Het InternetPlusBellen/Experiabox Forum

Deel je ervaringen over Internetplusbellen met andere gebruikers en meld je gratis aan.
Het is nu vr 04 jul 2025 14:08

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 110 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 26 sep 2008 14:54 

dieco schreef:
eweis schreef:
Als je de aansluiting al zelf wilt gaan proberen aan te passen, dan raad ik je aan om die hele bende uit de meterkast te "slopen", en precies zoals je op je eigen tekening hebt laten zien, te werken met hele kabels dus geen splittertjes of verdeeldoosjes gebruiken.

Ik weet dat het beter is om complete kabels te gebruiken, maar de kabels naar mijn slaapkamer lopen onder de vloer en stoppen in de meterkast. Daar kan ik niets aan veranderen. Vandaar dat ik wel een complete kabel van EB naar meterkast kan maken (hoop ik) en daar moet ik een soort koppeling maken ... Ik zou niet weten hoe ik dat anders moet doen.

Maakt het ook nog uit welke aderparen ik gebruik of stel ik nu een hele stomme vraag? :oops:

Nee dat is wel een goede vraag, jouw verbinding is gerealiseerd op het eerste aderpaar en dat is blauw/rood.
Maar als dat aansluitpunt in je woonkamer het isra punt is, dan hoef je aan de ouderparen niets te doen maar gewoon vanaf dat punt met die stekker met 4 punten verbinden met je EB.

mvg.
E. Weis
KPN Webcare Team.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 26 sep 2008 15:48 
Site Admin

@E.weis.

Zouden jullie eventueel ook willen registeren op het iptv forum van kpn zelf? er zijn n.m.l nogal wat problemen daar omtrend de verbinding maar de diensdoende moderator daar heeft er schijnbaar niet echt veel zin meer in waardoor veel mensen lang met onbeantwoorden problemen blijven zitten.

Groet marcel.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 27 sep 2008 20:35 

Nog even een praktisch vraagje: ik kwam erachter dat ik in mijn slaapkamer net zo'n wandcontactdoosje heb zitten als in de woonkamer. Ik moet nog even voor de zekerheid kijken maar voor zover ik me herinner is het enige verschil dat beide contacten bedekt zijn met zo'n afdekplaatje. Zie de foto (link in één van mijn vorige berichten), alleen zijn dan beide punten zoals het onderste aansluitpunt afgesloten...
Wat ik me vaag kan herinneren is dat er vanuit die contactdoos (of hoe je dat ook noemt) een CAT5 door de kruipruimte naar de meterkast is getrokken. En daar werd alles verder aangesloten. Misschien heb ik het nu wel helemaal fout, maar betekent dat dat ik die contactdoos ook kan pakken als aansluitpunt? Of krijg ik dan ook weer last van kwaliteitsverlies? Als het wel kan kan ik het allemaal veel netter en makkelijker aansluiten ... zonder verlengstukjes, koppeldoosjes e.d. ;-)

Graag even een vakkundige mening :-) Alvast bedankt!!

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 28 sep 2008 14:44 

Het lijkt erop dat je aansluiting boven in ieder geval is uitgevoerd als data aansluiting, echter is het de vraag of alle draden gebruikt zijn voor deze aansluiting. Je zou de Cat5 kabel kunnen splitsen naar zowel dat als telefonie. In je aansluitkastje sluit je dan de het blauw / witte aderpaar op aansluiting
4 en 5 van de connector, de overige aders sluit je aan op aansluiting 1, 2, 3, 6, 7 en 8 van de andere connector. (1 or/wt, 2 or, 3 gr/wt, 6 gr, 7 br/wt, 8 br)
In de meterkast doe je hetzelfde, de connector met bl en bl/wt draad is dan je telefoonaansluiting, de andere kun je gebruiken voor data.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 29 sep 2008 12:17 

Ik begin mezelf heel erg lastig en vervelend te vinden met al mijn vragen en gedoe.
Als het ook zo op jullie overkomt, dan hoor ik dat wel ...

