Het InternetPlusBellen/Experiabox Forum

Deel je ervaringen over Internetplusbellen met andere gebruikers en meld je gratis aan.
Het is nu za 23 nov 2024 19:37

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 10 maart 2009 21:37 

Hallo leden van het forum,

Kwam via het googlen op dit forum en wil jullie de bij de onderstaande situatie om raad vragen.

De situatie:
Ik heb op locatie A (werk) 2 pc's PC1 en PC2. Deze zijn in een netwerkopgenomen middels de "zilveren" experiabox. Aan de experia box zit tevens een usb stick/ hardeschijf.
Op PC1 heb ik een kassa/klanten/agenda prog geinstalleerd. Op PC2 eveneens en de data die hierop wordt weggeschreven verwijst naar de "data map" op PC1. Dit lukt omdat PC1 en PC2 dus op het netwerk zit.
Het doel hiervan is dat als op PC2 iets wordt geboekt deze wijziging direct op PC1 te zien is en visa versa.

Wat nu erg erg handig zou zijn dat de data die wordt weggeschreven op PC1 wordt weggeschreven naar de HD op de experiabox. Het prog laat het toe dat PC1 en PC2 dan hun data hiernaar toe wegschrijven.

Mijn vraag: heeft iemand ervaring of een dergelijke HD op de USB wordt herkent als een "netwerk hardeschijf" zoals dit gebruikelijk is bij een netwerk met gedeelde mappen op een "gewone" pc?

Wat ik nu verder graag wil is op locatie B (thuis dus) het zelfde kassa/klanten/agenda prog installeren en dat deze verwijst naar de "data map" op de experiabox.

mijn vraag: Heeft iemand ervaring of weet hoe het moet om als het ware ipv een pc als server dag en nacht te laten draaien, dit middels de experiabox kan?

Ik ben al een dagje aan het stoeien maar het lukt nog niet erg.
Tips, truuks zijn welkom.

Voorbaat dank!

groetjes
Hans

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 10 maart 2009 23:44 
Site Admin

aangezien je aangeeft dat het om een zakelijk gebruik gaat zou ik eerder adviseren een externe schijf met netwerkaansluiting aan te schaffen en deze via 1 van de poorten op de experiabox op te nemen in het lokale netwerk.
het uiteindelijk beschikbaar c.q. juist blijven werken op pc1 en pc2 van de gezamenlijke data is ook afhankelijk van de gebruikte programma's. wat gebeurt er als beide een transactie tegelijkertijd willen schrijven naar deze centrale dataopslag.
wellicht is het voor prive-gebruik verstandiger dagelijks (al dan niet automatisch) een backup van de data te maken en deze te gebruiken op de thuissituatie.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 11 maart 2009 01:36 

JWagenaar heeft het goed gezien!... :wink:

Pas inderdaad op met het wegschrijven van transacties door 2 PC's naar één locatie.
De meeste "standaard" applicaties kunnen daar niet mee overweg.
En de USB-poort aan de zilveren EB wil nog wel eens uitvallen als er een externe disk op is aangesloten.
Dan is opeens de netwerkverbinding "weg" en moet je de PC of EB opnieuw starten.

Als die zakelijk gebruikt moet worden bedenk dan goed hoe afhankelijk je bent van een goed werkende applicatie.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 12 maart 2009 00:15 

Check... voorstel van een netwerk hd en deze aan te sluiten op de poort is een helder en duidelijk advies (lees:beter :-) )

Maar nu komt deel 2 van mijn vraag :-)

Is het dan mogelijk om deze netwerkhardeschijf vanaf huis te benaderen. De router staat (uiteraard) dag en nacht aan... en de netwerk harde schijf... maw als de pcs op de zaak uit staan en ik wil bij in de agenda van de applicatie iets wijzigen (lees de data op de netwerkharde schijf) kan dit dan vanuit een externe pc ?

Lees graag jullie advies !

Thxs
Hans

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 13 maart 2009 11:52 

Dames en heren,

De vraag waar Jam4085 mee blijft zitten vind ik op zich ook wel een heel relevante. Ik heb gisteren thuis een USB stick werkend gekregen op de EB(piece of cake trouwens), waardoor ik gegevens op de stick met diverse computers/laptops in het netwerk kan delen. Ik krijg op XP als ook op Vista machines de drive te zien en is hij toegankelijk.
Omdat ikzelf als kleine zelfstandige van huis uit een adviesbureau bedrijf ben ik op zoek naar een mogelijkheid om mijn bestanden centraal op te slaan en om deze eigenlijk van waar dan ook te benaderen. Ik bedoel dan ook via externe computers via internet. Uiteraard wil ik dit graag zonder dat ik thuis een computer dag en nacht moet laten draaien.

