Het InternetPlusBellen/Experiabox Forum

Deel je ervaringen over Internetplusbellen met andere gebruikers en meld je gratis aan.
Het is nu vr 22 nov 2024 19:19

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 21 okt 2006 23:09 

Omdat ik er weinig over lees op het forum dacht ik laat ik wat schrijven over het gebruik van de SIP service, als EB gebruiker kan je daar meer mee.

Met de ExperiaBox beschikken we niet alleen over de mogelijkheid om te internetten en te bellen met de bestaande telefoon, dat konden we zonder de ExperiaBox ook al, maar hebben we ook de mogelijkheid om een softphone te gebruiken ipv een analoge telefoon.

De meeste computers beschikken over een microfoon, luidspreker en beeldscherm, met softphone software heb je een telefoon en kan je veel meer doen dan alleen bellen. Een belangrijk verschil met de analoge telefoon is, dat je niet meer gebonden ben aan een vaste lokatie. Overal waar je een internet verbinding heb kan je de softphone gebruiken, net als een GSM telefoon.
En dat kan met de VOIP service die hoort bij de ExperiaBox. Bij KPN staan een aantal SIP Servers waarop je kan inloggen met je softhone en daarna kan je overal heen bellen, niet alleen naar andere softphones maar ook naar alle telefoonnummers.

De analoge telefoons die op de EB worden aangesloten werken ook zo, in de EB zit een converter die het analoge signaal omzet naar VOIP, net als een softphone. Dus waarom zou je nog een analoge telefoon gebruiken?

Verder kan je je vaste nummer (010 of zo) doorschakelen met *21, *61 of *67 naar je 084 nummer, je bent dan via VOIP overal bereikbaar met je vaste telefoonnummer.

Oke, je loopt niet zo gemakkelijk met een laptop in je zak en die moet dan wel altijd aan staan om bereikbaar te zijn. Dit is geen punt bij telewerken. Als je thuiswerkt neem je de hele werkplek mee, je pc en je telefoon, je bent gewoon thuis te bereiken met je kantoornummer.

Met een pocketpc of een smartphone loop je wel in je zak en die staat wel altijd aan. Oke, je hebt nog niet overal een internet verbinding, maar dat zal niet meer zolang duren, in de tussentijd gebruik je GPRS als je geen Wifi accespoint in de buurt hebt. Een aandachtspunt is de batterij bij gebruik van Wifi, er zijn nog niet veel batterijen die dat de hele dag uithouden. Maar dit zal ook wel worden opgelost, onlangs zag ik iemand met mini zonnecellen aangesloten op zijn pocketpc, voor heel weinig te bestellen bij een internetwinkel.

Je kan hier kostenloos mee experimenteren:
Vraag bij je EB provider een 084 nummer aan, bij HetNet zit er één gratis nummer in het abonnement.
Zowel voor laptops als pocketpc's is er freeware softphone software. Voor PC kan je bv gebruik maken van X-Lite en voor de pocketpc SJphone.

Bij de levering van je 084 nummer krijg je het ip-adres van de SIP server, die heb je nodig voor de configuratie van de softphone. Het inloggen in de Sip Server gaat met het 084 nummer. Het is allemaal erg eenvoudig. Heb je een webcam dan heb je met X-Lite een beeldtelefoon. Hiervoor hoef je dus niet te wachten op KPN.

Sommigen zullen zeggen dit kan ook met Skype en met MS Messenger, maar bij het EB abonnement hoort dus de SIP service om te bellen met alle telefoonnummers.

Ik ben benieuwd naar reacties, veel plezier.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 22 okt 2006 10:04 
Site Admin

op de eerste plaats natuurlijk dank voor deze bijdrage. zo zie je dat de ontwikkelingen/mogelijkheden niet stil staan.
het genoemde vrije 1e 084 nummer geldt niet alleen voor hetnet, maar ook voor planet en kpn.
ten aanzien van het mobiele gedeelte van je verhaal, zitten helaas nog wat losse eindjes. veel mensen hebben de overgang naar ipb gemaakt om de kosten te reduceren. om nu (aangezien we nog geen landelijk vrij wireless netwerk hebben) bereikbaar te zijn via gprs lijkt mij een wat dure grap. daarnaast (en dat geef je zelf ook al aan) is de gebruikstijd van de accu's op dit moment nog beperkt.
tot zover enkele opmerkingen; in de hele lijn een goed en duidelijk verhaal.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 07 nov 2006 13:13 

thanx!
was me net aan het afvragen of ik m'n isdn-telefoon bij m'n computer moest vervangen voor een analoge versie. dit is veel handiger.
zijn er nog bepaalde instellingen in de epb die je moet doen? nat/poorten open zetten?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 08 nov 2006 10:53 

Leuk hoor, je geografisch nummer doorschakelen naar een 084 nummer... Maar volgens mij betaal je dan om gebeld te kunnen worden! En zoals jwagenaar al opmerkte. De meeste mensen kiezen voor VoIP-bellen uit kostenoverwegingen.

