Het InternetPlusBellen/Experiabox Forum

Deel je ervaringen over Internetplusbellen met andere gebruikers en meld je gratis aan.
Het is nu zo 22 dec 2024 05:54

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Downloadsnelheid.
BerichtGeplaatst: do 20 apr 2006 13:12 

Over de downloadsnelheid.

Ik heb een Go abbonnement bij KPNPLANET.

Downloadsnelheid van 1,5 Mb/s dus 1500 K bits per seconden.
Volgens de service is dit het maximum, wat nergens op de site vermeld is.
Volgens de service is het minimum 96 Kb/s, wat nergens op de site vermeld is.

Dit is wel een heel groot gat tussen maximum en minium.

Nu word er gesteld, dat de download snelheid niet gehaald word door onze eigen computers. Vanwege dat we firewall aan hebben staan op de PC. Dit kan de XP firewall zijn of een ander geinstaleerde als zonealarm.

Nu zit op de EXPERIAbox van KPN al een firewall. En word geadviseerd alle andere firewalls uit te zetten.
Hoe ga ik hier mee om?
Heeft het uitzetten van welke firewall dan ook invloed op de downloadsnelheid? Zo, ja hoe groot is dat dan?

Nu word er gesteld, dat de download snelheid niet gehaald word door onze eigen computers. Vanwege dat we een virusscanner aan hebben staan. Natuurlijk heeft iedereen dat.
Er word geadviseerd om de virusscanner uit te zetten om een test te doen om de dowloadsnelheid te controleren.
Wie heeft hier al ervaring mee?

Zo,ja. Welke virusscanners hebben de minste invloed op de downloadsnelheid?
Zelf gebruik ik avast home.

Is speedtest.nl een goede benchmark om de snelheid te bepalen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 20 apr 2006 13:19 
Site Admin

ik denk dat het verstandig is van vooraf aan te beginnen. Dus wat is de afstand naar de telefooncentrale, lengte/wijze van aansluiting vanaf isra, vaste of draadloze verbinding.
Voor een goede indicatie van de download gebruik dan http://speedtest.bbned.nl/ en download een 100mb bestand.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 20 apr 2006 13:32 
Erelid

Eerste vraag werk je bedraad/ethernet of met Wifi draadloos

Tweede vraag welke snelheid geeft de EB aan in de web interface.

Kijk eerst eens even hier http://speedtest.bbned.nl/ hoelang te afstand tot jou centrale is en download eens dat test bestand van 100 mb om te kijken hoe snel het binnenkomt. De afstand van jou centrale tot je huis is ook belangrijk, als dat te ver is gaat je snelheid ook omlaag.

Of een Firewall de snelheid kan beinvloeden weet ik niet, wat ik wel weet is dat producten van Symantec zoals Norton antivirus enz het systeem kunnen beinvloeden door het zeer traag te maken.

Ik werk al heel lang met Avast home, ook op diverse computers van vrienden en bekenden deze virusscanner erop gezet, beinvloed de snelheid absoluut niet en ik zou nooit geen andere scanner meer willen. Niet omdat hij gratis maar omdat hij echt goed is.

Verder heb ik alleen de Firewall van XP aanstaan en de hardwarematige firewall in het modem en geen snelheid verlies.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 20 apr 2006 13:56 

Even de test gedaan op dit tijdstip.
Start speedtest.
Your current bandwidth reading is: 1.32 Mbps which means you can download at 169.46 KB/sec. from our servers.
Nu download 100 MB bestand:
Tussen de 155 - 160 KB/sec. Dit word dus gemeten door windows XP of het programma Internet ExplorerEr staat KB dus kilobyte en geen Kb kilobit.
Downloadabbonnement 1,5 Mb/sec dus 1500Kb/sec

Maal 8 toch? is 160 x 8 1280Kb/sec
Als ik het goed heb.