Ik zit dus op dezelfde lijn als Jam4085, waar ik graag in plaats van een USB-stick een HD aan de box wil hangen die ik van buitenaf kan benaderen. Ik ben dus erg benieuwd of iemand hier ervaringen mee heeft.

Even een aanvullende vraag: kan ik beter een externe schijf via USB of via de netwerkaansluiting op de box aansluiten? Of maakt dit qua toegankelijkheid en sneheid niet uit?
Op het moment dat ik namelijk de USB poort op de EB kan vrijhouden HD kan ik hier mijn HP color laserjet op aansluiten. Dit scheelt alweer €100,- voor een aparte WLAN printerserver waarbij de werking met alle printers vaak niet wordt gegarandeerd.

alvast bedankt voor de reacties.

Frank

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 13 maart 2009 17:24 

Tja Frank... ik heb het ook nog niet opgelost. Een optie was om via kpn een extra hd online te proberen. De 50 mb is gratis en mogelijk een try out waard. Mijn internetverbinding was daar overigens te traag voor (250 kbit/s) en hierdoor duurt het te lang om snel en praktisch met een programma te werken.

Mijn tweede gedachte is om inderdaad via een ethernetaansluiting te gebruiken icm met een netwerk HD. Dan zal de data snelheid internet in iedergeval snel zijn. Iedere dag wordt er een backup gedraaid.

MIjn doel is nu om ide backup vanaf THUIS te downloaden van de netwerk hd en na wijzigingen thuis te hebben doorgevoerd hiervan de "nieuwe" backup te uploaden naar het werk (lees: netwerk hd). OP het werk is het dan voor de dag begint een kwestie van de backup even terug te lezen en dan loopt alles weer synchroom...

Blijft mijn vraag natuurlijk of iemand hier ervaring mee heeft middels het vanuit huis benaderen van de netwerk HD op de experiabox.... advies, tips en truuks welkom :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 13 maart 2009 22:24 

Even wat aanvullingen.

Als je een "echte" HD gebruikt als netwerkschijf dan mag je hem niet automatisch down laten gaan. Als hij down is (in rust) dan heeft hij tijd nodig om weer op te starten. Dat duurt te lang, je data beschadigt dus. Een probleem dat ik heb gehad met databases, de indexen waren corrupt geworden. Ook dien je de netwerkschijf een statisch IP adres te geven.

Als je de data vanaf een andere plek, via internet dus, wilt bereiken dan dien je een (soort) FTP benadering te maken. Dat kan, is niet zo moeilijk en ook behoorlijk te beveiligen. Of de beveiliging echt “helemaal” dicht te krijgen is kan ik niet aangeven. Mogelijk kan een andere er dus bij komen. Staat daar “klant” (en financiële) informatie op dan kan het link zijn. Je zou dan eigenlijk naar een professionele omgeving moeten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 14 maart 2009 01:33 
Site Admin

Niet alle printers werken op de usb poort van de siemensbox frank, als je de lijst ziet met ondersteunende printers is dat maar heel beperkt. Deze lijst is op dit forum te vinden maar heb niet 1-2-3 de url bij handen dus wil je die inzien gebruik even de zoekfunctie. Een wirreless printserver hoeft niet persé 100 euro te kosten, je kunt bv ook op marktplaats kijken, hier worden diverse draadloze printservers aangeboden voor een fractie van de prijs. Ik kocht 1 jaar geleden een draadloze printserver voor 25 euro :wink:

Ik maak nu gebruik van de lexmark z1420 met daarin een draadloze printserver die zelfs wpa2 ondersteunt, ik betaalde hiervoor 59 euro bij de makro inc de btw die ik weer kon terug halen via de zaak van mijn vrouw, dus: 59- 10 euro btw is 49 euro :wink:

Groet marcel.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 14 maart 2009 12:13 

Marcel,

bedankt voor je reactie. Heb even gezocht en een lijstje met printers gevonden. dit was overigens schrikbarend kort. Dan toch maar een aparte printserver overwegen.
Dan blijf ik (en ook Jam4085) nog steeds zitten met de hoofdvraag binnen dit lijntje, namelijk: kunnen we via internet onze gegevens benaderen die op een HD staan die aan de EB hangt? En zo ja: Hoe? :?: :?

En ik ben nog steeds aan het dubben over de vraag wat beter is: een USB HD of een HD via ethernet aan de EB hangen?
Heeft hier iemand een goede tip voor wat betreft snelheid/betrouwbaarheid/toegankelijkheid?
Qua kosten heeft een USB HD een kleine voorsprong.

alvast bedankt

Frank

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 14 maart 2009 14:09 

Ik heb al jaren een router (Netgear WNR834B) achter de EB hangen. Aan de router zijn 3 pc's en een netwerkprinter (Brother DCP-540CN) gekoppeld. Verder kan iedereen in huis met een laptop draadloos inloggen op deze router. Via alle pc's (vast en draadloos) kan met de netwerkprinter geprint worden. Ik heb het niet, maar volgens mij kan aan deze router ook een netwerk-harde-schijf gehangen worden, welke eveneens door alle aan de router "gehangen" pc's benaderd kan worden. Is dit iets voor de vragensteller? Er zijn al meerdere items over een router achter de EB op dit forum geweest. Volgens mij heeft een "losse" router veel meer mogelijkheden dan de EB. Ik heb er lang niet alle verstand van maar het draait hier prima. En wat ik iedereen ook aan kan raden: koop geen goedkope "rommel" maar degelijke apparatuur en goede bekabeling.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 14 maart 2009 14:20 

Je kan toch op de Siemens-EB een FTP-server installaren?