Het blijft erg raar dat je op je LAN-kant geen softphone kan gebruiken i.c.m. je geografische nummer!!!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 08 nov 2006 16:56 

wellicht vallen die kosten mee. zeker als je belonbeperkt altijd hebt, maakt dat niks meer uit. bovendien is het voor degene die belt (wellicht familie of vrienden) goedkoper dan dat ze naar mobiel moeten bellen. wel zo aardig. Bovendien staat er ergens een kreet dat je altijd gratis belt naar andere gebruikers van internet+bellen. dus als je naar jezelf belt, bel je toch gratis??? de mobiele optie is natuurlijk een ander verhaal. maar voor internationaal telefoonverkeer is het top!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 08 nov 2006 17:01 
Site Admin

over de tarieven van 084-nummers even het citaat van de kpn-site:

Voor het bellen naar overige nummers binnen Nederland zoals 112, 118, 06760, 08/900 en 084/087 geldt hetzelfde tarief als het bellen van deze nummers met een gewone telefoonlijn van KPN.
Het tarief van een niet KPN 084- of 087-telefoonnummer wordt bepaald door de provider waar naar toe wordt gebeld.
Als vanaf een andere telefoonaanbieder dan KPN naar een 084-nummer wordt gebeld, wordt het tarief bepaald door deze telefonieaanbieder. Deze tarieven kunnen onderling verschillen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 08 nov 2006 17:22 

tja, en wat zijn die tarieven dan? ik kan ze niet vinden. dus die gratis vlieger gaat niet op. achteraf gezien ook niet logisch, want zo werkt het ook met mobiele telefonie naar vaste telefonie

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 08 nov 2006 21:40 

Frank schreef:
Leuk hoor, je geografisch nummer doorschakelen naar een 084 nummer... Maar volgens mij betaal je dan om gebeld te kunnen worden! En zoals jwagenaar al opmerkte. De meeste mensen kiezen voor VoIP-bellen uit kostenoverwegingen.

Het blijft erg raar dat je op je LAN-kant geen softphone kan gebruiken i.c.m. je geografische nummer!!!

Dit heeft te maken met regels die de KPN opgelegt heeft gekregen van de OPTA.
De naam zegt het al: Een geografisch nummer mag ook alleen gebruikt worden in de geografische omgeving waar het voor is uitgegeven. Zou men de mogelijkheid krijgen dit via een softphone te gebruiken dan zou het mogelijk worden om vanuit groningen te bellen en gebeld te worden met je 020 nummer uit amsterdam, of zelfs met je laptop en een softphone vanaf een hotspot op een vliegveld in new york...

Tekst van de opta website:

OPTA beheert de voorraad telefoon- en overige nummers en kent deze toe aan telecommunicatiebedrijven. Het is van belang dat zo efficiënt mogelijk met de beschikbare nummers wordt omgegaan. OPTA ziet toe op het juiste gebruik van telefoonnummers, zo dient een 06-nummer altijd aan een mobiele telefoon te worden uitgegeven en een 070-nummer aan een vaste aansluiting in Den Haag. Ook geeft OPTA informatienummers uit, ook wel aangeduid als 0800-/090x-nummers. OPTA onderhoudt de openbare registers van de uitgegeven nummers.

Voor wie meer wil weten kan dit document eens door lezen: (Hiervoor dien je wel adobe acrobat reader te heben, deze is gratis te downloaden via http://www.adobe.nl/)

http://www.opta.nl/download/Beleidsrege ... ring%2Epdf

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 09 nov 2006 19:37 

plopeye schreef:
De naam zegt het al: Een geografisch nummer mag ook alleen gebruikt worden in de geografische omgeving waar het voor is uitgegeven. Zou men de mogelijkheid krijgen dit via een softphone te gebruiken dan zou het mogelijk worden om vanuit groningen te bellen en gebeld te worden met je 020 nummer uit amsterdam, of zelfs met je laptop en een softphone vanaf een hotspot op een vliegveld in new york...

