Het InternetPlusBellen/Experiabox Forum

Deel je ervaringen over Internetplusbellen met andere gebruikers en meld je gratis aan.
Het is nu za 19 apr 2025 16:57

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 19 jan 2009 01:09 

Hallo ik heb een vraag

Ik heb een platte goedkope telefoondraad van ongeveer 6 meter tussen de experiabox en de telefoon

Ik wil deze draad gaan vervangen door een betere kwaliteit.

Kan ik daar dan gewoon utp cat 5 kabel met rj11 conectoren voor gebruiken ?

En is een kabel met getwiste aders het beste ?

hoeveel aders heb je precies nodig om een telefoon aan te sluiten op de Experiabox ?

Al vast bedankt voor jullie hulp

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 19 jan 2009 01:35 
Site Admin

Aders nodig om een telefoon aan te sluiten? je gaat met die cat5 kabel (liefst niet langer dan 1 meter!) van het israpunt naar de exeria en op de experia zit achterop 2 uitgangen voor telefoon 1 en telefoon 2. Dus je zinsopbouw klopt niet helemaal :mrgreen:

Maar goed, hoelang je aan platte telefoonkabel gebruikt vanaf de experiabox maakt niks uit, volgens mij kan je makkelijk gaan tot 20 meter. maar de cat5 kabel vanaf het israpunt naar de eb niet langer dan 1 meter.

Groet Marcel.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 19 jan 2009 02:04 

marcel234 schreef:
Aders nodig om een telefoon aan te sluiten? je gaat met die cat5 kabel (liefst niet langer dan 1 meter!) van het israpunt naar de exeria en op de experia zit achterop 2 uitgangen voor telefoon 1 en telefoon 2. Dus je zinsopbouw klopt niet helemaal :mrgreen:

Maar goed, hoelang je aan platte telefoonkabel gebruikt vanaf de experiabox maakt niks uit, volgens mij kan je makkelijk gaan tot 20 meter. maar de cat5 kabel vanaf het israpunt naar de eb niet langer dan 1 meter.

Groet Marcel.

ik heb het alleen over de kabel tussen de experiabox en de telefoon :mrgreen:

volgens mij zitten er in een telefoondraad aders (draadjes), wat ik graag wil weten is
hoeveel van die draadjes heeft een telefoon nodig ?

En wat ik graag wil weten is, word de telefoon kwaliteit beter als ik de platte kabel vervang voor een kabel met dikkere aders.

Want Ik hoorde van iemand dat platte telefoonkabel ook kan zorgen voor ruis tijdens het bellen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 19 jan 2009 08:17 

Het is altijd beter om een goede kabel te gebruiken, je heb maar 2 aders nodig moet je ver weg met je telefoon twist dan meerder aders in elkaar die heb toch over.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 19 jan 2009 08:49 

Het 'kan' kwaliteitsverbetering opleveren om de platte kabel te vervangen voor een CAT5. Ik schrijf 'kan' omdat het maar om 6 meter gaat.
Loopt die kabel nog langs andere elektrische apparatuur? Zo ja dan kan het een stukje overspraak opheffen, maar kan het me bijna niet voorstellen. Ik weet niet of de kabel door pijpen of andere moeilijk bereikbare plaatsen gaat, maar zou dan voordat je de kabel gaat trekken eerst een test doen met de nieuwe kabel om te kijken of het het probleem oplost.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 19 jan 2009 11:21 

skaldenho schreef:
Loopt die kabel nog langs andere elektrische apparatuur?

hij gaat samen met een 220volt draad door een plint over de vloer

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 19 jan 2009 11:44 

dennis72 schreef:
skaldenho schreef:

En zit er op die 200 volt draad nog iets heftigs aangesloten. Iets wat veel vermogen trekt? Zo ja dan kan die overspraak veroorzaken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 19 jan 2009 13:00 

skaldenho schreef:
dennis72 schreef:
skaldenho schreef:

En zit er op die 200 volt draad nog iets heftigs aangesloten. Iets wat veel vermogen trekt? Zo ja dan kan die overspraak veroorzaken.

daar komt alleen de experiabox op

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 19 jan 2009 15:13 

Dan zou het op zich niets uit moeten maken, maar je kan het altijd proberen met een andere kabel.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 19 jan 2009 16:20 

Kan iemand mij nu eens iets uitleggen over kabellengtes.
Waarom mag er tussen de huisaansluiting (tegenwoordig isra genoemd) maar één meter kabel zitten. Waar komt dat vandaan / wie beweerd dat nu?

