Het InternetPlusBellen/Experiabox Forum

Deel je ervaringen over Internetplusbellen met andere gebruikers en meld je gratis aan.
Het is nu zo 24 nov 2024 00:09

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 13 okt 2006 17:04 

Hallo, ik meld me hier voor het eerst.

Sinds drie dagen zijn wij eigenaars van een Experia Box i.v.m. ipb van planet. De installatie ging prima, bellen is oke, ook al qua kwaliteit niet echt bruisend en het homenetwerk via kabel stelt geen probleem voor.

Echter, ik ben erg teleurgesteld over de reikwijdte van de kabelloze verbinding. Mijn vrouw heeft een Dell Inspiron die op een andere plek staat die ca. 10 m verwijderd is (géén muur ertussen!), maar daar is reeds geen ontvangst meer.

De planet hotline beweerd nu dat 10 meter normaal is, waarentegen bij de "veel gestelde vragen" op de planet website aangegeven is dat het rond de 35 m zou moeten zijn.

Ik voel me een beetje belazerd, daarvoor koop ik geen abonnement dat mij "altijd en overal internetten" beloofd :(

Mijn vragen zijn nu:
- is die afstand werkelijk met de Gigaset SX551 normaal? (op de website van Siemens is voor een vergelijkbaar toestel (SX553) een reikwijdte van 35 tot 50 m aangegeven!)
- zo ja, valt er iets aan te veranderen? Bijv. door een andere kaart in de laptop?
- is zoiets door een firmware upgrade te verhelpen?

Heel erg bedankt alvast voor een paar tips.

Wolfgang

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 13 okt 2006 17:56 

Hallo wolle,
Gebruik zelf KPN met een acer 1650 serie en een intel pro wireless 2200BG kaart, en geen problemen als ik in de tuin zit. Dik 14 meter afstand, de box staat op een kast in de woonkamer.

Verschillende antwoorden van providers, met een aantal aandachtspunten bij Hetnet.

Bij de site van KPN staat:
Het bereik van de KPN Experia Box is voldoende om draadloos een afstand van 10 meter te overbruggen naar uw computer (met maximaal één verdieping daartussen).

Bij de site van Planet:
Het bereik van de KPN Experia Box is voldoende om draadloos een afstand van 35 meter te overbruggen naar uw computer (met maximaal één verdieping daartussen).

Bij de site van Hetnet:
Hoe groot is het bereik van een Draadloos netwerk?
Het bereik van Wi-Fi (Wireless Fidelity), het draadloze netwerk, wordt bepaald door de onderlinge afstand en hoogte van de antennes, de kwaliteit van apparatuur en de omgeving. Een afstand van circa 35 meter is normaal, maar in de praktijk zal moeten blijken wat in uw specifieke situatie mogelijk is.

Het bereik wordt onder andere beperkt door:

Muren of vloeren van metaal of gewapend beton
De invloed van draadloze producten op een nabij gelegen kanaal
DECT basisstations voor telefoons en Bluetooth apparatuur
Draadloze beveiligingsapparatuur
Hoogspanningsbronnen zoals electriciteitsmasten
Magnetron
Spiegels

Het bereik kan positief worden beïnvloed door:

Apparatuur centraal (niet in een hoek) te plaatsen
Apparatuur niet bij metalen oppervlakten of andere elektrische of draadloze apparatuur te plaatsen
Het basisstation niet op de grond te zetten.
Het plaatsen van versterkers, extra access points of het gebruik van een sterkere antenne

......

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 13 okt 2006 20:22 

stel eens een andere kanaal in, bv kanaal 11. Dit wil wel eens wonderen doen

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 13 okt 2006 20:31 
Site Admin

en het simpel verdraaien van de antenne van de eb wil ook nogmaals eens helpen.
het bereik van een wifiverbinding is moeilijk aan te geven. er zijn geen vaste waardes voor. is afhankelijk van plaats van eb (in kast of in vrije ruimte), muren (dikte en materiaal), andere electrische apparatuur e.d.
zoals ook aangegeven wil het vastzetten op een ander kanaal ook wel een goede invloed hebben.
we horen het wel.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 13 okt 2006 21:30 

Bedankt voor de tips :D

Ik heb een beetje wat uitgeprobeerd en ben tot de volgende conclusie gekomen:
- kanaalinstellingen veranderen niks
- een dect telefoon in de buurt heeft geen invloed
- de positie en hoogte van de EB heeft wel invloed:
ik had'm eerst op de grond staan en heb nu geprobeerd hem hoger te zetten. Bovendien de antennas in verschillende posities uitgetest.
Er is nu een verbetering van de ontvangst bij 10m. Of dat tot in de tuin reikt, zal ik morgen proberen ;)

Optimaal vindt ik het nog altijd niet, dat wil ik wel toevoegen, ik had gedacht dat ik de laptop gewoon in het hele huis en de tuin zou kunnen gebruiken zonder er bij stil te moeten staan of het nog net wel of niet kan.

Maar goed, planet had mij nog een WLAN-kaart als "cadeau" bij deze aanbieding in uitzicht gesteld ("op is op" vorwaarde). Daar ga ik nu op wachten en dan zien we wel of er nog een verbetering in gaat zitten.