OPTA beheert de voorraad telefoon- en overige nummers en kent deze toe aan telecommunicatiebedrijven. Het is van belang dat zo efficiënt mogelijk met de beschikbare nummers wordt omgegaan. OPTA ziet toe op het juiste gebruik van telefoonnummers, zo dient een 06-nummer altijd aan een mobiele telefoon te worden uitgegeven en een 070-nummer aan een vaste aansluiting in Den Haag. Ook geeft OPTA informatienummers uit, ook wel aangeduid als 0800-/090x-nummers. OPTA onderhoudt de openbare registers van de uitgegeven nummers.

Voor wie meer wil weten kan dit document eens door lezen: (Hiervoor dien je wel adobe acrobat reader te heben, deze is gratis te downloaden via http://www.adobe.nl/)

Maar van de zomer las ik op WebWereld dat Ook vaste nummers kunnen onder bepaalde voorwaarden buiten de regio gebruikt worden, mits de woon- of vestigingsplaats wel in de regio is.

http://www.webwereld.nl/articles/42095/ ... onden.html

Profiel  

Berichttitel: geonummers buiten regio
BerichtGeplaatst: vr 10 nov 2006 11:17 

Heren er zijn genoeg andere aanbieders die wel plaats gebonden nummers uitgeven aan een voip account.
voipplanet.nl
voxbone.com
en zo zijn er meer.
Het is gewoon onwil van kpn dat ze het niet doen.
Ze willen gewoon niet de voip account gegevens vrijgeven.
gaat ook op voor je ADSL account waardoor het onmogelijk wordt er een beter ADSL modem aan te hangen.
Ook maken ze het op deze manier onmogelijk om je eigen PBX te draaien waardoor de functionaliteit tot nul beperkt wordt

Maar zeggen wel dat ze voip leveren!

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 10 nov 2006 11:47 

esanders schreef:
gaat ook op voor je ADSL account waardoor het onmogelijk wordt er een beter ADSL modem aan te hangen.

Dat heeft meer te maken of je modem met de netwerkinstelling overweg kan.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 10 nov 2006 19:18 

Frank schreef:
plopeye schreef:

Maar van de zomer las ik op WebWereld dat Ook vaste nummers kunnen onder bepaalde voorwaarden buiten de regio gebruikt worden, mits de woon- of vestigingsplaats wel in de regio is.

http://www.webwereld.nl/articles/42095/ ... onden.html

Frank je hebt inderdaad gelijk alleen zitten daar voor KPN wel de nodige haken en ogen aan. Je kan in de volgende tekst bij "nummerhouder" "KPN" invullen.

En lees dan vooral punt 3 en 4. Dit is iets wat KPN waarschijnlijk administratief nog niet klaar heeft. Om dus problemen met de OPTA te voorkomen en om aan de opgelegde regels te voldoen schermen ze dit op dit moment nog af...

Dit besluit is ook nog maar enkele maanden geleden genomen (26-07-2006) en betekend voor KPN een behoorlijke administratieve wijziging die je niet van vandaag op morgen kan doorvoeren.

Beleidsregels met betrekking tot geografische nummers
1. Het college maakt bij de behandeling van aanvragen geen onderscheid tussen onderdeel 1 en 2 van de geografische bestemming. Dat wil zeggen dat als een aanbieder een nieuwe dienst introduceert die onder onderdeel 2 van de bestemming valt, maar al geografische nummers uit een bepaald netnummergebied had voor een traditionele telefoondienst (onderdeel 1), hij eerst zijn ongebruikte nummers uit deze reeks moet gebruiken voordat hij in aanmerking komt voor nieuwe nummers uit dit netnummergebied.

2. De nummerhouder is ervoor verantwoordelijk dat bij het inzetten van nummers overeenkomstig onderdeel 2 van de bestemming de daarin besloten voorwaarden betreffende een woon- of vestigingsadres en het afgiftetarief nageleefd worden. De nummerhouder blijft deze verantwoordelijkheid houden als hij de nummers in gebruik geeft aan een andere aanbieder van elektronische communicatiediensten of -netwerken ten behoeve van diens abonnees. Een aanvrager dient bij de aanvraag aannemelijk te maken dat aan beide voorwaarden zal worden voldaan.

