Hallo geacht forum,
Een week geleden kreeg ik ongevraagd, een Thomson TG 787 Experia box van KPN in de bus, in een prachtig glanzende kartonnen verpakking. Dit terwijl ik een uitermate tevreden gebruiker was van de charmante Speedtouch 580.
Waarschijnlijk stuurde KPN het nieuwe ietwat lomp uitziende modem n.a.v. correspondentie die ik met KPN voerde aangaande het opschonen van mijn abonnement situatie met KPN (oude Planet en ADSL direct abonnementen)
Omdat ik toch van plan was om IP bellen eens te gaan proberen heb ik gisteren het modem aangesloten (1op1 vervangen van de ST 580)
Het modem deed direct wat het hoorde te doen, maar na ongeveer 2 minuten ging het modem in de "Amber alert" mode.
Wellicht omdat ik de spanning er te vroeg even had afgehaald om wat kabels te fatsoeneren.
Vandaag las ik dat het toestel minstens 30 minuten niet "aangeraakt" mag worden omdat KPN "iets" aan het "inladen" gaat. Wat en waarom vertelt de handleiding niet, maar het proces schijnt vooral niet gestoord te mogen worden.
Het zou verstandig van KPN zijn om e.e.a met koeien van letters op de eerste pagina van de handleiding aan te geven, in plaats van met kleine lettertjes op pagina 27.
Het modem deed dus helemaal niets meer, (behalve de amber alert die bleef knipperen). Na wat gegoogle (het oude modem deed het gelukkig nog prima) bleek dat er op de installatie schijf een procedure moest staan om in een dergelijke situatie het modem weer tot leven te brengen.
KPN vertelt daar niets over niet in haar handleiding; waarom niet.?Nadat ik het modem volgens die procedure nieuw leven had ingeblazen (firmware opnieuw geïnstalleerd of zoiets),
kreeg ik inderdaad contact, en kon internetten, met de experia box.
Het valt me echter op dat er nogal wat vreemde Red alerts gegeven worden in de log van het toestel.
Zou iemand mij kunnen vertellen wat de volgende alert betekent, en of ik wellicht actie hierop moet ondernemen?
Citaat:
Mar 4 16:54:29 FIREWALL replay check (1 of 6): Protocol: ICMP Src ip: 212.46.246.149 Dst ip: (mijn IP adres)Type: Destination Unreachable Code: Port Unreacheable
Dit alarm verschijnt soms om de minuut; het source IP adres is iets Russisch.
Op dit moment is de frequentie van het alert afgenomen, misschien nadat er geregistreerd werd:
Citaat:
Mar 4 18:02:37 FIREWALL event (1 of 1): deleted rules
????
Wie en waarom de regels aangepast werden weet ik niet, maar even later werden er weer nieuwe regels geladen.
Citaat:
Mar 4 18:04:29 FIREWALL event (1 of 1): created rules
Zouden die nieuwe regels anders zijn dan de oude?
Weet iemand wat er allemaal gebeurd in dit modem en waarom, er zijn nog meer alerts, maar voornamelijk groen, iets over synchronisatie die niet mogelijk was e.d. en KPN die geen toegang kon krijgen tot het modem.
Zijn dit normale verschijnselen? of is actie gewenst.
Ook kun je met het modem een "verbindings controle" uitvoeren.
Allles (DSL, ATM, PPP, IP,) is OK Maar Internet is Niet OK, dat zou niet werken met als detail
Citaat:
" NOK :Verbinding naar gateway (195.190.249.24) "
Wat moet ik hierbij bedenken? vreemd genoeg vertelde KPN mij schriftelijk op 9 feb 2009, dat internet op mijn adres "technisch niet realiseerbaar zou zijn" . Zouden ze toch gelijk hebben?
Maak ik mij terecht een beetje zorgen om met de "magic" box nog te gaan telefoneren ook?
Bij voorbaat dank voor uw reactie,
Leo