Het kan altijd nog ingewikkelder ... daar kom ik langzamerhand wel achter :-(

Ik zal proberen een zo duidelijk mogelijk beeld te schetsen:

Vanaf contactpunt in slaapkamer (= benedenverdieping) lopen er in elk geval 2 CAT5-kabels door de kruipruimte naar de meterkast.
Eentje mèt en eentje zonder RJ45 stekker.
Degene zonder stekker wordt in de meterkast gesplitst in ADSL, Tel1 (boven- en benedenverdieping) en Tel2.
De CAT5 met stekker gaat vanuit slaapkamer, via kruipruimte de meterkast in en dan rechtstreeks naar de EB (Netwerk1).

Het gekke is nou dat er helemaal geen kabel aanwezig is vanaf Tel1 in de woonkamer naar EB.
Tel1 zit namelijk dmv een gewone telefoonstekker in het contactdoosje daar.
Alle aanwezige kabels lopen dus vanaf contactpunt in slaapkamer naar meterkast ... en de enige die van daaruit nog doorgaat is Tel1 voor de bovenverdieping.
Snapt iemand het nog?? Ik begin zelf namelijk de draad (of het kabeltje) aardig kwijt te raken ... :-(
Voor zover ik een beeld heb van hoe de kabels lopen, heb ik zo goed en kwaad als het ging een tekening gemaakt van de situatie. (http://home.kpn.nl/emmel076/IPB.htm)
Hoe de kabels vanaf contactpunt (slaapkamer) naar Tel2 en computer lopen kan ik op dit moment nog niet goed bekijken ... staat van alles voor. Ik kan me alleen iets herinneren dat ook daar de kabel vanuit het contactpunt komt ... zucht ...

Ik heb me al rot gepuzzelt hoe ik een en ander weer op een normale manier kan heraansluiten, maar dat blijkt nog niet zo simpel.
Vandaar mijn stille hoop dat het ook vanaf de slaapkamer op de benedenverdieping kan zonder kwaliteitsverlies.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 29 sep 2008 12:51 

Het mooiste is als je het gewoon via een normale Cat5 kabel direct aan de computer of telefoontoestel kunt aansluiten, dit omdat alle soorten splitters en dergelijke toch invloed op ons signaal kan uitoefenen. Aangezien we gaan proberen de kwaliteit van de lijn op te krikken door het bij jou thuis goed aan te sluiten, zou ik het even zonder dat aansluitdoosje proberen

Ik zelf kan niet zeggen of dat aansluitdoosje geschikt is omdat ik natuurlijk niet kan zien waar het allemaal wel of niet op is aangesloten en of het natuurlijk wel GOED is aangesloten.

succes en we horen het wel weer.

mvg.
E. Weis
KPN Webcare Team.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 29 sep 2008 13:21 

Ik wil het ook heel graag goed aansluiten want het wordt nu steeds duidelijker dat dat nu niet het geval is.

Het probleem dat er echter komt als ik tòch in de woonkamer moet aansluiten is dat iemand lange kabels door de kruipruimte moet trekken voor de computer en Tel2 ... en ik heb echt niemand in de omgeving die dat voor me kan doen. En nu blijft dus alles op dat ene kleine detail hangen, want ik ben er van overtuigt dat ik het (met tips van jullie) zelf wèl goed kan aansluiten ... mits die kabels er komen te liggen :-(

Heeft een ISRA-punt in de vorm van zo'n wandcontactdoosje zoals ik heb altijd een bestaande aansluiting voor telefoonstekker (zoals de bovenste aansluiting bij mij)?

Des te meer ik zie van de huidige aansluiting, des te meer vragen ik krijg ... walgelijk ... ;-)

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 29 sep 2008 13:29 

Ik zou nog even wachten met het meteen trekken van kabels door de kruipruimte, maar ik zou ze eerst gewoon even neerleggen zodat je het makkelijk kunt gaan testen of de verbinding in aangepaste situatie wel werkt. als dat het geval is, dan pas kijken of er iemand kan komen voor het kruipruimte gedeelte.

Nogmaals, dat is wat ik zou doen.

mvg.
E. Weis
KPN Webcare Team.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 29 sep 2008 15:53 

eweis schreef:
Ik zou nog even wachten met het meteen trekken van kabels door de kruipruimte, maar ik zou ze eerst gewoon even neerleggen zodat je het makkelijk kunt gaan testen of de verbinding in aangepaste situatie wel werkt. als dat het geval is, dan pas kijken of er iemand kan komen voor het kruipruimte gedeelte.

