Het InternetPlusBellen/Experiabox Forum

Deel je ervaringen over Internetplusbellen met andere gebruikers en meld je gratis aan.
Het is nu za 19 apr 2025 21:35

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 62 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 03 dec 2006 19:19 
Offline

Geregistreerd: vr 01 dec 2006 00:21
Berichten: 20
Maarten, ok dit maakt het een en ander duidelijk. Het probleem is dus waarschijnlijk ontstaan naar de Firmware update.
Het is me inderdaad opgevallen dat er de volgende firmware versie in mijn EB wordt gebruikt: 1.40.9c-iptv (Nov 6 2006 13:56:43).
De KPN heeft aangeven eerst volgende week de lijn door te meten in de wijk (dit wil men doen om een eventueel lijn probleem uit te sluiten). Is daar geen probleem wil men in de server gaan zoeken of daar een probleem is. De kans is dus groot dat het geen lijn probleem is (of jij moet bij mij in de wijk wonen). Maar een server of een firmware probleem of een combinatie van die twee.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 03 dec 2006 20:07 
Offline

Geregistreerd: vr 17 maart 2006 16:09
Berichten: 3547
Of het echt de firmware is kan ik niet beoordelen,maar met een Speedtouch doet zich exact hetzelfde probleem voor :roll:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 04 dec 2006 00:13 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 02 aug 2006 23:15
Berichten: 310
Maarten schreef:
Of het echt de firmware is kan ik niet beoordelen,maar met een Speedtouch doet zich exact hetzelfde probleem voor :roll:


Volgens mij niet. Ik had er ook al last van met de 1.38 versie. De "andere kant" hoort mij prima maar ik alleen gestotter. Dit is ongeveer 1 a 2 weken geleden begonnen. Daarvoor nooit last gehad. Het downloaden drukt blijkbaar de inkomende bitstream voor voip weg.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 04 dec 2006 10:44 
Offline

Geregistreerd: vr 17 maart 2006 16:09
Berichten: 3547
Flappie schreef:
Maarten schreef:
Of het echt de firmware is kan ik niet beoordelen,maar met een Speedtouch doet zich exact hetzelfde probleem voor :roll:


Volgens mij niet. Ik had er ook al last van met de 1.38 versie. De "andere kant" hoort mij prima maar ik alleen gestotter. Dit is ongeveer 1 a 2 weken geleden begonnen. Daarvoor nooit last gehad. Het downloaden drukt blijkbaar de inkomende bitstream voor voip weg.


En dat zou niet mogen want dan is het Qos principe niet meer van toepassing.Als je veel UDP verbindingen hebt oa dan kan je telefoniegedeelte onder druk komen te staan.Nieuwsgroepen is hoofdzakelijk binnenkomend verkeer.Het gaat wel allemaal over hetzelfde lijntje maar het probleem doet zich nu "opeens" veel vaker voor.

Zou je willen adviseren hier melding van te maken bij de HD tweede lijns.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 04 dec 2006 21:30 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 02 aug 2006 23:15
Berichten: 310
Maarten schreef:
En dat zou niet mogen want dan is het Qos principe niet meer van toepassing.


Toch vraag ik me af hoe QoS de inkomende bitstroom kan regelen. De uitgaande bitstroom, ok. Maar hoe moet de inkomende bitstroom tegengehouden worden?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 04 dec 2006 22:37 
Offline

Geregistreerd: vr 17 maart 2006 16:09
Berichten: 3547
Volgens mij is dan hoe dit in de betreffende firmware is gedefinieerd,want je geeft bij Qos aan dat bepaalde typen dataverkeer voorrang moeten krijgen op anderen.(dataverkeer is dan alle ingaande en uitgaande gegevens)Hoe dat exact tot in detail moet,is volgens mij DE uitdaging voor IPB en knappe koppen achter de schermen. :roll:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 05 dec 2006 00:04 
Offline

Geregistreerd: do 02 nov 2006 10:47
Berichten: 261
Flappie schreef:
Maarten schreef:
En dat zou niet mogen want dan is het Qos principe niet meer van toepassing.


