Het InternetPlusBellen/Experiabox Forum

Deel je ervaringen over Internetplusbellen met andere gebruikers en meld je gratis aan.
Het is nu zo 22 dec 2024 07:20

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 62 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 20 jan 2007 16:40 

Marcel schreef:
Dat komt omdat de IPB monteurs het ISRA-punt verleggen, of dat dit al eerder is gedaan door een ISDN monteur(NT1 kastje zit dan al op de eerste verdieping). De belangrijkste reden voor een IPB monteur om het ISRA punt te verleggen is een veel beter draadloos bereik in het huis. :wink:

Helaas begrijpen veel helpdesk medewerkers deze oplossing niet en staren zich blind op de plaats van het ISRA-punt. Het zou goed zijn als een helpdesk medewerker een paar dagen meeloopt met een IPB monteur. :wink:

Ja ik weet wel dat ze worden verlegd soms, maar er worden ook heel veel monteurs ingehuurd die niet van KPN zijn, en er zijn echt hele domme monteurs bij kan ik je vertellen, monteurs die gewoon de bekabeling niet eens in orde kunnen krijgen, vooral met ISDN apparatuur hebben sommige "monteurs" het moeilijk :roll:

Maargoed ik begrijp niet waarom je zo anti 1e lijns bent Marcel, in veel van je posts lees ik een reactie als: "typisch een 1e lijns medewerker" die kunnen namelijk helemaal niets! Nee als wij niet meer mogelijkheden krijgen, bijv. accounts overzetten naar andere SIP servers, WPA > WEP omzetten, Channel wijzigen enz. dan lijkt het misschien inderdaad net alsof we ontzettend dom zijn. Maar 70% van de telefoontjes die binnen komen in de 1e lijns worden wel meteen opgelost :roll:

En tuurlijk worden er fouten gemaakt, elke 2week komen er veel nieuwe medewerkers bij, die na 2/3 week theorietraining, meteen de lijn in mogen ( met ondersteuning op de werkvloer ) en ja dan maak je nog veel fouten idd, maar daar leer je alleen maar van ;)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 20 jan 2007 20:41 

blizzaa schreef:
Ja ik weet wel dat ze worden verlegd soms, maar er worden ook heel veel monteurs ingehuurd die niet van KPN zijn, en er zijn echt hele domme monteurs bij kan ik je vertellen, monteurs die gewoon de bekabeling niet eens in orde kunnen krijgen, vooral met ISDN apparatuur hebben sommige "monteurs" het moeilijk :roll:

Dat klopt, dat zijn monteurs van een (onder)aannemer die veel van computers en ADSL weten maar geen verstand hebben van leidingnetten en ISDN(randapparatuur).

blizzaa schreef:
Maargoed ik begrijp niet waarom je zo anti 1e lijns bent Marcel, in veel van je posts lees ik een reactie als: "typisch een 1e lijns medewerker" die kunnen namelijk helemaal niets! Nee als wij niet meer mogelijkheden krijgen, bijv. accounts overzetten naar andere SIP servers, WPA > WEP omzetten, Channel wijzigen enz. dan lijkt het misschien inderdaad net alsof we ontzettend dom zijn. Maar 70% van de telefoontjes die binnen komen in de 1e lijns worden wel meteen opgelost :roll:

Ik begrijp dat jij je voelt aangesproken, maar mijn reactie(1e lijns telefonist(e)) is bedoeld voor die medewerker die een klant met een probleem afschuift met of een ticket aanmaken en u word teruggebeld(wat vaak niet gebeurd) of zegt: u moet 4 dagen wachten en als het dan nog niet werkt moet u weer terugbellen. Door zetten naar bv. MPSD kan niet zeggen ze, terwijl bij de MPSD een klanteningang zit voor doorverbonden klanten van 1e lijns.:shock:
Kom vaak bij (escalatie)klanten, die al weken zonder telefonie zitten, waarbij ze al meerdere malen contact hebben gehad met 1e lijns. Na een telefoontje naar de MPSD kan de klant weer bellen en gebeld worden. Krijg dan vaak de vraag van de klant waarom dit niet eerder opgelost kon worden. Ik kan daar dan geen antwoord op geven. :oops:

blizzaa schreef:
En tuurlijk worden er fouten gemaakt, elke 2week komen er veel nieuwe medewerkers bij, die na 2/3 week theorietraining, meteen de lijn in mogen ( met ondersteuning op de werkvloer ) en ja dan maak je nog veel fouten idd, maar daar leer je alleen maar van ;)

