Het InternetPlusBellen/Experiabox Forum

Deel je ervaringen over Internetplusbellen met andere gebruikers en meld je gratis aan.
Het is nu za 23 nov 2024 20:15

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Thuisnetwerk en NAS
BerichtGeplaatst: do 31 jul 2008 23:58 

Beste mensen,

Ik loop met plannen om mijn thuisnetwerk uit te breiden met een NAS server (Synology) om mijn data centraal op te slaan en te kunnen benaderen. Voordat ik echter tot aanschaf overga, zou ik graag willen weten, of dit inderdaad kan i.c.m. de Experiabox die ik heb (Thomson Speedtouch 780). Ik lees in dit forum namelijk weleens "nare" verhalen over de beperkte configuratiemogelijkheden van de Thomson. Zo schijn je er geen vast IP-adres aan toe te kunnen kennen? Zijn er ervaringen van KPN IPB gebruikers met een vergelijkbare configuratie..?
bvd

Profiel  

Berichttitel: Re: Thuisnetwerk en NAS
BerichtGeplaatst: vr 01 aug 2008 10:54 
Lexibel schreef:
Beste mensen,

Ik loop met plannen om mijn thuisnetwerk uit te breiden met een NAS server (Synology) om mijn data centraal op te slaan en te kunnen benaderen. Voordat ik echter tot aanschaf overga, zou ik graag willen weten, of dit inderdaad kan i.c.m. de Experiabox die ik heb (Thomson Speedtouch 780). Ik lees in dit forum namelijk weleens "nare" verhalen over de beperkte configuratiemogelijkheden van de Thomson. Zo schijn je er geen vast IP-adres aan toe te kunnen kennen? Zijn er ervaringen van KPN IPB gebruikers met een vergelijkbare configuratie..?
bvd

Dat gaat probleemloos. Ik heb de zwarte experiabox en daar hangt een NAS van Synology aan, de DS106j. Op mijn pc staan 3 windowsaccounts: voor de kinderen elk 1 en één voor mijzelf. Op de NAS heb ik dezelfde accounts ingesteld. Op die manier kan ieder alleen bij zijn eigen bestanden. De Thomson kun je heel gemakkelijk instellen als webserver en als ftp-server. Met de downloadredirector kun je bestanden op de nas downloaden zonder dat je pc aanstaat. Voor mij is de NAS een prima aankoop geweest.

BerichtGeplaatst: vr 01 aug 2008 17:18 

Hè gelukkig, dat is een geruststellende ervaring.. :D
Ik heb mijn oog laten vallen op de Synology DS107+ met daarin waarschijnlijk een 1000GB WD GreenPower HD. Op mijn netwerk staan nu drie PC's en een notebook, waarbij de verschillende gebruikers inloggen m.b.v. een mapping batchfile, waardoor ze alleen bij hun eigen schijfpartitie komen. Dat werkt tot op heden goed, maar daarvoor moet de energievretende, centrale pc met de data, zoals de diverse Outlook pst's wel altijd aanstaan. Ik kwam op het spoor van de Synology, omdat dit merk er bij een recente test in PCM goed uitkwam. Ik ben dus blij hier iemand te treffen met een positieve ervaring van Synology i.c.m. de Experiabox.
Ik heb nog geen ervaring met het inrichten van een NAS, maar ik neem aan dat dat te doen is.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 01 aug 2008 18:05 
Lexibel schreef:
Hè gelukkig, dat is een geruststellende ervaring.. :D
Ik heb mijn oog laten vallen op de Synology DS107+ met daarin waarschijnlijk een 1000GB WD GreenPower HD. Op mijn netwerk staan nu drie PC's en een notebook, waarbij de verschillende gebruikers inloggen m.b.v. een mapping batchfile, waardoor ze alleen bij hun eigen schijfpartitie komen. Dat werkt tot op heden goed, maar daarvoor moet de energievretende, centrale pc met de data, zoals de diverse Outlook pst's wel altijd aanstaan. Ik kwam op het spoor van de Synology, omdat dit merk er bij een recente test in PCM goed uitkwam. Ik ben dus blij hier iemand te treffen met een positieve ervaring van Synology i.c.m. de Experiabox.
Ik heb nog geen ervaring met het inrichten van een NAS, maar ik neem aan dat dat te doen is.

