Het InternetPlusBellen/Experiabox Forum

Deel je ervaringen over Internetplusbellen met andere gebruikers en meld je gratis aan.
Het is nu vr 22 nov 2024 12:01

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: POF
BerichtGeplaatst: di 16 okt 2007 23:21 

Wie heeft er ervaring met de POF adapters van kpn?
wil het gaan aanschaffen maar als er geen verschil is dan is
het niet nodig lijkt mij.

POF = plastic optical fiber
Bron: http://www.kpn.com/kpn/show/id=1819103/noconfig=true/saleschannelid=102236/dbid=417260/typeofpage=77285

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 17 okt 2007 10:47 

Het lijkt me op het eerste gezicht een leuk ding.

Echter het is maar een 100Mb verbinding toch?
Enige tijd geleden hadden we het er hier ook al over.
Plus dat je er weer twee voedings-adapters bijkrijgt.... :cry:

Een gewone ethernetkabel neemt vast niet veel meer ruimte in dan deze duokabel.
Een platte duo kabel trek je ook nog eens moeilijk door elektrabuizen, ronde kabels gaan net even makkelijker.

Het enige voordeel dat je hebt is dat je glasvezel in huis hebt liggen.... 8)

M.v.g,
Robèrt

Profiel  

Berichttitel: Re: POF
BerichtGeplaatst: za 14 jun 2008 12:52 
Site Admin

Een poosje geleden heb ik mijn eerste POF set aangeschaft via kpn, en gisteren heb ik de 2de binnen gekegen. Ik doe mee aan "bij kpn" en iedere maand krijg ik 1200 spaarpunten erbij. Ik had er 7200 en moest euro 69 bijbetalen, vind ik niet echt duur.

Kan ik zeggen dat het stabieler is met pof? ik vind van wel, het feit dat je glaskabel naast stroomdraden en leidingen kan leggen is natuurlijk al minder storingsgevoelig dan gewone ethernetkabel.

Daarbij komt ook kijken dat het in milimeters een groot verschil geeft dan met gewone ethernetkabel, je kunt het gewoon buigen en daardoor is het supermakkelijk te verwerken achter plinten en door kleine openingen. Waar ik met ethernetkabel nog wel eens moest pielen om langs de cv leiding te komen friemel je dit 3mm kabeltje er met gemak doorheen.

Het aansluiten kan een kind van 4 doen. Kabel uitrollen, even de knikken eruit, neerleggen en vastzetten, en klaar is kees. Met 3watt stroomverbruik vind ik het wel meevallen qua energie verbruik, dus daarvoor hoefde ik het ook niet te laten liggen.

Ik heb nog een test gedaan via de pc, eerst met ethernetkabel, daarna met POF. Ethernetkabel haalde 93mb Met hier en daar een kleine dip naar beneden. Met pof haalde ik stabiel 98mb zonder pieken of inzakkingen.

Slotsom: Pof is goed, nadeel, het is geen gigabit zoals doet vermoeden. Gezien ik beide setten gebruik voor i-tv is 100mb snelheid ruim voldoende, ook als straks hd content wordt aangeboden. Het geheel is makkelijk verwerkbaar en M.I stabieler dan gewone ethernetkabel. De prijs zou nog iets lager kunnen. Bij een verkoopprijs van 50€ zie ik zulke setten wel een sucses worden. Speedtouch heeft ook al een vergelijkbare set op de markt voor €129, dus daarmee is kpn`s POF met €99 nog altijd goedkoper.

Groet Marcel.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 14 jun 2008 13:09 

Ik denk toch echt dat het gevoel van stabiliteit "tussen de oren" moet zitten hoor...

Niet persoonlijk opvatten!!

Zie je echt "dipjes" in de verbinding via ethernet?
Waarmee test je dat dan?
Een datastream wat van een of ander apparaat komt geeft meer problemen dan het transportmedium zelf.

Mijn netwerk is tegenwoordig een gigabit netwerk en dat is echt sneller dan 100Mb.
Een stabiel data-transport hangt vooral van degene die de data moet leveren en dan van degene die de data moet ontvangen en verwerken, de kabel is slechts een onderdeeltje.
En kabels langs ander kabels leggen is echt niet zo'n probleem hoor, het twisted verhaal maakt juist de benodigde afscherming. Een 230V kabel ernaast zal geen storing veroorzaken.

Is zo'n POF dan overbodig?
Nee natuurlijk niet, het is geinig en vooral handig vanwege het feit dat ze erg dun is.
Maar het is echt niet "beter" dan een gewone netwerkkabel.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 14 jun 2008 13:13 
Site Admin

Ik heb de test gedaan rechtstreeks vanaf mijn harde schijven. Ik had voor `t mooie er beter kunnen bijzetten dat men mij er niet op vast moet spijkeren dat dit komt door POF. Je hebt gelijk dat er altijd dippen kunnen voorkomen. Ik heb de test tussen ethernet en POF wel 3 keer gedaan om het zeker te weten. in alle 3 de keer was POF hierin de stabielste, maar nogmaals dat hoeft niet specifiek door pof te komen. waarvan akte :wink:

Groet Marcel.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 14 jun 2008 13:22 

Wat bedoel je tussen twee harde schijven?
Ik neem aan dat je gewoon tig-MB van de ene PC naar de andere PC overbracht.

Dan kan het van zoveel zaken afhangen.
Dan is het transportmiddel nog de meest stabiele factor denk ik.

Neemt niet weg dat het een geinig ding is.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 14 jun 2008 19:00 
Site Admin

Ik bedoelde van de 1ne pc naar de andere pc, dus zonder tussenkomst van een router maar puur ene verbinding opgezet tussen 2 pc`s. Eerst met ethernetkabel, en daarna met POF.

