Het InternetPlusBellen/Experiabox Forum

Deel je ervaringen over Internetplusbellen met andere gebruikers en meld je gratis aan.
Het is nu za 23 nov 2024 21:35

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 16 okt 2006 21:30 

Vanavond las ik op dit forum een thread die erg veel herkenning opleverde: viewtopic.php?t=306&highlight=lengte+utp

Ik worstel met een vergelijkbaar probleem bij een kennis, en ben er nog niet uit. De situatie is als volgt:

Vroeger, toen alles nog goed werkte
Er is al 3 jaar een W-Linx routertje in gebruik, nooit een probleem gehad. Tot 1.5 maand geleden was dit aangesloten op een Speedtouch modem, en zowel modem als routertje stonden boven in huis. Er liep een (platte) telefoonkabel van 18 meter naar beneden, naar het KPN aansluitpunt en de splitter die daar is aangesloten. Ik gebruik zelf thuis al 8 jaar precies zo'n zelfde routertje, ooit zelfs om automatisch via een COM poort en een daarop aangesloten ISDN modem bij mijn bedrijf in te bellen. Lekker betrouwbaar ding. Een van de handigste dingen is dat er ook nog een parallelle printerpoort op zit, zodat je een printer kunt delen over diverse PC's zonder dat er pertinent een bepaalde PC altijd aan moet staan.

De voorbereidingen op aansluiting van de Experiabox
We wilden nu de telefoons beneden kunnen aansluiten, daarom hebben we naast de telefoonkabel een CAT5 UTP kabel van 18 meter getrokken, en met een professionele tang (en de nodige ervaring, ik doe dit vaker) goede kwaliteit stekkertjes geknepen. Toen we deze kabel op het routertje aansloten en beneden de Speedtouch modem, werkte alles een stuk sneller (geen signaalverlies meer over die simpele telefoonkabel), en heeft een maand stabiel gedraaid.

Toen kwam de Experiabox
Op zich ging dit redelijk soepel; de Experiabox beneden geinstalleerd in plaats van de Speedtouch. Meteen gingen de ADSL en Internet lampjes branden, en we hadden ook boven meteen verbinding. Routertje staat immers als DHCP client ingesteld op de WAN poort - alles gesmeerd. Alleen deed het VOIP lampje het nog niet, dat kon een paar dagen duren.

Een week later - VOIP lampje brandt, Internet problemen begonnen
Na een aantal malen contact gehad te hebben met de helpdesk werd het VOIP lampje geactiveerd. En begonnen de problemen! En vanaf dit punt gaat het allemaal verdacht veel lijken op de problemen die beschreven worden in de eerdergenoemde thread. Ik heb enorm veel opties geprobeerd, hoop dat ik nu niets vergeet te melden. Het resultaat is tot op heden dat VOIP weliswaar werkt en ISDN ondertussen is afgesloten, maar dat de PC's allemaal rechtstreeks op de EB aangesloten moeten worden om te kunnen internetten, want via de router werkt het niet.

Wat heb ik gedaan en geconstateerd
* De router krijgt steeds netjes een IP adres toegewezen van de EB, al duurt het naar mijn idee wel wat lang - rond de 10-15 seconden, en in eerste instantie staat er daarna nog in het statusscherm (webinterface) van de router dat de gateway "unreachable" is.
* Vanaf PC's die op de router aangesloten zijn kan een ping commando gegeven worden naar 192.168.2.1, waarbij 90-95% van de pakketten goed heen en weer gaan, maar de overige pakketten met een timeout verdwijnen.
* Als op dezelfde lange UTP kabel die in de WAN poort van de router wordt gebruikt een PC wordt aangesloten boven, werkt het als een zonnetje!
* Nieuwe router gekocht, ook met zo'n printerpoort. Merk is LevelOne, en blijkt bij nader inzien precies dezelfde router te zijn als W-Linx - waarschijnlijk is LevelOne de nieuwe naam van W-Linx of zo. Dit was wel een nieuwere versie, iets mooier kastje, uitgebreidere mogelijkheden en lelijker webinterface. Deze router kreeg niet eens een IP-adres toegewezen! Ook handmatig instellen van een statisch adres als 192.168.2.254 werkt niet, gewoon helemaal geen contact.
* Oude routertje teruggezet boven, nieuwe routertje beneden vlak naast EB gezet. EB via 2 meter kabel aan nieuwe routertje, nieuwe routertje via 18 meter UTP kabel aan oude routertje. En werken! Maar dat wordt toch wat al te gortig, zo'n routertje kost 50 Euro, en als die oude het op zich goed doet... Mijn kennis heeft de nieuwe kunnen terugbrengen.

Conclusie
Als ik dit allemaal op een rijtje zet lijkt het er voor mij op alsof de EB sinds inschakeling van dat VOIP lampje (is misschien wel gepaard gegaan met nieuwe firmware?) opeens een iets zwakker signaal op zijn netwerkpoorten heeft staan. Voor het oude routertje nog net genoeg om een IP adres toegewezen te krijgen en in veel gevallen te kunnen pingen, voor het nieuwe routertje niet meer genoeg, en voor een PC blijkbaar in dit geval wel genoeg om goed verbinding te kunnen maken.

De helpdesk gaf vandaag nog wat tips om de router als "Exposed host" in te stellen bij de NAT instellingen van de EB, en om pertinent poort 1 te gebruiken voor de netwerkkabel. Ook is de firewall in de EB iets minder rigide ingesteld. Maar dat lijkt mij allemaal stug, en toen ik dit geprobeerd heb vanavond hielp het uiteindelijk allemaal toch niets. Let wel - de helpdesk was hier bijzonder welwillend om mee te denken, geen punt van kritiek op hen, maar ik ben toch echt bang dat er iets mis is met die EB. En omdat KPN officieel niet ondersteunt dat je routers achter de EB zet houdt het dan even op.

