Flappie schreef:
Maarten schreef:
En dat zou niet mogen want dan is het Qos principe niet meer van toepassing.
Toch vraag ik me af hoe QoS de inkomende bitstroom kan regelen. De uitgaande bitstroom, ok. Maar hoe moet de inkomende bitstroom tegengehouden worden?
Je hebt twee soorten QoS Integrated en Differentiated service, bij de ene wordt er een appart kanaal (virtuele pijp) getrokken door het gehele traject waardoor je gegarandeerd bandbreedte hebt.
De Differentiated variant zet in elke header van een pakket een prioriteit neer bv 1 is hoog voice en 2 is video etc etc. Hierdoor zullen deze pakketen in de ondersteunende netwerk apparatuur met prioriteit behandeld worden.
Bij de bovenste heb je dus een deel van je bandbreedte altijd gereserveerd (zonde) maar wel altijd een gegarandeerde verbinding. Bij de Integrated (ik gok dit bij IPB) is het een kwestie van de pakketen met de prioriteiten afhandelen. En als dit mis gaat krijg je bij voice (er is bijna niets kwetsbaarder als voice) een lag of jitter. En dat merkt de gebruiker.
Maar terugkomende op je vraag

de beide zijdes weten dus welke QoS er afgesproken is. En sturen dus in en uit pakketen.
EDIT: hier kan je nog wat lezen
http://publib.boulder.ibm.com/infocente ... k8rsvp.htm