Mijn broer heeft de DS107. Zodoende weet ik dat die dezelfde software heeft als de 106. Het instellen ervan is niet moeilijk, maar je moet natuurlijk wel opletten met het instellen van rechten en zo.
Het outlook.pst-bestand heb ik op de nas gezet. Zo kan ik dus outlooken vanaf beide pc's :)
Als ik een keer bestanden heb die ik beschikbaar wil stellen aan anderen (buitenshuis), dan zet ik die in de map "openbaar". De link er naar toe mail ik dan aan de mensen en dan kunnen zij zelf de foto's / films of wat dan ook bekijken en downloaden.

BerichtGeplaatst: vr 01 aug 2008 19:28 

Dat klinkt goed allemaal..
Nogmaals: ik moet het ding nog gaan bestellen en het zal wel najaar worden voordat een en ander operationeel is, maar ik ben al heel blij met deze voorinformatie. Gelukkig heb ik hulp van een bevriende netwerkinstallateur, dus ik hoef me geen zorgen te maken over rechtentoekenning en zo..
Het idee van die openbare map spreekt me wel aan.
Bedankt!

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 03 feb 2010 16:22 

Hallo allemaal

Ik zoek ook een Nas. Deze moet zeer gebruikersvriendelijk zijn dus met een Nederlandse handleiding. Deze Nas moet wel makkelijk samen kunnen werken met de EB van Siemens.
Bedankt

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 30 okt 2010 17:32 

Het is dankzij Synology en hun eenvoudige basisinstellingen en gemakkelijke software van deze NAS apparaten dat de eerste stappen bijna altijd lukken, hiervoor is iedere router/modem geschikt.

Het onderwerp router, en vooral de NAT functie van deze router (ook wel port mapping / port forwarding genaamd), is pas van belang als je op de Synology NAS apparatuur wat verdergaande functies wil gebruiken. Met name de toegang van de Synology web interface zoals bijvoorbeeld hun File Station en de mogelijkheid van NetBackup eisen deze functies van de router. Met NetBackup kan jouw Synology appaaat met een andere Synology server op een andere internet locatie communiceren om back-up data te verplaatsen. Met File Station kan je de bestanden op de Synolgy in een geavanceerde Web layout beheren zonder FTP software, iedere web browser (bijvoorbeeld in een internet-café op reis) volstaat dan om je bestanden van thuis op te halen. Dit is zeer gebruiksvriendelijk, maar hiervoor moeten dus wel op de router bepaalde poorten van het WAN (ADSL internet) naar een vast IP adres op het LAN (thuis netwerk) verwijzen en er moeten vaste IP adressen op het LAN mogelijk zijn.

En daar gaat het mis met veel van de Experia Box varianten. Dit is precies hetzelfde als bij een PlayStation of Xbox waarbij een game-server voor andere spelers vanaf het internet bereikbaar moet zijn. Hierover is veel discussie te vinden. Nu is een game-server echter vrij tijdelijk. Als het IP adres een keer anders is is dat geen ramp. Bij de Synology NAS wil je echter dat deze 24 uur per dag 365 dagen per jaar bereikbaar is.

Op de laatste versie van de Experia Box uitgave september 2010, zijn wel opties aanwezig om voor bepaalde spelletjes de port forwarding aan te zetten. Helaas echter is de Synology geen spelletje, en staat die niet standaard in de lijst. Ik ben nu in gesprek met Synology om uit te vinden welke poorten er allemaal gebruikt worden voor de verschillende applicaties. Daarna pas is het mogelijk bij KPN te vragen of die reeks "port maps" ook toegevoegd kan worden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 14 nov 2010 19:42 

Dus met andere woorden is een NAS server wel leuk om data op te slaan met een bv 787v, maar ook niet meer of minder?
Want het mijn bedoeling om er ook echt alles uit te halen.
Maar als dat niet kan door de beperkingen van de box heeft het volgens mij dan ook geen zin om een NAS aan te schaffen. :cry:
Dit zou ik uitermate teleur stellen vinden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 22 nov 2010 21:05 

Nou de kogel is toch maar door de kerk gegaan.
Heb afgelopen weekend een DS211J van Synology aangeschaft.
Nu nog alles instellen en uitproberen.

Maar ik heb ergens gehoord dat je een statisch ip op 1 of andere manier wel kunt verkrijgen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 22 nov 2010 21:12 

vanGils schreef:
Nou de kogel is toch maar door de kerk gegaan.
Heb afgelopen weekend een DS211J van Synology aangeschaft.
Nu nog alles instellen en uitproberen.

Maar ik heb ergens gehoord dat je een statisch ip op 1 of andere manier wel kunt verkrijgen.

Ben benieuwd naar uw bevindingen. Kunt u mij hierover een PB sturen of op de hoogte houden? Dank u.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]