Situatieschets....
- Ik had ADSL (levering dienst: KPN) van Planet. Modem: Speedtouch (Thomson) home (defect geraakt na ruiken en roken), later ST510 en weer later ST546 (vanwege de firewall).
Kabellengte tussen de huisaansluiting én het modem 20 meter. Type: oldfasion PTT (Telefoniepoot van vóór KPN) huisinstallatiekabel stergroepje (4 aders + aarde) 0,5 mm aderdoorsnede.
De technicus van KPN, die het modem, na ruiken en roken, verving zei, desgevraagd over de kabellengte: "het maakt niet zo erg veel uit als het maar geen 100 meter gaat worden".

- Ik nam IPB (levering dienst: KPN) van Planet. Modem: Thomson ST780, tot die gaat ruiken en roken. Technicus KPN komt modem vervangen voor ST780. Ik heb het met deze technicus óók nog gehad over de kabellengte tussen isra en modem. Ook deze zegt: "U heeft een redelijke lengte kabel maar van degelijk kwalitiet. Het mag niet zoveel uitmaken dan als het maar geen 100 meter wordt. Wat denk u, dat die 20 meter iets uitmaakt op de afstand van de centrale tot uw modem aansluiting van ongveer 1,75 kilometer?"

Ik woon in een ééngezingshuis. Meterkast, met isra, op de bg op 4 meter van de openbare ruimte. Modem 1e etage aan de andere kant van het huis.
Vergelijk dat dan even met een flatwoning (bij mij even verderop) op de 10 etage van een flat met een afstand van ca 30 meter tot de openbare ruimte.

Wie kan me nu, desnoods verwijzend naar allerlei installatievoorschriftregeltjes, nu eens vertellen waarom ik met mijn modem en eventueel mijn PC in de kast moet gaan zitten waar die isra zit? Maak het mij eens helder?

Laatst bijgewerkt door Leocort op ma 19 jan 2009 20:29, in totaal 2 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 19 jan 2009 17:05 

Leocort schreef:
Wie kan me nu, desnoods verwijzend naar allerlei installatievoorschriftregeltjes, nu eens vertellen waarom ik met mijn modem en eventueel mijn PC in de kast moet gaan zitten waar die isra zit? Maak het mij eens helder?

:mrgreen: Nou toevallig las ik ergens op een site hier wat over.
Daar zei iemand dat het niets uitmaakt of je een 1 meter kabel of 20 meter er tussen hebt.
Als het maar goed is verlengd met geschikte kabel.

Waarom internetproviders altijd niet meer dan 1 meter adviseren komt door dat veel mensen na het isra punt hun kabels hebben verlengd met weer extra stekkerdozen en kabelsplitsingen enz. enz.

En omdat dit niet altijd erg netjes gebeurd gaan ze er voor het gemak er maar van uit dat alles na het isra niet al te best is.

Daarom zullen ze altijd zeggen, zo dicht mogelijk bij isra punt
om zo veel mogelijk storingen te verkomen.
Die 20 meter maakt volgens mij ook niet veel meer uit op zo'n afstand van de centrale

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 19 jan 2009 21:42 

dennis72 schreef:
Leocort schreef:

Waarom internetproviders altijd niet meer dan 1 meter adviseren komt door dat veel mensen na het isra punt hun kabels hebben verlengd met weer extra stekkerdozen en kabelsplitsingen enz. enz.

En omdat dit niet altijd erg netjes gebeurd gaan ze er voor het gemak er maar van uit dat alles na het isra niet al te best is.

Hier heeft Dennis gelijk in. Als de kwaliteit van de kabel goed is kan dit prima. Echter met die standaard telefoonsnoeren die dunner zijn dan de al genoemde 0.5mm doorsnede (24AWG) gaat dat niet altijd goed. Voor standaard telefonie is dit geen probleem. Met 0.5 of 0.6 mm doorsnede (24 of 22 AWG) kunnen toestellen tot op 1.8 km worden aangesloten. Let wel analoge toestellen.
En dat is waar tegenwoordig mensen de fout mee in gaan. Voor IPB en ADSL worden hele andere frequentie bereiken over de lijn gestuurd dan voorheen met analoge (POTS) en digitale (ISDN) telefonie. Dus de eisen aan de bekabeling worden ook hoger. Vandaar dat providers het liefste vanaf het punt waar 'zij' binnenkomen tot aan het modem de kortst mogelijke kabel willen hebben van de hoogst mogelijke kwaliteit. Als de kabel dus goed is dan maakt die 20 meter inderdaad niet meer uit. En met de vroegere telefonie maakte het ook nog eens niets zoveel uit wat voor kwaliteit die kabel was.

Maar goed we dwalen af, want het ging om de kabel vanaf de EB tot aan een telefoon. Zoals hierboven dus al duidelijk is het voor de analoge telefonie niet heel erg van belang, maar om alles uit te sluiten kan je dit wel proberen. Heb je trouwens al eens met 1 van die kabels die door KPN bij de EB worden geleverd getest om te zien of de ruis dan minder is?