Toch vraag ik me af hoe QoS de inkomende bitstroom kan regelen. De uitgaande bitstroom, ok. Maar hoe moet de inkomende bitstroom tegengehouden worden?


Je hebt twee soorten QoS Integrated en Differentiated service, bij de ene wordt er een appart kanaal (virtuele pijp) getrokken door het gehele traject waardoor je gegarandeerd bandbreedte hebt.

De Differentiated variant zet in elke header van een pakket een prioriteit neer bv 1 is hoog voice en 2 is video etc etc. Hierdoor zullen deze pakketen in de ondersteunende netwerk apparatuur met prioriteit behandeld worden.

Bij de bovenste heb je dus een deel van je bandbreedte altijd gereserveerd (zonde) maar wel altijd een gegarandeerde verbinding. Bij de Integrated (ik gok dit bij IPB) is het een kwestie van de pakketen met de prioriteiten afhandelen. En als dit mis gaat krijg je bij voice (er is bijna niets kwetsbaarder als voice) een lag of jitter. En dat merkt de gebruiker.

Maar terugkomende op je vraag :D de beide zijdes weten dus welke QoS er afgesproken is. En sturen dus in en uit pakketen.

EDIT: hier kan je nog wat lezen http://publib.boulder.ibm.com/infocente ... k8rsvp.htm


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 05 dec 2006 10:49 
Offline

Geregistreerd: ma 20 maart 2006 10:54
Berichten: 285
Wij hadden versie 1.40, en een stotterende spraakverbingen. Nu in het bezit van een nieuwe siemens box. Daar zit versie 1.38 in, en geen problemen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 05 dec 2006 10:52 
Offline

Geregistreerd: vr 17 maart 2006 16:09
Berichten: 3547
Rene schreef:
Wij hadden versie 1.40, en een stotterende spraakverbingen. Nu in het bezit van een nieuwe siemens box. Daar zit versie 1.38 in, en geen problemen.


Lijkt er dus op dat de firmware-update van invloed zou kunnen zijn ? Ben wel benieuwd of je straks met 1.40 opnieuw problemen hebt.Is dat het geval dan weten we waarschijnlijk de oorzaak.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 05 dec 2006 12:01 
Offline

Geregistreerd: vr 01 dec 2006 00:21
Berichten: 20
Ik heb zojuist van de KPN te horen gekregen dat het probleem in de 1.40.9c-iptv (Nov 6 2006 13:56:43) software zit. Het is inmiddels een bekent probleem bij hen en er komt in januari een nieuwe software uit die dit probleem zal verhelpen. Ik heb gevraagd of het mogelijk is om tijdelijk de software terug te zetten naar de 1.38 versie echter het beleid is om dit niet te doen en in iedere box de firmware gelijk te houden.

Rene, heeft waarschijnlijk geluk gehad dat hij een nieuwe box heeft gehad met een oude software die niet meegenomen is in de laatste upgrade.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 05 dec 2006 12:16 
Offline

Geregistreerd: vr 17 maart 2006 16:09
Berichten: 3547
Naar het schijnt is de 1.40.9c voor de Speedtouch en niet voor de Experiabox (?)
Probleem is denk dan wel dat op het moment dat je een harde reset geeft,het risico aanwezig is dat dan deze variant krijgt en dus ook problemen hebt.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 05 dec 2006 12:28 
Offline

Geregistreerd: do 02 nov 2006 10:47
Berichten: 261
Maarten schreef:
Naar het schijnt is de 1.40.9c voor de Speedtouch en niet voor de Experiabox (?)
Probleem is denk dan wel dat op het moment dat je een harde reset geeft,het risico aanwezig is dat dan deze variant krijgt en dus ook problemen hebt.


