Het InternetPlusBellen/Experiabox Forum

Deel je ervaringen over Internetplusbellen met andere gebruikers en meld je gratis aan.
Het is nu zo 22 dec 2024 07:22

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 62 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 20 jan 2007 16:40 
Offline

Geregistreerd: vr 10 nov 2006 23:27
Berichten: 243
Marcel schreef:
Dat komt omdat de IPB monteurs het ISRA-punt verleggen, of dat dit al eerder is gedaan door een ISDN monteur(NT1 kastje zit dan al op de eerste verdieping). De belangrijkste reden voor een IPB monteur om het ISRA punt te verleggen is een veel beter draadloos bereik in het huis. :wink:

Helaas begrijpen veel helpdesk medewerkers deze oplossing niet en staren zich blind op de plaats van het ISRA-punt. Het zou goed zijn als een helpdesk medewerker een paar dagen meeloopt met een IPB monteur. :wink:


Ja ik weet wel dat ze worden verlegd soms, maar er worden ook heel veel monteurs ingehuurd die niet van KPN zijn, en er zijn echt hele domme monteurs bij kan ik je vertellen, monteurs die gewoon de bekabeling niet eens in orde kunnen krijgen, vooral met ISDN apparatuur hebben sommige "monteurs" het moeilijk :roll:

Maargoed ik begrijp niet waarom je zo anti 1e lijns bent Marcel, in veel van je posts lees ik een reactie als: "typisch een 1e lijns medewerker" die kunnen namelijk helemaal niets! Nee als wij niet meer mogelijkheden krijgen, bijv. accounts overzetten naar andere SIP servers, WPA > WEP omzetten, Channel wijzigen enz. dan lijkt het misschien inderdaad net alsof we ontzettend dom zijn. Maar 70% van de telefoontjes die binnen komen in de 1e lijns worden wel meteen opgelost :roll:

En tuurlijk worden er fouten gemaakt, elke 2week komen er veel nieuwe medewerkers bij, die na 2/3 week theorietraining, meteen de lijn in mogen ( met ondersteuning op de werkvloer ) en ja dan maak je nog veel fouten idd, maar daar leer je alleen maar van ;)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 20 jan 2007 20:41 
Offline

Geregistreerd: vr 17 maart 2006 21:09
Berichten: 1657
blizzaa schreef:
Ja ik weet wel dat ze worden verlegd soms, maar er worden ook heel veel monteurs ingehuurd die niet van KPN zijn, en er zijn echt hele domme monteurs bij kan ik je vertellen, monteurs die gewoon de bekabeling niet eens in orde kunnen krijgen, vooral met ISDN apparatuur hebben sommige "monteurs" het moeilijk :roll:

Dat klopt, dat zijn monteurs van een (onder)aannemer die veel van computers en ADSL weten maar geen verstand hebben van leidingnetten en ISDN(randapparatuur).

blizzaa schreef:
Maargoed ik begrijp niet waarom je zo anti 1e lijns bent Marcel, in veel van je posts lees ik een reactie als: "typisch een 1e lijns medewerker" die kunnen namelijk helemaal niets! Nee als wij niet meer mogelijkheden krijgen, bijv. accounts overzetten naar andere SIP servers, WPA > WEP omzetten, Channel wijzigen enz. dan lijkt het misschien inderdaad net alsof we ontzettend dom zijn. Maar 70% van de telefoontjes die binnen komen in de 1e lijns worden wel meteen opgelost :roll:

Ik begrijp dat jij je voelt aangesproken, maar mijn reactie(1e lijns telefonist(e)) is bedoeld voor die medewerker die een klant met een probleem afschuift met of een ticket aanmaken en u word teruggebeld(wat vaak niet gebeurd) of zegt: u moet 4 dagen wachten en als het dan nog niet werkt moet u weer terugbellen. Door zetten naar bv. MPSD kan niet zeggen ze, terwijl bij de MPSD een klanteningang zit voor doorverbonden klanten van 1e lijns.:shock:
Kom vaak bij (escalatie)klanten, die al weken zonder telefonie zitten, waarbij ze al meerdere malen contact hebben gehad met 1e lijns. Na een telefoontje naar de MPSD kan de klant weer bellen en gebeld worden. Krijg dan vaak de vraag van de klant waarom dit niet eerder opgelost kon worden. Ik kan daar dan geen antwoord op geven. :oops:

blizzaa schreef:
En tuurlijk worden er fouten gemaakt, elke 2week komen er veel nieuwe medewerkers bij, die na 2/3 week theorietraining, meteen de lijn in mogen ( met ondersteuning op de werkvloer ) en ja dan maak je nog veel fouten idd, maar daar leer je alleen maar van ;)

