Ik begin mezelf heel erg lastig en vervelend te vinden met al mijn vragen en gedoe.
Als het ook zo op jullie overkomt, dan hoor ik dat wel ...
Het kan altijd nog ingewikkelder ... daar kom ik langzamerhand wel achter

Ik zal proberen een zo duidelijk mogelijk beeld te schetsen:
Vanaf contactpunt in slaapkamer (= benedenverdieping) lopen er in elk geval 2 CAT5-kabels door de kruipruimte naar de meterkast.
Eentje mèt en eentje zonder RJ45 stekker.
Degene zonder stekker wordt in de meterkast gesplitst in ADSL, Tel1 (boven- en benedenverdieping) en Tel2.
De CAT5 met stekker gaat vanuit slaapkamer, via kruipruimte de meterkast in en dan rechtstreeks naar de EB (Netwerk1).
Het gekke is nou dat er helemaal geen kabel aanwezig is vanaf Tel1 in de woonkamer naar EB.
Tel1 zit namelijk dmv een gewone telefoonstekker in het contactdoosje daar.
Alle aanwezige kabels lopen dus vanaf contactpunt in slaapkamer naar meterkast ... en de enige die van daaruit nog doorgaat is Tel1 voor de bovenverdieping.
Snapt iemand het nog?? Ik begin zelf namelijk de draad (of het kabeltje) aardig kwijt te raken ...

Voor zover ik een beeld heb van hoe de kabels lopen, heb ik zo goed en kwaad als het ging een tekening gemaakt van de situatie. (
http://home.kpn.nl/emmel076/IPB.htm)
Hoe de kabels vanaf contactpunt (slaapkamer) naar Tel2 en computer lopen kan ik op dit moment nog niet goed bekijken ... staat van alles voor. Ik kan me alleen iets herinneren dat ook daar de kabel vanuit het contactpunt komt ... zucht ...
Ik heb me al rot gepuzzelt hoe ik een en ander weer op een normale manier kan heraansluiten, maar dat blijkt nog niet zo simpel.
Vandaar mijn stille hoop dat het ook vanaf de slaapkamer op de benedenverdieping kan zonder kwaliteitsverlies.