Maar ik heb nu al het gevoel dat ik die 35 m bij lange na niet ga halen :(

Mochten er toch nog verblijdende ontwikkelingen zijn, ga ik dat hier zeker doorgeven.

Groet,
Wolfgang

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 13 okt 2006 21:41 
Site Admin

goed te horen dat er al winst is geboekt. wellicht levert de andere wifi adapter nog wat extra op. dat 35 meter overbrugt kan worden (weet niet hoe groot je tuin is :wink: ) valt te betwijfelen.
laat even de uitkomst van de andere adapter weten.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 13 okt 2006 21:42 
Erelid

Het is dan altijd nog mogelijk er een repeater tussen te zetten, verder staat/stond er duidelijk bij de mogelijkheden van de EB dat de ontvangst inderdaad maar ongeveer 10 meter is zonder obstakels.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 13 okt 2006 21:49 

Willy schreef:
... verder staat/stond er duidelijk bij de mogelijkheden van de EB dat de ontvangst inderdaad maar ongeveer 10 meter is zonder obstakels.

Dit klopt zo niet helemaal. Voordat ik het abonnement definitief besteld heb, heb ik de "Veel gestelde vragen" doorgekeken en daar stond dus 35 m! Verdere specificaties heb ik niet gevonden.
Dat het maar 10 m zijn, heb ik pas in de handleiding gelezen, die ik NA het afsluiten van het contract in huis kreeg. Dat is nou juist het punt waarom ik me van planet een beetje belazerd voel :x

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 13 okt 2006 21:52 
Site Admin

wellicht gaat men bij deze 35 meter uit van gebruik van de te leveren siemens gigaset wifi adapter?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 13 okt 2006 21:53 

jwagenaar schreef:
goed te horen dat er al winst is geboekt. wellicht levert de andere wifi adapter nog wat extra op. dat 35 meter overbrugt kan worden (weet niet hoe groot je tuin is :wink: ) valt te betwijfelen.
laat even de uitkomst van de andere adapter weten.

Mijn tuin is inderdaad "maar" 20 m lang ;) maar er zullen wel wat plekjes te vinden zijn die wat dichter bij huis zijn :lol:

Over de andere adapter zal ik wel berichten.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 13 okt 2006 21:54 

jwagenaar schreef:
wellicht gaat men bij deze 35 meter uit van gebruik van de te leveren siemens gigaset wifi adapter?

Dat zou kunnen en zoals al gezegd, dat zal nog moeten blijken.

Tot dan,
Wolfgang

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 13 okt 2006 22:05 

De 10 meter en 1 verdieping bereik is meer een ondersteuningswaarde voor de helpdesk en richtlijn voor monteursinstallatie.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 13 okt 2006 23:36 

ach.... er is vaak geen pijl op te trekken. hang je 'm in een hoek, ook al zit er niemand anders op je kanaal en zit er geen gewapend beton tussen, zal je ontvangst toch vrij marginaal zijn.

mijn ervaring ermee is (ik werk zelf bij de helpdesk van KPN) dat één verdieping prima werkt, en dat je met twee verdiepingen ongeveer 10-25 procent overhoudt, te weinig dus.

tips: hoog ophangen, niet in een hoek, geen DECT-basisstation, geen EM-stralingsbronnen (speakers, tv etc), geen boekenkasten etc. en evt een richtantenne :-)

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 14 okt 2006 10:24 

wolle schreef:
Mijn vrouw heeft een Dell Inspiron die op een andere plek staat die ca. 10 m verwijderd is (géén muur ertussen!), maar daar is reeds geen ontvangst meer.

Dus de laptop staat in dezelfde ruimte en vanaf de EB kan je de Dell zien?
Het draadloos signaal kan door vele factoren beinvloed worden, zoals:
- De EB te dicht bij geluidboxen of andere draadloze apparatuur.
- Het gebruiken van een draadloze televisiezender en ontvanger.
- De buren hebben ook draadloos en zenden vanaf een kanaal dicht bij de jouwe.
- Of je pikt een draadloos signaal op van de buren en gebruikt die i.p.v. de EB.

En zo zijn er veel meer factoren die invloed hebben op een slecht ontvangst.

Over het algemeen is de ontvangst met interne wireless kaarten van laptops beter als die van externe wireless adapters.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 14 okt 2006 11:07 

Allereerst wil ik zeggen dat ik razend enthousiast ben over al die hulpvaardigheid, en dat bedoel ik serieus Afbeelding

Om het even nog een keer samen te vatten:
Ja er is een "zichtverbinding" tussen EB en sleeptop ;)
Ja, ik heb nu een verbetering bereikt door de EB hoger te zetten en verder weg van mijn PC en alle kabelspaghetti daarachter, van de luidspeakers, de twee CRT-monitoren en een dectstation (Goh, wat zich er toch allemaal ophoopt!)
Daardoor heeft de Dell nu "very good" ontvangst :)

Dus, bedankt allemaal voor de tips!

Van de illusie, *overal* in huis en tuin zomaar te kunnen internetten zullen we wel afscheid moeten nemen, dat is me duidelijk geworden.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]