Nogmaals, dat is wat ik zou doen.

Heel goed advies!

Altijd eerst de nieuwe kabels testen, gewoon uitleggen hoe het uiteindelijk moet komen.
Dan heb je, als het goed is, altijd langere kabels dan je uiteindelijk zult hebben.

Test dan goed de snelheid die je daarmee kan bereiken.

Ik had 15 meter plat telefoonsnoer lopen naar mijn EB, is niet goed.
Leg ik 15 meter cat-5 neer omdat dit beter moet zijn, internetsnelheid werd 25% lager.... :shock: :shock:
Kortom, ik heb dat platte 4-aderige snoertje lekker laten zitten en het scheelde veel werk!

Goede kabels is wel het halve werk maar test het van te voren!

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 29 sep 2008 16:31 

Okee, ik heb zojuist de EB aangesloten op het aansluitpunt dat in de woonkamer zit ... met de kabeltjes die bij het installatiepakket hebben gezeten.
Ik zat er ongeveer 20 cm vanaf, doe de EB aan ... wacht vol spanning ... en daar bleef het ook bij.
De EB ging aan, er flitsten enorm snel een paar lampjes aan en uit maar geen internet en/of telefoon.
Alleen het Power-lampje bleef branden ... vond ik toch wel heel lief. Beter iets dan niets, toch? :lol:

Reset: hielp niet, resultaat was hetzelfde
Uit/aan: hielp niet, resultaat was hetzelfde

Zou dan toch het punt in de slaapkamer de ISRA zijn?? (sprak zij hoopvol) :P
Kan het me bijna niet voorstellen, eerlijk gezegd maar aangezien de verbinding daar nu uiteindelijk ook vandaan komt ... of heb ik nu weer iets raars ontdekt in de huidige manier van aansluiten?!
Ja, ik weet 't: de enige manier om erachter te komen of de verbinding daar wel zal werken is uittesten :wink: :lol:

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 29 sep 2008 17:03 

Het ISRA punt bevindt zich normaal gesproken in de kamer of hal/meterkast. Zoals E.Weiss ook al concludeerde lijkt het erop dat het ISRA punt zich inderdaad in de kamer bevindt. (Gezien het type aansluiting met ptt-wcd en blindplaat, iets wat normaal gesproken in een installatie niet wordt toegepast)
Wat echter wel vaker gebeurd met de aanleg van Adsl, is het doorverbinden van de binnenkomende bedrading van de ISRA naar de meterkast, omdat er in de meterkast meestal meer ruimte is voor een modem en dergelijke. Het 2e aderpaar in de kabel wordt dan gebruikt om vanaf de tel1/2 poort terug te gaan naar de telefoon wcd in de kamer.

Mocht je ergens in NO-Overijjsel of ZO-Drenthe wonen, stuur dan maar ff een PM, misschien dat ik dan ergens mee kan helpen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 29 sep 2008 17:20 

Het lijkt nu alsof je er verstand van hebt, maar is dat ook echt zo, Voederbietel?
Of maak je me nu blij met een dood vogeltje? ;-)

Ik woon namelijk inderdaad in die regio ... maar voordat ik ook maar iemand weer aan m'n aansluiting laat rommelen wil ik wel graag eerst even weten of die persoon het werkelijk kan. Gezien de huidige situatie waar ik door rommelwerk van een ander in ben beland, lijkt me dat ook wel enigszins logisch ... toch?

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 29 sep 2008 17:49 

Je hebt een PB.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 29 sep 2008 20:00 

Update:
Zoals het er nu uitziet komt Voederbietel morgenavond (30-09) even kijken hoe de situatie nu is.
Als het mogelijk is wil hij dan ook proberen om het 'probleem' te verhelpen.
Hoe super is dat?!?!

Ik ben erg blij en opgelucht ... licht aan het eind van de tunnel.
Ik hou jullie op de hoogte ...

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 29 sep 2008 23:01 

Hulde hulde hulde.

Dat is toch mooi dat het ene forum-lid het andere forum-lid in nood even bijspringt en het gaat oplossen?
Althans dat is de bedoeling!

Prachtig!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 110 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]