Zijn dit misschien de medewerkers die onze forumleden(zie alle posts) aan de lijn krijgen?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 20 jan 2007 20:48 
Offline

Geregistreerd: vr 10 nov 2006 23:27
Berichten: 243
Ben het met je eens hoor Marcel :)

Er zijn op dit moment zo'n 100/150 (ongeveer) nieuwe mensen aangenomen afgelopen maand, grote kans dat je dus iemand van de "kweekvijver" aan de lijn krijgt ja.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 21 jan 2007 00:40 
Offline
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 18 jun 2006 03:05
Berichten: 1730
Woonplaats: nieuwegein
In de afgelopen paar maanden heb ik hèèl veel contact gehad met KPN..ik schat zelf zo`n 24 uur, en dus met hèèl veel 1rste lijn medewerkers. ik vind dat ik gerust mag zeggen dat bijna 90% van de 1rste lijn medewerkers mij info gaven waar ik totaal niets mee kon. in vrijwel alle gevallen werd mijn probleem afgehandeld met en ticket. ik denk dat er wel 100 zijn aangemaakt waarvan er niet 1 echt is behandeld.


Pas op het moment dat je met een 2de lijn medewerker zit word het wat interessanter, je merkt meer verstand van zaken waardoor gesprekken gemoedelijker lopen. Kortom, ik heb het niet zo op 1rste lijn medewerkers.


Groet Marcel.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 21 jan 2007 01:45 
Offline

Geregistreerd: vr 10 nov 2006 23:27
Berichten: 243
Dat komt waarschijnlijk omdat jij Mine hebt, en de meeste IPB medewerkers hebben nog geen cursus Mine gehad en weten er dus weinig tot niets van.
En al weet je er veel van, dan kunnen 1e lijns nog veel te weinig, bij elke kleine foutmelding moet je al een ticket aanmaken.. :?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 21 jan 2007 15:10 
Offline
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 04 apr 2006 17:38
Berichten: 2511
Woonplaats: hoofddorp
blizzaa schreef:
Dat komt waarschijnlijk omdat jij Mine hebt, en de meeste IPB medewerkers hebben nog geen cursus Mine gehad en weten er dus weinig tot niets van.
En al weet je er veel van, dan kunnen 1e lijns nog veel te weinig, bij elke kleine foutmelding moet je al een ticket aanmaken.. :?

het is toch wel triest dat een organisatie een produkt (mine) verkoopt, terwijl de helpdesk daar niet op voorbereidt is :cry:. en voor alle duidelijkheid, deze opmerking is niet richting de 1e lijn maar de organisatie in zijn geheel.

_________________
waren de oplossingen van een helpdesk maar net zo talrijk als de antwoorden


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 21 jan 2007 18:05 
Offline

Geregistreerd: vr 10 nov 2006 23:27
Berichten: 243
true, vind ik ook belachelijk, de nieuwe lichting medewerkers krijgen allemaal wel een training in Mine, maar zelfs na die training weet je er technisch nog weinig van af..


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 07 feb 2007 12:43 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 feb 2007 12:31
Berichten: 42
Marcel schreef:
Dat komt omdat de IPB monteurs het ISRA-punt verleggen, of dat dit al eerder is gedaan door een ISDN monteur(NT1 kastje zit dan al op de eerste verdieping). De belangrijkste reden voor een IPB monteur om het ISRA punt te verleggen is een veel beter draadloos bereik in het huis. :wink:

Helaas begrijpen veel helpdesk medewerkers deze oplossing niet en staren zich blind op de plaats van het ISRA-punt. Het zou goed zijn als een helpdesk medewerker een paar dagen meeloopt met een IPB monteur. :wink:


De monteur begrijpt het nadeel van de oplossing niet ;)

De reden dat kpn max 2 meter na het isra punt aanhoud komt voor uit het feit:
Gemiddelde afstand kastje straat (via dikke blauwe kabel)----> naar --> isra punt = XX meter

XX meter + 2 meter naar experiabox = werkende verbinding

Ga je isra punt verlengen met 10 meter, dan wordt XX meter, XX+10 meter. En dan verlengt hij het ipv met dikke blauwe kabel, met een dunne telefoon kabel.

Woon je dicht bij het kastje in de straat, dan heb je geluk, woon je verder weg, heb je ongeluk.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 07 feb 2007 23:28 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 02 aug 2006 23:15
Berichten: 310
Fridge-RaideR schreef:
Ga je isra punt verlengen met 10 meter, dan wordt XX meter, XX+10 meter. En dan verlengt hij het ipv met dikke blauwe kabel, met een dunne telefoon kabel.