Zijn dit misschien de medewerkers die onze forumleden(zie alle posts) aan de lijn krijgen?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 20 jan 2007 20:48 

Ben het met je eens hoor Marcel :)

Er zijn op dit moment zo'n 100/150 (ongeveer) nieuwe mensen aangenomen afgelopen maand, grote kans dat je dus iemand van de "kweekvijver" aan de lijn krijgt ja.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 21 jan 2007 00:40 
Site Admin

In de afgelopen paar maanden heb ik hèèl veel contact gehad met KPN..ik schat zelf zo`n 24 uur, en dus met hèèl veel 1rste lijn medewerkers. ik vind dat ik gerust mag zeggen dat bijna 90% van de 1rste lijn medewerkers mij info gaven waar ik totaal niets mee kon. in vrijwel alle gevallen werd mijn probleem afgehandeld met en ticket. ik denk dat er wel 100 zijn aangemaakt waarvan er niet 1 echt is behandeld.

Pas op het moment dat je met een 2de lijn medewerker zit word het wat interessanter, je merkt meer verstand van zaken waardoor gesprekken gemoedelijker lopen. Kortom, ik heb het niet zo op 1rste lijn medewerkers.

Groet Marcel.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 21 jan 2007 01:45 

Dat komt waarschijnlijk omdat jij Mine hebt, en de meeste IPB medewerkers hebben nog geen cursus Mine gehad en weten er dus weinig tot niets van.
En al weet je er veel van, dan kunnen 1e lijns nog veel te weinig, bij elke kleine foutmelding moet je al een ticket aanmaken.. :?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 21 jan 2007 15:10 
Site Admin

blizzaa schreef:
Dat komt waarschijnlijk omdat jij Mine hebt, en de meeste IPB medewerkers hebben nog geen cursus Mine gehad en weten er dus weinig tot niets van.
En al weet je er veel van, dan kunnen 1e lijns nog veel te weinig, bij elke kleine foutmelding moet je al een ticket aanmaken.. :?

het is toch wel triest dat een organisatie een produkt (mine) verkoopt, terwijl de helpdesk daar niet op voorbereidt is :cry:. en voor alle duidelijkheid, deze opmerking is niet richting de 1e lijn maar de organisatie in zijn geheel.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 21 jan 2007 18:05 

true, vind ik ook belachelijk, de nieuwe lichting medewerkers krijgen allemaal wel een training in Mine, maar zelfs na die training weet je er technisch nog weinig van af..

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 07 feb 2007 12:43 

Marcel schreef:
Dat komt omdat de IPB monteurs het ISRA-punt verleggen, of dat dit al eerder is gedaan door een ISDN monteur(NT1 kastje zit dan al op de eerste verdieping). De belangrijkste reden voor een IPB monteur om het ISRA punt te verleggen is een veel beter draadloos bereik in het huis. :wink:

Helaas begrijpen veel helpdesk medewerkers deze oplossing niet en staren zich blind op de plaats van het ISRA-punt. Het zou goed zijn als een helpdesk medewerker een paar dagen meeloopt met een IPB monteur. :wink:

De monteur begrijpt het nadeel van de oplossing niet ;)

De reden dat kpn max 2 meter na het isra punt aanhoud komt voor uit het feit:
Gemiddelde afstand kastje straat (via dikke blauwe kabel)----> naar --> isra punt = XX meter

XX meter + 2 meter naar experiabox = werkende verbinding

Ga je isra punt verlengen met 10 meter, dan wordt XX meter, XX+10 meter. En dan verlengt hij het ipv met dikke blauwe kabel, met een dunne telefoon kabel.

