JS schreef:
Vraag bij je EB provider een 084 nummer aan, bij HetNet zit er één gratis nummer in het abonnement.
Zowel voor laptops als pocketpc's is er freeware softphone software. Voor PC kan je bv gebruik maken van X-Lite en voor de pocketpc SJphone.
Bij de levering van je 084 nummer krijg je het ip-adres van de SIP server, die heb je nodig voor de configuratie van de softphone. Het inloggen in de Sip Server gaat met het 084 nummer. Het is allemaal erg eenvoudig.
...
Ik ben benieuwd naar reacties, veel plezier.
Ik heb een 084-nummer aangevraagd en gekregen, en het met X-Lite volledig aan de gang gekregen. Heeft me toch nog wel wat moeite gekost, dus hier maar even een beknopte gebruiksaanwijzing.
- Stel na aanvraag vh nummer en bevestiging via telefoonbeheer op mijn kpn het password in bij het 084-nummer.
Let op: op dit scherm staat het ip-adres+portnr van de SIP-server. Heb je nodig als je X-Lite configureert, dus houd dit scherm open tijdens de configuratie.
- Download en installeer X-Lite (ik ga uit van Windows XP, laatste Xlite versie)
- Start X-Lite. Bij opstart stelt X-Lite zelf de headphone+microphone in.
- Het enige wat je hoeft te doen is je SIP-account instellen. Als het scherm niet direct verschijnt selecteer je het vanuit het menu (verschijnt als je bovenaan de telefoon op het driehoekje drukt.
Kies op dit scherm 'New'.
- Vul op het tabblad account een vrij te kiezen Display name in. Vul alle cijfers van het 084-nummer in bij user name én authorization user name. Vul het password bij je 084-nummer in bij Password, en vul het IP-nummer en portnumber van de SIP-server in bij Domain in de vorm xxx.xxx.xxx.xxx:pppp. Kun je het beste doen door uit het KPN-scherm alle tekens achter http:// te copieren/plakken.
Vink aan: Register with Domain... , en Send outbound via Domain.
- Op het tabblad Topology selecteer je 'Use local IP-address' en haal je het vinkje bij Enable ICE helemaal weg. Deze instellingen op dit tabblad zijn cruciaal voor het kunnen ontvangen van inkomende gesprekken.
- Klik OK
- Klik Close (Volgens mij MOET je Closen, anders verdwijnen deze instellingen zonder waarschuwing)
Klaar. Als het goed is gaat X-Lite nu inloggen bij de SIP-server, als dat lukt kun je bellen. Het kan zijn dat het niet meteen goed gaat, wachten en/of herstarten wil dan wel helpen.
Op Linux moet ik met een oude versie aan de slag - daar moet ik het inkomende gesprekkendeel nog uitzoeken. Als iemand daar verslag van wil hoor ik het wel.