Het InternetPlusBellen/Experiabox Forum

Deel je ervaringen over Internetplusbellen met andere gebruikers en meld je gratis aan.
Het is nu za 23 nov 2024 19:21

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 24 jan 2010 00:45 

Hallo allemaal,

Ik ben even door het forum heen gelopen, maar heb niet echt gevonden wat ik zoek. Ik heb al meerdere jaren Internet-bellen-plus met de grijze Experiabox. Met name de wiresless verbindingen lopen niet lekker. Ik heb 2 pc's (een AMD duo en Intel Quad) en een Netgear Nas bekabeld aangesloten. Een oudere pc (Intelceleron met XP MCE - media centre) had ik aanvankelijk wireless, maar zit nu op het 4 slot van de box. Ik draai Windows 7 Ulitimate op de pc's (bijna 1 van de twee gaat komende week over) Sinds een aantal maanden heb ik ook een Logitech Extender draaiend op WindowsMC van de Intel Quad. Dat wordt dus volgende week ook W7 Ultimate. De Extender hangt wireless en geeft stoort. Met regelmaat gaat de netwerkverbinding eruit en moet opnieuw worden gestert/hervat. Heel lastig. Ik wil dus eigenlijk alles bekabelen, maar heb geen poort beschikbaar. Nu overweeg ik een switch aan te schaffen. Ik ben beperkt kundig op pc gebied, maar geenszins ervaren op Netwerk gebied en heb wat vragen hierover, die naar ik hoop iemand kan beantwoorden.
1) Heeft iemand ervaring met een switch en zo ja welk merk (Ik denk wel aan een GIG, als je het doet moet je het goed doen - ook al heeft het weinig rendement nu)
2) Wat is slimmer, de switch op 1 poort van de Experiabox en de apparatuur op de switch - of alle poorten gebruiken waarvan 1 voor de switch met daarop de resterende apparatuur.
Als iemand ervaring heeft dan hoor ik het graag.
Tot slot iets wat me al een tijdje bezig houdt. Alle apparatuur verouderd in enkele maanden. Netwerken 4 jaar geleden is niet vergelijken met de mogelijkheden en de snelheid van Netwerken nu. Mijn Experiabox - te leen van KPN - te leen is al jaren oud en ik vraag me nu af of ook deze niet een aangepast moet worden aan de aparatuur van vandaag. Krijg je nooit een nieuw model of maakt dat niet ?

Alvast dank
Henk van der Wel

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 24 jan 2010 11:04 

Beide opties zijn mogenlijk. Merk van switch maakt niet zoveel uit.

Je krijgt alleen een nieuw Experiabox als de oude kapot gaat of bij verhoging van het abonnement naar een ander platform.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 24 jan 2010 14:49 
Ik had hetzelfde probleem, en ik heb gewoon een kabel van lan poort 1 naar een switch/hub gegooid en daar alle apparatuur op aangesloten....
Werkt als een tiet...

BerichtGeplaatst: zo 24 jan 2010 21:55 

Alle apparatuur op de switch en dan vanaf de switch met 1 kabel naar je Experiabox.
Al het lokale verkeer blijft dan ook lokaal (wordt dan door de switch behandeld)
en het heeft als extra voordeel dat mocht op een gegeven moment je modem in
storing vallen, dan blijft je lokale netwerk onderling gewoon draaien...........

En als je dan inderdaad een Gigabit switch neemt dan werken de lokale componenten
die op Gigabit snelheid kunnen draaien, dan ook op die snelheid, en naar het Internet
(lees : Experiabox) blijf je dan 100Mbit houden, maar dat is daarvoor snel zat.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 31 jan 2010 19:54 

Dank voor de reacties. Ik heb inmiddels de switch aangeschaft en inderdaad het lokale netwerk werkt als een trein. Ook Internet loopt goed er is alleen een probleem met de NAS. Die schijnt zicht 2 maal in het lokale net werk aan te melden is daarom lokaal niet benaderbaar. Het is een Stora van Netgear, die vanaf het Internet benaderbaar is evenal lokaal op het netwerk. Ik zag hem 2 x in de experia staan onder 192.168.2.2 en 192.168.2.5. Beide met dezelfde naam en daar lijkt W7 niet zo best mee te kunnen omgaan. Ik heb de Experia gereboot en nu laat ie 4 klienten maar geen details meer zien. Het probleem is er nog steeds, dus lijkt het mij dat de NAS er wederom met 2 IP adressen in zit. Ik heb geen idee hoe ik zoiets kan sturen. Mijn netwerkkennis daarvoor echt die van een Dummy.
Ik hoop dat iemand de gouden tip heeft.

HenkvdW

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 31 jan 2010 20:46 

eerst kun je via windows in een dosbox een ping geven naar alle 2 ip adressen

C:\Documents and Settings\->ping 192.168.2.253

Pingen naar 192.168.2.253 met 32 byte gegevens:

Antwoord van 192.168.2.253: bytes=32 tijd=12 ms TTL=64
Antwoord van 192.168.2.253: bytes=32 tijd<10 ms TTL=64
Antwoord van 192.168.2.253: bytes=32 tijd=1 ms TTL=64
Antwoord van 192.168.2.253: bytes=32 tijd=1 ms TTL=64

Welke is te bereiken???

Welke ip adres heb je in het modem vast gezet voor je NAS (Oneindig DHCP-leasetijd)

Ik heb zelf het Thomson TG787v modem en mijn NAS staat op het adres 192.168.2.253 (het enige adres buiten de reeks van de DHCP server). Ik heb nu al meerdere malen gehad dat in het modem een ander adres zichtbaar wordt van mijn NAS. Dit is zelf een ip adres uit een andere reeks dan 192.168.2.1. Bij het spanningsloos maken van modem verdwijn dat ip adres weer tijdelijk. Ook al is het andere ip adres zichtbaar dan blijft mijn 192.168.2.253 gewoon werken.

- Je eens proberen je modem eens een aantal minuten spanningsloos te maken.
- Het modem met een paperclip resetten nadeel alle instellingen worden gereset poorten, wlan .... enz
- Het 192.168.2.253 adres voor je NAS als vast ip adres gaan gebruiken.

Mocht je nog vragen hebben of iets niet begrijpen dan zie ik het wel.

gr

Hans

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]