Het InternetPlusBellen/Experiabox Forum

Deel je ervaringen over Internetplusbellen met andere gebruikers en meld je gratis aan.
Het is nu za 23 nov 2024 22:08

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 10 okt 2006 00:46 

Op diverse forums lees ik over moeilijkheden met het gebruik van een PrinterServer op het LAN in combinatie met de Experia. Hierbij wil ik mijn ervaring delen van mijn oplossing van dit probleem.

De standaard installatie van de printserver lukt niet omdat de PC en de printerserver niet met elkaar willen communiceren. De PC en de printerserver zijn bij mij aangesloten op dezelfde switch. Zodra echter de Experia wordt ontkoppeld van de switch werkt het prima.
Met aangesloten Experia kan ik met de PC internetten en de Printerserver pingen, ik kan zelfs met de browser op de PC de webinterface van de printerserver gebruiken maar de printersoftware op de PC kan de printerserver niet zien laat staan printen.
Het heeft niets met de switch te maken, ook als de PC en de printerserver beiden op de experia zijn aangesloten treedt dit probleem op.
In eerste instantie heb ik getest met een Sweex printerserver en daarna met een Sitecom printerserver, met beide hetzelfde gedrag.

Een wonderlijke zaak dat de Experia zich blijkbaar bemoeit met het lokale ethernetverkeer. Het is echter niet nodig een extra router te plaatsen om de Experia zich met zijn eigen zaken te laten bemoeien.

Het is zo dat printerservers vaak (in ieder geval de door mij geteste) meerdere print protocollen ondersteunen zoals PTPP (Windows Peer-to-Peer Printing) , IPP (Internet Printing Protocol) etc. De problemen waren over toen ik IPP gebruikte ipv PTPP wat standaard door de printerservers bij installatie wordt gebruikt, de overige printprotocollen op de printerserver heb ik disabled. PTPP wordt door alle windows versies ondersteund, IPP alleen door Windows 2000/XP, niet door Windows98 dus. Dat is geen probleem omdat de benodigde software (LPR for Windows 95/98 ) te vinden is op Internet, zie bv via http://www.mcse.ms/printthread.php?threadid=2433521

Bij het definieren van de printer op de PC kies je als printerport een standaard TCP/IP printerport.

Detail is dat als je een printer aansluit via de USB port van de Experia, er ook gebruik wordt gemaakt van IPP. Als je wil printen vanaf een Windows98 PC zal je ook dan TCP/IP Printing software moeten installeren. Bij Siemens wordt deze software voor Windows98 met de box meegeleverd, KPN is dit denk ik vergeten, ook de handleiding is op dit punt onvolledig.

Hopelijk heeft iemand hier iets aan.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 10 okt 2006 08:09 

Lijkt me zeker waardevolle informatie voor overige forumbezoekers !

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 26 nov 2006 15:42 

Ik heb met veel interesse ja verhal gelezen. Ik loop tegen hetzelfde probeem aan mar ik ben er nog niet uit.

Op de een of andere manier lukt het niet om mijn sweex te laten connecten met de EB. Zowel via de printserver software als via de web interface blijft de status op disconnected staan.

Ik krijg nu wel statusrapporten uit m'n printer, zelfs net een IP adres maar zodr ik de Sweex loskoppel van de EB is ie niet meer te vinden.

Als ik op de EB inlog via de webinterfce zie ik de sweex wel maar via m'n pc zie ik m niet meer zelfs niet als de pc met kabel gekoppled is aan de EB.

Heb je nog een suggestie??

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 01 dec 2006 12:02 

Wellicht brengt dit je ook wat verder :?:

http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/Te ... D=bpj07072

Is weliswaar van een HP merk maar het gaat om het idee erachter !

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]