Heb de zilveren (Siemens) Experiabox nu al aantal jaren. Dacht erover een externe netwerk-HD (NAS) in mijn meterkast te hangen, maar heb daar wat vraagjes over.
Volgens mij is de Exp.box echter maar voorzien van 10/100M Ethernet verbinding. Als ik de NAS dus gewoon aan een Ethernet poort hang is de doorvoersnelheid relatief beperkt, toch?
Dus dacht is aan de volgende constructie: een kabel naar binnen in de buurt van mijn desktop computer (degene die ik het meest gebruik en waar snelheid dus het meest essentieel is). Daar die kabel NIET meer in mijn desktop maar in een GigaBit Network switch. Aan die switch komen dan mijn desktop en de NAS.
Resultaat: mijn desktop is dan via een 1000M Ethernet verbonden (via de switch) aan mijn NAS (hoe snel is dat eigenlijk? Te vergelijken met eSATA of toch -veel?- langzamer??). De NAS en mijn desktop zijn via een 10/100 verbinding (van de switch) verbonden aan mijn Experia box. Andere systemen zien de NAS dus ook (maar de verbinding is alleen niet zo snel).
Bijkomend voordeel is dat ik aan de NAS (en afhankelijk van de NAS die ik koop) een printer kan hangen (via USB) die dan zo als netwerkprinter kan dienen.
Ik zou graag horen of deze gedachtekronkel ergens op slaat en of mijn aannames goed zijn. Is er misschien een slimmere wijze om dit te doen? Verder nog info en/of suggesties? Is er eigenlijk al zicht op een Exp.box die direct 1000M Ethernet ondersteunt (dat zou het allemaal een stuk simpeler kunnen maken).
Alvast dank voor alle tips en suggesties!