Woon je dicht bij het kastje in de straat, dan heb je geluk, woon je verder weg, heb je ongeluk.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 07 feb 2007 23:28 

Fridge-RaideR schreef:
Ga je isra punt verlengen met 10 meter, dan wordt XX meter, XX+10 meter. En dan verlengt hij het ipv met dikke blauwe kabel, met een dunne telefoon kabel.

Ehhhh, die blauwe kabel is dikker omdat deze gepantserd is met staaldraad. De diameter van de draden is hetzelfde als van de grijze 4+1 aderige kabel waarmee meestal wordt verlengt. En echt, die 10 meter maakt niet uit op een afstand van 1 a 2 kilometer.

Wat wel uitmaakt is het juist aansluiten van deze kabel. Dit is een getwiste kabel en daarom moet rood/blauw of wit/oranje gebruikt worden en niet rood/wit of zo. De reden is het magnetisch veld wat er rond een koperdraad is als er een stroom door loopt. De heen en terug stroom geven allebei zo'n magnetisch veld maar in tegengestelde richting en heffen elkaar hierdoor op en geeft het beste resultaat.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 07 feb 2007 23:34 

Rood zal toch een beetje moeilijk worden met een Cat-5 kabel.
Die kleur zit er helemaal niet in. :D

Maar inderdaad daar is dat getwiste draad wel voor bedoeld.

M.v.g,
Robèrt

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 07 feb 2007 23:39 
Die blauwe kabel die in de grond zit is norm 88 kabel (Cat 3)
Isra punt verlengen gebeurd ook met norm 88 kabel (Cat 3)

Dus dat is geen enkel probleem

Van af Isra naar Experiabox ook norm 88 kabel gebruiken (Cat 3)

Geen UTP gebruiken deze is Cat 5 of Cat 5e

Cat 5 kabel kan wel gebruikt worden voor bekabeling van af de Experiabox naar de telefoon aansluiting
Gebruik dan het aderpaar wit/blauw

Mvg
Henk

Laatst bijgewerkt door -Henk- op wo 07 feb 2007 23:57, in totaal 2 keer bewerkt.

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 07 feb 2007 23:39 

Robèrt schreef:

M.v.g,
Robèrt

Ik bedoel dus ook niet een CAT5 maar de oude, vertrouwde PTT ehhh KPN ronde binnen kabel. Hier zitten 5 draden, rood/blauw/wit/oranje en een blanke. :D

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 07 feb 2007 23:42 

Robèrt schreef:

M.v.g,
Robèrt

Flappie gaat uit van de standaard norm88 KPN kabel(rood, blauw, oranje, wit en aardedraad). Voor Cat5 gebruik je een aderpaar b.v. wit/blauw, wit/oranje, wit/groen of wit/bruin. En zoals Flappie al aangeeft, maken die tientallen extra meters niet uit op de lijn die al enkele kilometers lang is. Je moet wel minimaal Cat5 of norm88 kabel gebruiken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 07 feb 2007 23:46 

@flappie: Sorry had ik niet begrepen... :)

Maar dat Cat-3 kabel, is dat nog ergens te koop?

Overigens begrijp ik nu waarom als ik Cat-5 tussen ISRA en modem zet de verbinding veel slechter is dan nu met mijn platte telefoonkabel van 10 meter.
Ik ga nog eens cat-3 proberen ondanks dat ik geen problemen heb maar het gewoon leuk vind om er mee te knutselen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 07 feb 2007 23:50 

Robèrt schreef:
Overigens begrijp ik nu waarom als ik Cat-5 tussen ISRA en modem zet de verbinding veel slechter is dan nu met mijn platte telefoonkabel van 10 meter.

Theoretisch moet dat net andersom zijn, tenzij je b.v. oranje en blauw gebruikt i.p.v. een getwist aderpaar. Ook een goede bevestiging van de verbinding met de Cat5 kabel is belangrijk.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 62 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]