Na overstap van DSL over ISDN naar IPB (geen glas helaas) ben ik nu ook de ongelukkige bezitter van een stukje prehistorisch hardware(software eigenlijk
), namelijk de 789. Ik kan er echt met m'n hoofd niet bij hoe KPN ooit deze routers heeft kunnen leveren aan klanten zonder fatsoenlijke firmware.
De afwezigheid van de optie om DHCP uit te zetten of je eigen DNS server in te stellen enz. kan ik nog enigzins begrijpen. Maar geen DMZ functie en port forwarding is toch compleet (excuseer m'n taalgebruik) van de pot gerukt? De standaard "applicaties" die in de Experiabox staan werken half maar eigen aangemaakt applicaties worden leeggegooid zodra je ze toewijst aan een apparaat. Laat de power users gewoon lekker met de standaard Thomson firmware aanklooien. De mensen die weten hoe ze dit erop flashen kunnen over het algemeen zelf hun probleempjes wel oplossen. Mijn modem instellingen enz. hoeven van mij helemaal niet bij KPN opgeslagen te worden, die vul ik zelf wel in.
We hebben al 5 jaar gezeik met KPN ivm. onze ADSL verbinding (ISDN toen nog) en het heeft me 3 maanden gekost om alles om te zetten naar IPB (analoge kaart in centrale), omdat KPN er weer eens geen snars van begreep. En nu dit weer... om gek van te worden. Nu haal ik dus maar 5mbit op m'n 8mbit abbonement. Als ik naar de helpdesk bel word me direct verteld dat KPN geen 8 mbit garandeerd. Ja dat is leuk, maar kunnen ze dan niet voor me na gaan
waarom ik maar 5mb haal... Lijnmetingen enz. worden niet eens uitgevoerd en het standaard briefje word telefonisch aan me opgelezen. Die helpdesk is echt om te huilen.
Nu zit ik dus al een tijdje te wachten op de firmware upgrade die maar niet komt. Als deze niet in Juli komt ben ik geneigd om alles weer terug te zetten naar los DSL en telefonie. Helaas is KPN onze enige optie in dit gebied....
My 2 cents...