Help?
De opties die ik zie zijn:
1. Een extra kabel trekken om de 2e PC aan te sluiten; draadloos over 15 meter hemelsbreed met een betonnen vloer er tussen en nog wat muren lijkt me niet zo handig en betrouwbaar. We missen dan wel het delen van de printer, moeten daar weer wat anders op verzinnen.
2. Een switch of hub plaatsen beneden naast de EB - goedkoper dan een router en ook simpeler qua configuratie. Wel weer iets extra stroomgebruik, maar ja.
3. De EB boven plaatsen en dan de UTP kabel gebruiken als "telefoon" kabel van de splitter naar het modem. De goedkope platte telefoonkabel gaf de EB boven geen signaal, heb ik vanavond al getest. Dan kan ik boven het routertje ook op de EB aansluiten en zo de printer delen.

Als iemand andere ideeën heeft, hou ik me van harte aanbevolen. Dit duurt al wel lang, en zowel mijn kennis als ik worden er langzamerhand wat chagerijnig of bijna moedeloos van...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 16 okt 2006 22:31 
Site Admin

zal proberen op jouw uitgebreide verhaal toch zo kort mogelijk te reageren.
volgens mij bestaat de situatie uit een isra-punt beneden met de eb, een utp-kabel naar boven waar 2 (of meerdere) pc's via een router zijn aangesloten.
persoonlijk begrijp ik niet altijd waarom een router achter een router moet draaien. zou eerder kiezen voor een switch met de kabel naar beneden waar de eb is geplaatst
een draadloze verbinding zal wellicht niet ideaal zijn, maar wie niet probeert .. de opmerking over het dan niet kan delen van een printer begrijp ik niet; zowel bedraad als draadloos is dit mogelijk.

het verplaatsen van de eb naar boven is een oplossing. alleen zullen dan weer telefoonkabels van boven naar beneden moeten.

nogmaals, ik zou kiezen voor:
isra -> eb -> utp-kabel -> boven: switch -> pc's/server

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 16 okt 2006 22:38 

Ja, sorry voor het uitgebreide verhaal - ik dacht dat ik beter maar meteen compleet kon zijn dan een hele lange thread te krijgen met heel veel antwoorden op wedervragen.

Ik ben het met je eens dat je dit als ideale oplossing zou willen hebben, op dit moment wijkt het ook maar op 1 punt af - de switch is nu nog een routertje, gewoonweg omdat we die al hadden, en omdat dat routertje een printerpoort aansluiting heeft. Scheelt nieuw kopen van vervangende apparatuur; maar laat verder die printer maar buiten beschouwing, dat is misschien wat verwarrend.

Mijn idee is ook om het ding te vervangen door een switch, en maar hopen dat de netwerkpoorten van die switch meer "vermogen" / signaal leveren dan de huidige router. Clou van het verhaal blijft voor mij dat het echt iets te maken lijkt te hebben met gevoeligheid/vermogen van de gebruikte netwerkpoorten, net als in die andere thread die ik noemde.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 16 okt 2006 22:58 
Site Admin

en het downgraden van dit routertje tot accesspoint? is de printerfunctie toch te gebruiken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 17 okt 2006 10:36 

Ik ben het eens dat het niet verstandig is om twee routers achter elkaar te plaatsen. Dit geeft meestal problemen.

Mag ik weten waarom je de EB box aansluit op de WAN-poort van de router. Kan je niet beter een normale LAN poort gebruiken van de router.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 17 okt 2006 18:50 
Erelid

Je kan de router toch ook tot switch degraderen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 17 okt 2006 20:08 

Dank voor de tips, en ik heb dat degraderen van de router tot switch ook uitgeprobeerd, waarbij de lange kabel niet in de WAN poort maar in een van de 4 LAN poorten kwam te hangen, DHCP was uitgeschakeld, enzovoorts, maar dat wilde allemaal niet helpen.

Maar... Ik heb net een extra switch tussen de router en de lange kabel gehangen, en WERKEN!

Mijn idee is, blijft en wordt versterkt door dit resultaat dat het (electronische) signaal op de netwerkkabel vanaf de EB en/of vanaf de router net iets te laag was om goed contact met elkaar te onderhouden. Die extra 3COM switch pept het signaal van beide kanten op, en het probleem is verdwenen. Het klinkt mij toch echt heel erg in de oren als die andere thread waar ik mijn relaas mee begon - het ene netwerkkaartje deed het daar wel en het andere netwerkkaartje niet; datzelfde lijkt op te gaan voor de netwerkpoorten in de router.

Dat ene 3COM kastje is wel wat vreemd - eigenlijk wil je natuurlijk dat de EB en het routertje / switchje elkaar zonder deze extra signaal versterking zien, maar goed, het werkt nu, en zo te zien voor dit moment ook stabiel. Even een paar dagen afwachten hoe het zich allemaal houdt, maar ik heb er goede hoop op.

Laatst bijgewerkt door Martin van Middelkoop op wo 18 okt 2006 19:36, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 17 okt 2006 20:14 
Site Admin

met deze extra switch lijkt mij die 2e router overbodig?
denk dat je constatering over de sterkte van het signaal juist is; de switch van de 2 routers was blijker magertjes.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 17 okt 2006 20:23 

Ja, dat zou je denken. Maar dat oorspronkelijke routertje heeft een parallelle printerpoort, waardoor alle op de router aangesloten PC's die printer kunnen delen. In feite functioneert het routertje nu puur nog als printservertje dus.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 17 okt 2006 22:45 
Site Admin

prima, volgens mij kan hiermee het topic worden gesloten.
indien weer geopend moet worden, dan horen we het wel.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]