Dat lijkt me niet de huidige versie van de speedtouch is 6.2.11.10 dus dat zou een forse downgrade zijn :wink:

1.40.9c is voor de Siemens. Voor de speedtouch komt er wel een update een keer, althans het bekende probleem met de webinterface is dan waarschijnlijk op gelost.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 05 dec 2006 12:52 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 21 nov 2006 15:37
Berichten: 19
wopper schreef:
Flappie schreef:
Maarten schreef:
En dat zou niet mogen want dan is het Qos principe niet meer van toepassing.


Toch vraag ik me af hoe QoS de inkomende bitstroom kan regelen. De uitgaande bitstroom, ok. Maar hoe moet de inkomende bitstroom tegengehouden worden?


Je hebt twee soorten QoS Integrated en Differentiated service, bij de ene wordt er een appart kanaal (virtuele pijp) getrokken door het gehele traject waardoor je gegarandeerd bandbreedte hebt.

De Differentiated variant zet in elke header van een pakket een prioriteit neer bv 1 is hoog voice en 2 is video etc etc. Hierdoor zullen deze pakketen in de ondersteunende netwerk apparatuur met prioriteit behandeld worden.

Bij de bovenste heb je dus een deel van je bandbreedte altijd gereserveerd (zonde) maar wel altijd een gegarandeerde verbinding. Bij de Integrated (ik gok dit bij IPB) is het een kwestie van de pakketen met de prioriteiten afhandelen. En als dit mis gaat krijg je bij voice (er is bijna niets kwetsbaarder als voice) een lag of jitter. En dat merkt de gebruiker.

Maar terugkomende op je vraag :D de beide zijdes weten dus welke QoS er afgesproken is. En sturen dus in en uit pakketen.

EDIT: hier kan je nog wat lezen http://publib.boulder.ibm.com/infocente ... k8rsvp.htm


Ja en dan heb je nog de error correctie die is erg hoog dat slurpt ook aan je QoS

_________________
I know Karate, Kung Fu, and 47 other dangerous words. ;-)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 05 dec 2006 15:04 
Offline

Geregistreerd: ma 20 maart 2006 10:54
Berichten: 285
atje schreef:
Ik heb zojuist van de KPN te horen gekregen dat het probleem in de 1.40.9c-iptv (Nov 6 2006 13:56:43) software zit. Het is inmiddels een bekent probleem bij hen en er komt in januari een nieuwe software uit die dit probleem zal verhelpen. Ik heb gevraagd of het mogelijk is om tijdelijk de software terug te zetten naar de 1.38 versie echter het beleid is om dit niet te doen en in iedere box de firmware gelijk te houden.

Rene, heeft waarschijnlijk geluk gehad dat hij een nieuwe box heeft gehad met een oude software die niet meegenomen is in de laatste upgrade.


En wat is de oplossing voor diegene die 1.40 ontvangen hebben. Niet downloaden en bellen te gelijk.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 05 dec 2006 15:10 
Offline

Geregistreerd: vr 01 dec 2006 00:21
Berichten: 20
Rene schreef:
atje schreef:
Ik heb zojuist van de KPN te horen gekregen dat het probleem in de 1.40.9c-iptv (Nov 6 2006 13:56:43) software zit. Het is inmiddels een bekent probleem bij hen en er komt in januari een nieuwe software uit die dit probleem zal verhelpen. Ik heb gevraagd of het mogelijk is om tijdelijk de software terug te zetten naar de 1.38 versie echter het beleid is om dit niet te doen en in iedere box de firmware gelijk te houden.

Rene, heeft waarschijnlijk geluk gehad dat hij een nieuwe box heeft gehad met een oude software die niet meegenomen is in de laatste upgrade.


En wat is de oplossing voor diegene die 1.40 ontvangen hebben. Niet downloaden en bellen te gelijk.


Rene, waarschijnlijk is dit voorlopig de oplossing. Ik hoop maar dat de volgende firmware dit probleem echt oplost.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 62 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB? Forum Software ? phpBB Group  | Hosted by 123-webhost
phpBB.nl Vertaling