Deze kan dus bij de data welke er op de USB hardeschijf staat.
Op je eigen PC en op die op afstand kan je toch een netwerkverbinding maken naar die FTp ruimte op de HD?
Dan kan je allijd bij je data komen lijkt mij.

Ik heb dit jaren geleden in ieder geval werkend gehad.
Heb geen EB meer dus kan het niet meer opzetten maar het moet kunnen werken.

Uiteraard kan je de beveiliging goed opzetten, dus "niemand" kan er bij.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 14 maart 2009 14:26 
Site Admin

robert, geheel eens met je voorstel. is inderdaad mogelijk.
blijft bij mij wel de vraag of de software geschikt is om van verschillende (gelijktijdig) kanten data te ontvangen. Of dit nu voor zakelijk gebruik de beste oplossing is?
Mijn voorkeur gaat toch uit voor de harddisk met netwerkaansluiting boven een usb harddisk. Wellicht wat duurder in aanschaf maar een degelijkere oplossing. En voor alle duidelijkheid: dat prijsverschil is niet heel erg groot en dat mag voor een zakelijke oplossing nooit een afweging zijn.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 14 maart 2009 15:03 

het is weekend en de reacties stromen binnen :-) Hartelijk dank.

Ik weet niet hoet het bij Frank zit maar ik denk dat voor mij de bottleneck de upload snelheid van mijn internet verbinding op de zaak zal blijven.... de aangedragen optie om de ftp server van de EB te gebruiken is denk ik dé oplossing voor mij idv een backupfile welke ik dan thuis kan down en uploaden.... daarnaast zou een progje als "externe desktop" iets zijn voor als de pc op de zaak "aan" staat om zo wijzigingen aan te brengen....

Heb gister even geprobeerd hoe "eenvoudig" het is op de ftp server in te stellen. Opzich zijn het "gewoon" een paar klikken en dan zou het moeten werken.... De EB wordt in het netwerk WEL herkent en zit ook in de zelfde werkgroep... echter krijg ik nog geen toegang tot het netwerk. Ik vermoed dat ik een reset moet doen en op alles pcs zonder antivirus en firewall alles draaiend moet krijgen om dit daarna weer te activeren...

Mocht het werken laat ik het weten.. mocht iemand nog een "handleiding" hebben om de ftp stap voor stap driaaend te krijgen... altijd welkom :-)

Thxs so far.

Hans

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 14 maart 2009 19:19 

FTP-server van de EB en werkgroepnaam hebben niets met elkaar te maken.... :wink:

Je stelt in de EB de FTP-server is, dat zit ergens verscholen bij USB meen als je "in" de EB kijkt.
Als je dit FTP-server starts dan moet er een speciale directory naam aangemaakt zijn (of worden) op die harde schijf aan de USB-poort.

Hoe dat precies moet staat vast ergens op het forum, is wel vaker ter sprake geweest.

Je kan met Windows XP en/of Vista een netwerkverbinding maken met een FTP-server.
Dan moet je altijd en overal, als je internetverbinding hebt uiteraard, verbindig met de data op die harde schijf gemaakt kunnen worden.

Of het verstanding is om hier zakelijke toepassingen mee te doen betwijfel ik wel hoor, echt 100% betrouwbaar is het niet.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 14 maart 2009 21:05 

Ik schreef eerder niet voor niets dit stukje:

Citaat:
Als je de data vanaf een andere plek, via internet dus, wilt bereiken dan dien je een (soort) FTP benadering te maken. Dat kan, is niet zo moeilijk en ook behoorlijk te beveiligen. Of de beveiliging echt “helemaal” dicht te krijgen is kan ik niet aangeven. Mogelijk kan een andere er dus bij komen. Staat daar “klant” (en financiële) informatie op dan kan het link zijn. Je zou dan eigenlijk naar een professionele omgeving moeten.

Daarmee bedoel ik niet het verloren gaan van de gegevens maar iets heel anders: privacy.
Gegevens van je klanten vallen onder de "Wet Bescherming Persoonsgegevens".
Je mag het niet openbaar maken / verspreiden én je moet het ook nog eens melden, aan je klanten, voorzover ik weet.
Dat bedoelde ik.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]