Ehhhh, die blauwe kabel is dikker omdat deze gepantserd is met staaldraad. De diameter van de draden is hetzelfde als van de grijze 4+1 aderige kabel waarmee meestal wordt verlengt. En echt, die 10 meter maakt niet uit op een afstand van 1 a 2 kilometer.

Wat wel uitmaakt is het juist aansluiten van deze kabel. Dit is een getwiste kabel en daarom moet rood/blauw of wit/oranje gebruikt worden en niet rood/wit of zo. De reden is het magnetisch veld wat er rond een koperdraad is als er een stroom door loopt. De heen en terug stroom geven allebei zo'n magnetisch veld maar in tegengestelde richting en heffen elkaar hierdoor op en geeft het beste resultaat.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 07 feb 2007 23:34 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 11 nov 2006 11:13
Berichten: 1598
Woonplaats: Almere
Rood zal toch een beetje moeilijk worden met een Cat-5 kabel.
Die kleur zit er helemaal niet in. :D

Maar inderdaad daar is dat getwiste draad wel voor bedoeld.

M.v.g,
Robèrt


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 07 feb 2007 23:39 
Die blauwe kabel die in de grond zit is norm 88 kabel (Cat 3)
Isra punt verlengen gebeurd ook met norm 88 kabel (Cat 3)

Dus dat is geen enkel probleem

Van af Isra naar Experiabox ook norm 88 kabel gebruiken (Cat 3)

Geen UTP gebruiken deze is Cat 5 of Cat 5e

Cat 5 kabel kan wel gebruikt worden voor bekabeling van af de Experiabox naar de telefoon aansluiting
Gebruik dan het aderpaar wit/blauw


Mvg
Henk


Laatst bijgewerkt door -Henk- op wo 07 feb 2007 23:57, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 07 feb 2007 23:39 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 02 aug 2006 23:15
Berichten: 310
Robèrt schreef:
Rood zal toch een beetje moeilijk worden met een Cat-5 kabel.
Die kleur zit er helemaal niet in. :D

Maar inderdaad daar is dat getwiste draad wel voor bedoeld.

M.v.g,
Robèrt


Ik bedoel dus ook niet een CAT5 maar de oude, vertrouwde PTT ehhh KPN ronde binnen kabel. Hier zitten 5 draden, rood/blauw/wit/oranje en een blanke. :D


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 07 feb 2007 23:42 
Offline

Geregistreerd: vr 17 maart 2006 21:09
Berichten: 1657
Robèrt schreef:
Rood zal toch een beetje moeilijk worden met een Cat-5 kabel.
Die kleur zit er helemaal niet in. :D

Maar inderdaad daar is dat getwiste draad wel voor bedoeld.

M.v.g,
Robèrt

Flappie gaat uit van de standaard norm88 KPN kabel(rood, blauw, oranje, wit en aardedraad). Voor Cat5 gebruik je een aderpaar b.v. wit/blauw, wit/oranje, wit/groen of wit/bruin. En zoals Flappie al aangeeft, maken die tientallen extra meters niet uit op de lijn die al enkele kilometers lang is. Je moet wel minimaal Cat5 of norm88 kabel gebruiken.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 07 feb 2007 23:46 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 11 nov 2006 11:13
Berichten: 1598
Woonplaats: Almere
@flappie: Sorry had ik niet begrepen... :)

Maar dat Cat-3 kabel, is dat nog ergens te koop?

Overigens begrijp ik nu waarom als ik Cat-5 tussen ISRA en modem zet de verbinding veel slechter is dan nu met mijn platte telefoonkabel van 10 meter.
Ik ga nog eens cat-3 proberen ondanks dat ik geen problemen heb maar het gewoon leuk vind om er mee te knutselen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 07 feb 2007 23:50 
Offline

Geregistreerd: vr 17 maart 2006 21:09
Berichten: 1657
Robèrt schreef:
Overigens begrijp ik nu waarom als ik Cat-5 tussen ISRA en modem zet de verbinding veel slechter is dan nu met mijn platte telefoonkabel van 10 meter.

Theoretisch moet dat net andersom zijn, tenzij je b.v. oranje en blauw gebruikt i.p.v. een getwist aderpaar. Ook een goede bevestiging van de verbinding met de Cat5 kabel is belangrijk.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 62 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB? Forum Software ? phpBB Group  | Hosted by 123-webhost
phpBB.nl Vertaling