Het InternetPlusBellen/Experiabox Forum

Deel je ervaringen over Internetplusbellen met andere gebruikers en meld je gratis aan.
Het is nu vr 22 nov 2024 04:35

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: een vraag over hdmi
BerichtGeplaatst: vr 25 jun 2010 11:00 

marcel234 schreef:
ik had eerst een goedkope kabel van de expert van 15 euro, niks mis mee, toen kreeg ik voor mijn verjaardag deze: Monster HDMI 1000hd Ultimate-High Speed 13.8 Gbps Cable 1 meter, koste 80 euro, maar ik zie terdege wel verschil!

Gr Marcel234.

En waarin zie je dat verschil? Ik meen altijd dat het bij digitale techniek niet uitmaakt je hebt beeld/geluid of niet.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 26 jun 2010 10:56 

Giant2000 schreef:
marcel234 schreef:
ik had eerst een goedkope kabel van de expert van 15 euro, niks mis mee, toen kreeg ik voor mijn verjaardag deze: Monster HDMI 1000hd Ultimate-High Speed 13.8 Gbps Cable 1 meter, koste 80 euro, maar ik zie terdege wel verschil!

Gr Marcel234.

En waarin zie je dat verschil? Ik meen altijd dat het bij digitale techniek niet uitmaakt je hebt beeld/geluid of niet.

Heeft niets met digitale techniek te maken, wel met geleiding. Goud geleid beter dan ijzer bijvoorbeeld.

Een goede HDMI kabel moet dik zijn, van Type 3 of hoger
Voor de mensen die toch gaan zeggen dat die van 3€ beter zijn of even goed, moeten ze het onderstaande maar doornemen.
Een HDMI kabel van 3€ zal te gevoelig zijn, geen compatibititeit met alle toestellen, de TV zal NIET auto. verspringen bij het inschakelen v/h HD-toestel, minder lange levensduur, en zeker niet zo scherp
------------------------------------------------------------------
De meest toegepaste HDTV-formaten zijn: ( Die van 3€ kan goed zijn )

* 1280 x 720, progressief 30, 50 of 60 Hz, aangeduid als 720p30, 720p50 of 720p60
* 1920 x 1080, geïnterlinieerd, 50 en 60 Hz, aangeduid als 1080i50 of 1080i60, onterecht vaak aangemerkt als 'Full HD'

Andere HDTV-formaten zijn: ( En nu kunnen die van 3€ niet meer volgen )

* 1920 x 1080, progressief, 50 en 60 Hz, aangeduid als 1080p50 en 1080p60 (Full HD)
* 1280 x 720, progressief, 24 en 25 Hz, aangeduid als 720p24 en 720p25
* 1920 x 1080, progressief, 24, 25 en 30 Hz, aangeduid als 1080p24, 1080p25 en 1080p30
-----------------------------------------------------------------
Gold is ook niet nodig voor een gewone install. maar 3€ voor een HDMI zal zeker niet al zijn vermogen geven als je echt FULL HD wil zien met alles er op en er aan plus comfort.

Er zijn idd kabels die expliciet geschikt zijn voor FullHD (progressief) en dat zijn deze die de aanduiding cat2 hebben. Die kunnen iets duurder zijn dan de andere kabels, maar dat is niet noodzakelijk het geval; de andere kabels (van EUR 3,00) *kunnen* trouwens ook ondersteuning bieden voor FullHD, maar dan heb je geen garantie daarop.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 28 jun 2010 09:45 

Ik herken de problemen die hier worden geschetst totaal niet... ik heb een hele goede dikke kabel van 18 euro en zo'n action ding van 3 euro getest met full HD (1080p!!).... ik zie echt... ik herhaal... ik zie echt... totaal geen verschil... mag iemand mij nou eens precies uitleggen of mijn ogen nou zo slecht zijn of dat ik niet weet waar ik op moet letten...

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 28 jun 2010 16:43 

Nefilem schreef:
Heeft niets met digitale techniek te maken, wel met geleiding. Goud geleid beter dan ijzer bijvoorbeeld.

Als het alleen over geleiding gaat, dan kan je ze beter van zilver maken of anders koper, daarna komt pas goud.