Groet Marcel.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 15 jun 2008 12:03 

Bestaan er leuke grafische programma's die zo je netwerk in de gaten kunnen houden?

Ik heb wel dat LookAtLan maar dat heeft niets in zich voor de snelheid.
Ik brand nogal veel dvd's via het netwerk en dat zou ik wel eens willen zien.
Er is één PC die data moet leveren aan 4-5 anderen die dan moeten branden.

Met een 100Mb netwerkje ging dit niet echt flitsend terwijl het makkelijk moet kunnen.
Na overstap op gigabit ging het veel beter!
Alle PC's hadden al een gigabitkaartje en de investering van een gigabit-switch viel wel mee... :D
OK, een gigabit router, onnodig voor internetsnelheden, was iets duurder.... :(

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 23 aug 2008 22:26 
Site Admin

Ik denk dat ik de lezers hier wel redelijk help met problemen op te lossen, nu vraag ik en beetje jullie hulp bij mijn probleem :D

Op 11 juni heb ik deze pof set gekocht online via de web shop van kpn. Alles keurig netjes thuis gekregen aansluiten en werken maar (lees hieronder) helaas gaf afgelopen zondag 1 van de pof kastjes de brui eraan en dus werkte het hele systeem niet meer, kan gebeuren, ik heb altijd geluk met apparatuur en er gaat nooit iets kapot. Ik vind het daarom geen ramp, maar de pest is dat ik wél garantie erop hebt en dus natuurlijk kpn erop aan hoor te spreken. Nu gaat het dus mis.

In de brief van aflevering staat helemaal niks dus daar had ik al niks aan. Dus Maandag een mail gestuurd met de uitleg van het probleem maar ook hierop geen reactie terg. Nog en keer e-mailen, weer geen resultaat. dan maar bellen met 0900-0244 maar werkelijk niemand weet na bijna 2 uur bellen a; 10 euro cent per minuut waar ik nu heen moet om het boeltje te vervangen :evil:

Vrijdag voor de 3rde keer een mail gestuurd maar ook hierop (nog) geen reactie. Als laatste vandaag naar utrecht gereden om bij de primafoon het maar eens te proberen. daar kreeg ik te horen dat hun hier niks mee te maken hebben en dat ik gewoon kpn moet bellen. Toen ik vroeg "oké maar geeft u maar eens een telefoonnmr dan?" en ja hoor ik kreeg mee op een papiertje: 0900-0244. Ik leg uit dat ik hier al ruim 2 uur aan de lijn hebt gezetten maar dat niemand weet hoe of wat. Het antwoordt "sorry meneer ik kan u niet verder helpen en er staan nog 4 mensen achter u dus als u het niet erg vind" :x Ik begin langzamerhand en beetje boos te raken want waar moet ik nu heen?

is er iemand onder jullie die mij de gouden tip kan geven om binnen kpn zodat ik die aan zijn das kan trekken om mij een nieuwe set pof te geven, Ik ben redelijk aan het eind van mijn mogelijkheden, dus wie-oh-wie heeft misschien dé gouden tip? webcare wellicht?

Groet Marcel.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 23 aug 2008 22:57 

Heb je geen mail-adres van die webwinkel van KPN?
Je kreeg toch een orderbevestiging?
Dan moet je toch kunnen antwoorden want een no-replay adres op een bevestiging kan natuurlijk niet....
Het kan altijd defect gaan maar de klant moet wel enigzins makkelijk hulp kunnen krijgen.

Voeding aan een van de uiteinden is vast defect en is natuurlijk weer geen standaard adapter?
Wanneer gaan ze eens 3-5 standaar voedings-adapters maken in de wereld maar dat is een ander probleem.

Waardeloos dat het stuk is gegaan, je treft het niet.
Ik gaf van de week nog ergens dit kabeltje als leuk oplossing.... :wink:

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 23 aug 2008 23:53 
Site Admin

Nope, geen mailadres niks. Op de order bevestiging kan je niet repleyen, staat ook in de mail zelf.

Inderdaad de voeding is defect, wat ik al eerder schreef geen ramp maar je moet wel aanspraak kunnen maken op je garantie. Als niemand zich thuis houdt word dat lastiger natuurlijk.

Groet marcel.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 24 aug 2008 12:02 

Dit laat mij toch niet los... :wink:

Als ik op de site van KPN klik op het winkelwagentje krijg ik wél een gratis nummer te zien.
Als je namelijk liever telefonisch dingen wilt bestellen mag je bellen met 0800-0201157.
Het lijkt erop alsof dit alleen voor mobiele producten is maar je kan het proberen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 02 sep 2008 16:52 
Site Admin

opgelost.

Na véél telefoontjes is het product vervangen en ben ik schadeloos gestelt voor de 2 uur bellen op een 0900 nummer en gecompenseerd voor de problemen.

Groet marcel.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 02 sep 2008 17:14 

marcel234 schreef:
opgelost.

Na véél telefoontjes is het product vervangen en ben ik schadeloos gestelt voor de 2 uur bellen op een 0900 nummer en gecompenseerd voor de problemen.

Dat is mooi!
En netjes dat je de telefoonkosten hebt teruggekregen.
Dat je er 2 uur voor moest bellen vergeten we dan maar ..... :wink:

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 23 okt 2008 11:52 
Site Admin

Omdat ik voor een ander iets ook een foto ging maken van de pof setjes die ik hier thuis hebt geplaats, dacht ik, waarom ook niet even hier plaatsen. ter ilustratie heb ik op de foto rechts een stukje ethernetkabel gehangen zodat u kan zien hoe dun de pofkabel is.

Groet Marcel.

Afbeelding

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]