3. Bij het naleven van onderdeel 2 dient de nummerhouder te borgen dat het netnummergebied van het aan de abonnee uit te geven geografische nummer correspondeert met het door de abonnee opgegeven adres, waarbij dit adres duidelijk en aan de hand van objectieve gegevens gerelateerd is aan de abonnee. De nummerhouder dient deze borging niet alleen bij de uitgifte te realiseren, maar ook er op toe te zien dat de abonnee gedurende de periode dat hij het nummer gebruikt aan de voorwaarde voor een woon- of vestigingsadres blijft voldoen. Bij het controleren van adresgegevens kan de nummerhouder bijvoorbeeld gebruik maken van adresgegevens zoals die blijken uit een recente loonstrook, een recent bankafschrift of een uittreksel uit het Kamer van Koophandelregister, waarbij de koppeling van het adres met de abonnee getoetst zou kunnen worden aan de hand van een kopie van een identiteitsbewijs.
4. Het college zal in zijn toezicht op het juist gebruik van geografische nummers nummerhouders de gelegenheid geven om aan te tonen dat zij uitsluitend de nummers in onderdeel 1 gebruiken. Het college wil daarmee voorkomen dat nummerhouders onnodig met administratieve lasten geconfronteerd worden door toezicht dat gericht is op onderdeel 2 van de geografische bestemming.
OPTA/TN/2006/202091 2

Bron: http://www.opta.nl/download/Beleidsrege ... +pdf%2Epdf

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 16 dec 2006 00:30 

JS schreef:
Vraag bij je EB provider een 084 nummer aan, bij HetNet zit er één gratis nummer in het abonnement.
Zowel voor laptops als pocketpc's is er freeware softphone software. Voor PC kan je bv gebruik maken van X-Lite en voor de pocketpc SJphone.

Bij de levering van je 084 nummer krijg je het ip-adres van de SIP server, die heb je nodig voor de configuratie van de softphone. Het inloggen in de Sip Server gaat met het 084 nummer. Het is allemaal erg eenvoudig.
...
Ik ben benieuwd naar reacties, veel plezier.

Ik heb een 084-nummer aangevraagd en gekregen, en het met X-Lite volledig aan de gang gekregen. Heeft me toch nog wel wat moeite gekost, dus hier maar even een beknopte gebruiksaanwijzing.
- Stel na aanvraag vh nummer en bevestiging via telefoonbeheer op mijn kpn het password in bij het 084-nummer.
Let op: op dit scherm staat het ip-adres+portnr van de SIP-server. Heb je nodig als je X-Lite configureert, dus houd dit scherm open tijdens de configuratie.
- Download en installeer X-Lite (ik ga uit van Windows XP, laatste Xlite versie)
- Start X-Lite. Bij opstart stelt X-Lite zelf de headphone+microphone in.
- Het enige wat je hoeft te doen is je SIP-account instellen. Als het scherm niet direct verschijnt selecteer je het vanuit het menu (verschijnt als je bovenaan de telefoon op het driehoekje drukt.
Kies op dit scherm 'New'.
- Vul op het tabblad account een vrij te kiezen Display name in. Vul alle cijfers van het 084-nummer in bij user name én authorization user name. Vul het password bij je 084-nummer in bij Password, en vul het IP-nummer en portnumber van de SIP-server in bij Domain in de vorm xxx.xxx.xxx.xxx:pppp. Kun je het beste doen door uit het KPN-scherm alle tekens achter http:// te copieren/plakken.
Vink aan: Register with Domain... , en Send outbound via Domain.
- Op het tabblad Topology selecteer je 'Use local IP-address' en haal je het vinkje bij Enable ICE helemaal weg. Deze instellingen op dit tabblad zijn cruciaal voor het kunnen ontvangen van inkomende gesprekken.
- Klik OK
- Klik Close (Volgens mij MOET je Closen, anders verdwijnen deze instellingen zonder waarschuwing)

Klaar. Als het goed is gaat X-Lite nu inloggen bij de SIP-server, als dat lukt kun je bellen. Het kan zijn dat het niet meteen goed gaat, wachten en/of herstarten wil dan wel helpen.

Op Linux moet ik met een oude versie aan de slag - daar moet ik het inkomende gesprekkendeel nog uitzoeken. Als iemand daar verslag van wil hoor ik het wel.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 22 dec 2006 18:24 

jwagenaar schreef:
het genoemde vrije 1e 084 nummer geldt niet alleen voor hetnet, maar ook voor planet en kpn.

Hoe zit dat eigenlijk? Ik betaal nu 10 euro per maand om verder zonder kosten te kunnen bellen naar alle vaste nummers in Nederland. Als ik er een 084 bij vraag om via Softphone te kunnen bellen (lijkt me handig vanaf mijn pc), valt dat dan binnen dat tarief van 10 euro p/m of komen er dan toch weer kosten bij?

Wouter.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 22 dec 2006 18:40 
Site Admin

je betaalt die 10 euro voor het hoofdnummer. voor elk extra nummer zal je ook die 10 euro moeten betalen. :(

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]