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 20 jan 2009 00:04 

dennis72 schreef:

Als ik het goed begrijp heb je momenteel geen problemen met je telefoon achter die 6 meter "goedkope" kabel.
Dan is mijn advies, lekker laten zitten!!! cat5 oid kost alleen maar geld en je zal het niet merken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 20 jan 2009 13:52 

Flappie schreef:
dennis72 schreef:

Als ik het goed begrijp heb je momenteel geen problemen met je telefoon achter die 6 meter "goedkope" kabel.
Dan is mijn advies, lekker laten zitten!!! cat5 oid kost alleen maar geld en je zal het niet merken.

Hallo,

De verhalen hier kloppen degelijk. Het antwoord op de vraag: "maakt het uit welke kabel" is ja.

Er zijn namelijk veel misverstanden met bekabeling van IPB.
Even op een rijtje:

De bekabeling van het hoofd aansluitpunt mag maar minder dan 2 meter bedragen.
(dit ivm kwaliteit van het telefoonsignaal die door wordt gegeven aan de Experiabox. Langer kan mogelijk verstoringen veroorzaken in het spraak gedeelte en vaak kan ook het signaal helemaal wegvallen. Ook kan het zijn dat er mogelijk een kabelbreuk, splitter e.d. zich in uw huis bevinden die naar een wandcontactdoos kunnen lopen. Hierdoor sluiten wij het dan ook uit. )

Het gebruik van een ronde of platte kabel van de Experiabox naar Telefoon maakt niet veel uit.
(Kwalitatief is een platte kabel ongelofelijk storingsgevoelig. Het kan kraken, ruis en echo's in de lijn veroorzaken. Ook kan er sneller een kabelbreuk worden veroorzaakt.)

Vanaf de Experiabox maakt het bijna niet uit hoeveel meter ronde kabel je er tussen plaatst.
(ons maximum is 25 meter voor de telefoonkabel en 100 meter UTP Cat. 5 kabel voor het internet. )

Mijn tip is :idea: : Bespaar nooit op kabels. Meeste problemen zijn kabel-gerelateerd op de helpdesk. Daarom leveren wij ook kabels in het pakket mee.

Mochten er toch vragen zijn neem dan even contact op met de helpdesk: 0900-0244 of met ons op webcare@kpn.com

Met vriendelijke groet,

Stef

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 20 jan 2009 14:54 

Aha, ik weet nu ook het (vermoedelijke) type kabel: 24AWG. Het kan ik heb het niet nagekeken. Die bekabeling ligt al sinds mijn intrek (1995) in deze woning vanwege de oude huiscentrale.
Nooit of te nimmer klachten. Van isra naar EB dus 20 m kabel en daarna van EB naar decthoofttoestel ca 15. Storingen: ruis, kraken, snelheid, nooit gehad.

Het kpn kabeltje dat werd meegeleverd heb ik inderdaad geprobeerd omdat ik eens (zie omwisselen ST780) snelheidsproblemen had. Het proberen was een advies van een Technicus van KPN.
Dus rj11je, één meter, tussen isra en EB en utptje, ook van één meter, tussen EB en NB, dect, ook met 1 meter tussen EB en toestel. Niets, niets geen verschil. Nu staat het wat lastig in een meterkast waar je je NB niet kwijt kan. Dus langere UTP (8m) en aan tafel zitten. Weer niets geen verbetering.

Maar ik kon mijn bevindingen wel doorgeven nu aan KPN. Er werd gemeten en 'iets' was er niet in orde. Dat 'iets' werd, zo zei men, in de centrale goedgezet. Toen dat klaar was de vraag: is het nu beter. Neen. Maar ook de EB bleek gedeeltelijk de geest te hebben gegeven. Dus andere EB. Nu de man mocht eigenlijk meteen weer terugkomen later op de dag want het was nog beroerder. Weer een andere EB. En toen was het probleem weg.

Alles weer op de oorspronkelijke plek geplaatst en aangesloten. En geen enkel probleem meer gehad. Ja, als je belt dan loopt de snelheid, soms, schrikbaren, terug.

Ik kan me voorstellen dat de leverancier van de dienst natuurlijk aansluitingen wenst zo dicht mogelijk bij het aansluitpunt. Maar er wordt altijd éé'rst gewezen naar de installatie van de consument terwijl er nog zoveel achter zit van de leverancier dat óók wel eens niet in orde kan zijn.

Ik bespaar zeker niet op dit soort bekabelingen. Er hangt te veel vanaf. Sinds de laatste opknapbeurt thuis is alles ook nog eens, gescheiden van elkaar, dubbel uitgevoerd. Dus 2 aderparen in gescheiden kabels voor line in en hetzelfde voor tel.

Het probleem ligt niet altijd bij de afnemer van een product. Er zijn 2 partijen betrokken. Vandaar dat ik mijn vraag stel.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]