Nefilem schreef:
Bla bla verhaal over specs en prijzen

Wat de duurdere kabels misschien voor hebben op de goedkopere is een betere afscherming en fysieke kwaliteit (aansluiting en contacten), maar voor de korte afstanden maakt het echt geen verschil of de eentje en nulletjes door een kabel van Eur 3,- komen of door die van Eur 80,-

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 29 jun 2010 10:17 

Julius Caesar schreef:
Nefilem schreef:

Als het alleen over geleiding gaat, dan kan je ze beter van zilver maken of anders koper, daarna komt pas goud.

Nefilem schreef:
Bla bla verhaal over specs en prijzen

Wat de duurdere kabels misschien voor hebben op de goedkopere is een betere afscherming en fysieke kwaliteit (aansluiting en contacten), maar voor de korte afstanden maakt het echt geen verschil of de eentje en nulletjes door een kabel van Eur 3,- komen of door die van Eur 80,-

Daar zijn de meningen nog wel over verdeeld. Maar als iemand plezier en tevreden is met het beeld en het koste maar €3,00 euro dan het zij zo. :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 30 jun 2010 01:39 

Niet alles wat je googled is waar, bron.

Waar het verschil in kabels voornamelijk in zit is aan welke standaard de kabel voldoet, bv 1.2, 1,3, of 1.4, categorie en de bouwkwaliteit van de kabel en het prijsverschil zit voornamelijk in de marge op het product. Zolang de bits aan het begin van de kabel dezelfde waarden hebben als aan het einde van de kabel is er niets aan de hand. Wanneer het om bizarre kabellengtes gaat kan het nuttig zijn om wat meer in een kabel te investeren.

Anyway, dit is een oneindige discussie die door zal gaan zolang er mensen zijn die vinden duurder = beter en geloven dat gedemagnetiseerde CD's warmer klinken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 30 jun 2010 07:22 

Vossie schreef:
bla bla :)

Maar je gaf het antwoord zelf al: Het maakt wel uit als je een afstand moet overbruggen.

Btw, dan mag jij mij uitleggen waarom een 1.2 kabel niet werkt op Interactieve TV en een 1.3-1.4 wel "als het toch allemaal hetzelfde is". :P

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 30 jun 2010 10:21 

Nefilem schreef:
Vossie schreef:

Maar je gaf het antwoord zelf al: Het maakt wel uit als je een afstand moet overbruggen.

Btw, dan mag jij mij uitleggen waarom een 1.2 kabel niet werkt op Interactieve TV en een 1.3-1.4 wel "als het toch allemaal hetzelfde is". :P

misschien heb je hier wat een om 1.3 tov 1.4 duidelijk te maken

bron: www.hdmi.org

What’s new in the HDMI 1.3 Specification?
•Higher speed: Although all previous versions of HDMI have had more than enough bandwidth to support all current HDTV formats, including full, uncompressed 1080p signals, HDMI 1.3 increases its single-link bandwidth to 340 MHz (10.2 Gbps) to support the demands of future HD display devices, such as higher resolutions, Deep Color and high frame rates. In addition, built into the HDMI 1.3 specification is the technical foundation that will let future versions of HDMI reach significantly higher speeds.
•Deep Color: HDMI 1.3 supports 10-bit, 12-bit and 16-bit (RGB or YCbCr) color depths, up from the 8-bit depths in previous versions of the HDMI specification, for stunning rendering of over one billion colors in unprecedented detail.
•Broader color space: HDMI 1.3 adds support for “x.v.Color™” (which is the consumer name describing the IEC 61966-2-4 xvYCC color standard), which removes current color space limitations and enables the display of any color viewable by the human eye.
•New mini connector: With small portable devices such as HD camcorders and still cameras demanding seamless connectivity to HDTVs, HDMI 1.3 offers a new, smaller form factor connector option.
•Lip Sync: Because consumer electronics devices are using increasingly complex digital signal processing to enhance the clarity and detail of the content, synchronization of video and audio in user devices has become a greater challenge and could potentially require complex end-user adjustments. HDMI 1.3 incorporates automatic audio synching capabilities that allows devices to perform this synchronization automatically with total accuracy.
•New HD lossless audio formats: In addition to HDMI’s current ability to support high-bandwidth uncompressed digital audio and all currently-available compressed formats (such as Dolby® Digital and DTS®), HDMI 1.3 adds additional support for new lossless compressed digital audio formats Dolby TrueHD and DTS-HD Master Audio™.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 30 jun 2010 10:31 

vddikken schreef:
Nefilem schreef:
Vossie schreef:

misschien heb je hier wat een om 1.3 tov 1.4 duidelijk te maken

bron: http://www.hdmi.org
.

