Goed, laat ik me ook maar even melden in dit topic
.
Begin maart is mijn "adsl extra" abonnement van KPN samen met iTV actief geworden en heb ik ook de nieuwe TG787v modem ontvangen, samen met de STB. Los van de vermelding dat de dienst tot nu toe lekker stabiel werkt zal ik over iTV zelf in dit topic verder niks melden.
Maar goed, ook qua de TG787v heb ik over de stabiliteit van de verbinding dus niets te klagen. Wel vind ik dat er belachelijk veel FEC fouten op de lijn zijn en ook de latency van 20 ms. is stukken hoger dan wat ik eerder bij XS4ALL had, maar het werkt.
Waar ik me wel compleet kapot aan erger is de ontzettende beperking die KPN in de TG787v heeft geprogrammeerd voor wat betreft aanpassen van wat netwerk settings. Ik snap wel dat KPN primair een product wil bieden dat iedere consument zelf kan aansluiten en waar hij/zij verder niks voor hoeft in te stellen, maar kom op: Ik kan nog nieteens het IP adres (en dus subnet) van het modem instellen... en ook met de DHCP range die van 192.168.2.1 tot en met 192.168.2.250 loopt kan ik helemaal niks! Ik heb veel meer apparaten die ik het liefst een vast (hard ingesteld) IP wil geven! Bovendien had ik het liefst mijn oude Fritz!box nog als router willen blijven gebruiken vanwege de remote usb en telefonie opties, plus dat de WiFI connectiviteit van dat apparaat veel meer compatible lijkt met mijn N96 en Intel laptop dan de wifi functionaliteit van de TG787v. Een "dmz" of "default server" of "exposed host" (whatever you name it) functie was dus ook wel handig geweest. Ik kan me niet voorstellen dat een normale gebruiker die toch de CD zou gebruiken op die manier in de web interface wat zou gaan verrotzooien.
Nu sluit je dus een hele groep geavanceerde gebruikers uit van ook maar enigszins het naar hun zin inrichten van de rest van hun netwerk! Verder... zou KPN gewoon de ATM configuratie van het iTV gedeelte vrij geven, dan zou ik er zelf nog voor kunnen kiezen om een adsl-modem uit te zoeken wat ook dit gewoon kan routeren. Maar goed, dat laatste is misschien qua support wat veel gevraagd, dat snap ik
Maar de mogelijkheid om IP, DHCP range en DMZ aan te passen meot toch niet zo moeilijk zijn?
@KPN webcare: Is er nog enige kans dat deze instellingen middels een komende firmware update alsnog ontsloten worden? De mogelijkheid om dit te veranderen wordt nota bene in de handleiding van Internet nog wel vermeld! (Appendix B, pagina 61).
Btw, nog een (in deze tijd toch steeds belangrijker wordende) klacht m.b.t. jullie vasthoudendheid aan Thomson is het belachelijk hoge stroomverbruik van de EB. Dat ding verbruikt tussen de 15 en 20 watt continu! Samen met de STB (KPN verwacht dat de consument beiden 24/7 aan laat) die NOOIT (ook niet in de uit stand) onder de 18 watt gebruikt is dat al gauw een spaarlampje of 8 wat je 24 uur zou laten branden!