Afstand tot centrale weet ik zo niet.
even gezocht op.
http://spike.oli.tudelft.nl/adsl/postcodecentrale.cfm
De afstand vanaf uw postcode naar de telefooncentrale is onbekend

ISRA tot experiabox 1 meter.
Experiabox tot aan pc 8 meter utp kabel aangelegd door KPN monteur.

Welke programma's op je PC kunnen de juiste download waardes aangeven.

Zie dan vaak heel andere lagere getallen staan.

Afstanden naar je achter je experiabox zijn niet voor ons van belang het gaat erom hoeveel je achter je experiabox kunt ontvangen aan download. Daar sluit je een abbonement voor af hoe KPN het bij jouw krijgt is hun zorg.

Vergelijk het met het wegennet, iedereen kent het fileprobleem. Nu sluit ik bij een vervoerder een abbonement af van plaats a naar b. De mogelijkheid om 24 uur per dag te reizen met een snelheid van 80km/h.Met vier personen en 100 kg vracht.
Aan deze voorwaarden moet hij voldoen. Dus KPN moet zelf zorgen dat dit gehaald word. Wellicht verkopen ze teveel abbonnementen. Ze creeren dus zelf een probleem. Volgens Scheepsbouwer was het een groot succes. Voor wie?

Edit zie nu dat de klok op het forum niet goed loopt deze edit is om 13.55 uur uitgevoerd nog geen kwartier na mijn eerste postdatum hierboven

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 20 apr 2006 14:48 

Eigen situatie: Go abbonnement . De afstand naar de telefooncentrale is naar schatting: 948 meter. Nod32 antivirus. Alleen de firewall functie van de EB , geen software firewall of de firewall van XP. EB bedraad aangesloten met de kabels die geleverd waren. 32Mb via BBned :

IE6: 3 min& 35 sec 152/kb/sec

Hagel DU meter stopwatch : Max 187.7 kb/sec & Average 161.1 kb/sec

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 20 apr 2006 14:51 
Site Admin

de opgegeven waarde van de test zijn prima voor dit type abonnement. een zeeeer algemene regel is dat van een snelheid circa 10% verloren gaat. dit betekent dus dat de genoemde waarde prima zijn.
om de snelheden regelmatig te monitoren zou je het volgende programma kunnen downloaden: http://www.nuria.nl/.

jouw opmerking over het wegennet en een vervoerder is geen vergelijkingsmateriaal. wat gaat die vervoerder dan doen bij files om die 80 km te halen (vliegen soms).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 20 apr 2006 15:02 
Erelid

Citaat:
Afstanden naar je achter je experiabox zijn niet voor ons van belang het gaat erom hoeveel je achter je experiabox kunt ontvangen aan download. Daar sluit je een abbonement voor af hoe KPN het bij jouw krijgt is hun zorg.
Die is niet helemaal juist zoals jij het aangeeft. Er staat wel degelijk ergens in de kleine lettertjes van de Abonnementen/voorwaarden dat de snelheben afstand gebonden zijn en dat er geen garantie wordt gegeven op de te behalen snelheden.

Op deze link http://speedtest.bbned.nl/ ku je ook de postcode check doen en zie je een indicatie van je afstand tot de centrale.

Citaat:
Nu download 100 MB bestand:
Tussen de 155 - 160 KB/sec. Dit word dus gemeten door windows XP of het programma Internet ExplorerEr staat KB dus kilobyte en geen Kb kilobit.
Downloadabbonnement 1,5 Mb/sec dus 1500Kb/sec
Dit zijn echt prima waarden voor jou abonnement en Downloadabonnement 1.5 MB/sec komt overeen met 150 kb/sec en geen 1500 kb/sec.

De forum klok kun je gelijk zetten in je Profiel GMT+2 uur
Dit is o.a ook te vinden in de forum mededelingen en tips.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 20 apr 2006 15:06 

Ter aanvulling: Met newsleecher 3 via news.kpnplanet.nl een bestand van 25 Mb : 159,4 kb/sec en DU Max 180,7 & Average 165,0 kb/sec.

Dus hier ben ik tevreden. :wink:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]