Dank u wel voor de info!

Erg handig dat "google" :wink:

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 30 jun 2010 13:35 

Nu worden er andere argumenten ingebracht. Over verschil in specificaties was nog niet eerder geschreven. Maar ook met de eerder genoemde Google kom ik nu ook gewoon kabels tegen van Eur 5,- met een 1.3 spec. Dus blijft staan, dat de prijs van de kabel niet van invloed is op de beeldkwaliteit.

Laatst bijgewerkt door Julius Caesar op wo 30 jun 2010 16:49, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 30 jun 2010 14:10 

Het is ook een eindeloze discussie, dat zal het ook blijven.

Goldplated werkt wel tegen het oxideren (en niet de geleiding). Dat alles werkt (vanaf 1.3) is gewoon een feit.
De mantel is ook heel erg belangrijk, omdat de meeste storingen zich voordoen in de kabel. (Kabelbreuk, verstoring van Electrische apparaten zgn. Antenne effect).

Het ligt eraan wat je er zelf aan kwijt wilt aan de HDMi bekabeling. De keuze is aan jezelf.

Ik houd het bij een goede mantel ipv een goedkope plastieken HDMi Kabel.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 30 jun 2010 15:15 

Ik begrijp wel dat een kabel die betere islolatie, betere materialen en betere stekker beter zijn, althans, duurzamer, minder storinggevoelig etc. en daarom kan ik mij voorstellen dat deze kabels te adviseren zijn boven de 2 euro kabels van de Action. Alleen... dat de BEELDkwaliteit beter zou zijn dat ontgaat mij gewoon. Digitaal beeld is digitaal beeld, of dat nou door puur gouden draadjes van een centimeter doorsnee gaat of roestige aan elkaar gesoldeerde nietjes, zolang de informatie doorkomt blijf je hetzelfde beeld houden..

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 30 jun 2010 16:32 

Giant2000 schreef:
Digitaal beeld is digitaal beeld, of dat nou door puur gouden draadjes van een centimeter doorsnee gaat of roestige aan elkaar gesoldeerde nietjes, zolang de informatie doorkomt blijf je hetzelfde beeld houden..

Wat u zegt ben ik het niet mee eens. Roestige lijn (of breuk die gesoldeerd is) heeft wel invloed op zowel data als visuele informatie. Als u mij kan aantonen d

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 01 jul 2010 08:12 

Nefilem schreef:
Giant2000 schreef:
Digitaal beeld is digitaal beeld, of dat nou door puur gouden draadjes van een centimeter doorsnee gaat of roestige aan elkaar gesoldeerde nietjes, zolang de informatie doorkomt blijf je hetzelfde beeld houden..

Wat u zegt ben ik het niet mee eens. Roestige lijn (of breuk die gesoldeerd is) heeft wel invloed op zowel data als visuele informatie. Als u mij kan aantonen d

... breukje in de lijn?

Maar mijn voorbeeld was bij wijze van...

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 01 jul 2010 09:39 

Ik heb zelf een 1.3 abel ertussen zitten van 2 mtr.
Ik ben wel een redelijke kabelfreak en heb dus € 120,= neergeteld vor deze kabel.

Afgeschermde aders, gouden connectoren en ga zo maar door.
Oh ja als iets stuk gaat of zoals nu de 1.4 standaard gaat worden dan pak je je kabel en gaat terug naar de winkel waar je hem vandaan hebt.
Aldaar krijg je met een vriendelijk lach na inleveren van je oude kabel en hele nieuwe mee.
Binnenkort eens doen, de 1.3 hdmi kabel wegbrengen en de 1.4 hdmi kabel ophalen.

kost niks verder

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]