Mijn excuses dat ik zo laat reageer. Ik kom niet zo vaak meer op het forum en ik werd door een pm van remcokortekaas weer hierheen gehaald. (Een PM heeft een emailtje tot gevolg). Momenteel ben ik verhuisd en heb geen 'last' meer van KPN. Niet dat UPC zoveel beter is, maar je moet toch wat . . .
berkelopglas schreef:
Soumyanon,
Letterlijk overnemen van je instructies werkt, maar waarom je maar 1 PVID aan een poort kunt toewijzen en waarom je die toewijst zoals je dat doet is mij een raadsel. (de VLAN nummers 4 en 6 zoals je die hebt gesniffed aan de netwerkverbinding snap ik overigens wel).
De P van PVID staat voor primary. Het PVID is een vlan wat standaard op die poort staat. Al het verkeer van een VLAN wordt voorzien van een speciale VLAN-markering waardoor de switches (en sommige PC's die VLAN's bekend zijn) kunnen zien bij welk VLAN het verkeer thuis hoort. Echter, er kan ook verkeer komen zonder een VLAN-markering. En daar komt de PVID boven drijven. Al het verkeer wat geen VLAN-markering heeft, krijgt de VLAN-markering van het PVID van de poort waarop het binnenkomt. Maar als het de switch(es) weer verlaat naar een machine of router toe dan moet de VLAN-markering daar weer vanaf zijn, anders wordt het pakketje niet goed begrepen. Dus als een pakketje een poort verlaat EN dat pakket is bestemd voor het vlan van de poorts PVID dan wordt de VLAN-markering er weer afgehaald.
Dus waarom je niet meer dan 1 PVID kunt toewijzen? Omdat het dan niet duidelijk is welke VLAN-markering er op het binnenkomende verkeer gezet moet worden.
Hoe ik tot de PVID's gekomen ben kun je nu denk ik ook wel raden, maar voor de zekerheid:
We hebben te maken met 2 stromen, IP-TV en Internet. De VLAN's die KPN hiervoor gebruikt, hergebruik ik ook zoals aangegeven in de 'unsupported feature'. Maar zonder die unsupported feature had ik zomaar willekeurige VLAN nummers kunnen nemen. Het belangrijkste is dat de poorten die je gebruikt voor IP-TV allemaal dezelfde VLAN-ID hebben, de poorten voor internet moeten ook allemaal hetzelfde VLAN-ID hebben maar die moet natuurlijk anders zijn dan die van de IP-TV. En daarnaast moeten alle verbindingen tussen de switches alle VLAN's bevatten die je naar die switch toe wilt brengen. Heb je boven geen IP-TV? Dan hoeft dat VLAN-ID dus niet op de kabel naar boven te staan. Maar het kan ook geen kwaad als het er wel op staat. En tot slot heb je een poort nodig om de switches te kunnen 'temmen'. Die is standaard (fabrieksmatig) op VLAN1 gezet. Eventueel kun je die aanpassen in de instellingen van de switch, maar dan moet je weten wat je doet om te voorkomen dat je jezelf buitensluit.
Citaat:
Heb wel de QoS en de IGMP snooping weer uitgeschakeld omdat er wat hick-ups waren. Ik probeer later nog met prioritering wat in te stellen, en als ik de tweede setop aansluit zal ik het IGMP snooping weer eens proberen.
Same here, op de een of andere manier werkt IGMP niet naar behoren. Ik heb het uiteindelijk ook uitgezet, maar was het vergeten hier te melden. Mijn excuses daarvoor.
Citaat:
Ga ook nog eens je undocumented feature proberen dan hoef ik de Th789 alleen nog maar te gebruiken voor het SIP verkeer en kan ik alle restricties die KPN er in heeft gebakken naast me neerleggen.
Dat is mij niet gelukt. Tuurlijk, IP-telefonie zit op VLAN7 en in theorie zou de Thomson daarmee uit de voeten moeten kunnen. Dat kan hij ook... een uurtje ofzo. Daarna wordt hij boos dat hij VLAN6 (internet) niet ziet en disconnect hij ook van VLAN7. Die unsupported feature werkt dus alleen als je geen SIP-verkeer over het KPN netwerk wilt hebben.