Vanavond las ik op dit forum een thread die erg veel herkenning opleverde:
viewtopic.php?t=306&highlight=lengte+utp
Ik worstel met een vergelijkbaar probleem bij een kennis, en ben er nog niet uit. De situatie is als volgt:
Vroeger, toen alles nog goed werkte
Er is al 3 jaar een W-Linx routertje in gebruik, nooit een probleem gehad. Tot 1.5 maand geleden was dit aangesloten op een Speedtouch modem, en zowel modem als routertje stonden boven in huis. Er liep een (platte) telefoonkabel van 18 meter naar beneden, naar het KPN aansluitpunt en de splitter die daar is aangesloten. Ik gebruik zelf thuis al 8 jaar precies zo'n zelfde routertje, ooit zelfs om automatisch via een COM poort en een daarop aangesloten ISDN modem bij mijn bedrijf in te bellen. Lekker betrouwbaar ding. Een van de handigste dingen is dat er ook nog een parallelle printerpoort op zit, zodat je een printer kunt delen over diverse PC's zonder dat er pertinent een bepaalde PC altijd aan moet staan.
De voorbereidingen op aansluiting van de Experiabox
We wilden nu de telefoons beneden kunnen aansluiten, daarom hebben we naast de telefoonkabel een CAT5 UTP kabel van 18 meter getrokken, en met een professionele tang (en de nodige ervaring, ik doe dit vaker) goede kwaliteit stekkertjes geknepen. Toen we deze kabel op het routertje aansloten en beneden de Speedtouch modem, werkte alles een stuk sneller (geen signaalverlies meer over die simpele telefoonkabel), en heeft een maand stabiel gedraaid.
Toen kwam de Experiabox
Op zich ging dit redelijk soepel; de Experiabox beneden geinstalleerd in plaats van de Speedtouch. Meteen gingen de ADSL en Internet lampjes branden, en we hadden ook boven meteen verbinding. Routertje staat immers als DHCP client ingesteld op de WAN poort - alles gesmeerd. Alleen deed het VOIP lampje het nog niet, dat kon een paar dagen duren.
Een week later - VOIP lampje brandt, Internet problemen begonnen
Na een aantal malen contact gehad te hebben met de helpdesk werd het VOIP lampje geactiveerd. En begonnen de problemen! En vanaf dit punt gaat het allemaal verdacht veel lijken op de problemen die beschreven worden in de eerdergenoemde thread. Ik heb enorm veel opties geprobeerd, hoop dat ik nu niets vergeet te melden. Het resultaat is tot op heden dat VOIP weliswaar werkt en ISDN ondertussen is afgesloten, maar dat de PC's allemaal rechtstreeks op de EB aangesloten moeten worden om te kunnen internetten, want via de router werkt het niet.
Wat heb ik gedaan en geconstateerd
* De router krijgt steeds netjes een IP adres toegewezen van de EB, al duurt het naar mijn idee wel wat lang - rond de 10-15 seconden, en in eerste instantie staat er daarna nog in het statusscherm (webinterface) van de router dat de gateway "unreachable" is.
* Vanaf PC's die op de router aangesloten zijn kan een ping commando gegeven worden naar 192.168.2.1, waarbij 90-95% van de pakketten goed heen en weer gaan, maar de overige pakketten met een timeout verdwijnen.
* Als op dezelfde lange UTP kabel die in de WAN poort van de router wordt gebruikt een PC wordt aangesloten boven, werkt het als een zonnetje!
* Nieuwe router gekocht, ook met zo'n printerpoort. Merk is LevelOne, en blijkt bij nader inzien precies dezelfde router te zijn als W-Linx - waarschijnlijk is LevelOne de nieuwe naam van W-Linx of zo. Dit was wel een nieuwere versie, iets mooier kastje, uitgebreidere mogelijkheden en lelijker webinterface. Deze router kreeg niet eens een IP-adres toegewezen! Ook handmatig instellen van een statisch adres als 192.168.2.254 werkt niet, gewoon helemaal geen contact.
* Oude routertje teruggezet boven, nieuwe routertje beneden vlak naast EB gezet. EB via 2 meter kabel aan nieuwe routertje, nieuwe routertje via 18 meter UTP kabel aan oude routertje. En werken! Maar dat wordt toch wat al te gortig, zo'n routertje kost 50 Euro, en als die oude het op zich goed doet... Mijn kennis heeft de nieuwe kunnen terugbrengen.
Conclusie
Als ik dit allemaal op een rijtje zet lijkt het er voor mij op alsof de EB sinds inschakeling van dat VOIP lampje (is misschien wel gepaard gegaan met nieuwe firmware?) opeens een iets zwakker signaal op zijn netwerkpoorten heeft staan. Voor het oude routertje nog net genoeg om een IP adres toegewezen te krijgen en in veel gevallen te kunnen pingen, voor het nieuwe routertje niet meer genoeg, en voor een PC blijkbaar in dit geval wel genoeg om goed verbinding te kunnen maken.
De helpdesk gaf vandaag nog wat tips om de router als "Exposed host" in te stellen bij de NAT instellingen van de EB, en om pertinent poort 1 te gebruiken voor de netwerkkabel. Ook is de firewall in de EB iets minder rigide ingesteld. Maar dat lijkt mij allemaal stug, en toen ik dit geprobeerd heb vanavond hielp het uiteindelijk allemaal toch niets. Let wel - de helpdesk was hier bijzonder welwillend om mee te denken, geen punt van kritiek op hen, maar ik ben toch echt bang dat er iets mis is met die EB. En omdat KPN officieel niet ondersteunt dat je routers achter de EB zet houdt het dan even op.
Help?
De opties die ik zie zijn:
1. Een extra kabel trekken om de 2e PC aan te sluiten; draadloos over 15 meter hemelsbreed met een betonnen vloer er tussen en nog wat muren lijkt me niet zo handig en betrouwbaar. We missen dan wel het delen van de printer, moeten daar weer wat anders op verzinnen.
2. Een switch of hub plaatsen beneden naast de EB - goedkoper dan een router en ook simpeler qua configuratie. Wel weer iets extra stroomgebruik, maar ja.
3. De EB boven plaatsen en dan de UTP kabel gebruiken als "telefoon" kabel van de splitter naar het modem. De goedkope platte telefoonkabel gaf de EB boven geen signaal, heb ik vanavond al getest. Dan kan ik boven het routertje ook op de EB aansluiten en zo de printer delen.
Als iemand andere ideeën heeft, hou ik me van harte aanbevolen. Dit duurt al wel lang, en zowel mijn kennis als ik worden er langzamerhand wat chagerijnig of bijna moedeloos van...