Sinds half april 2008 heb ik het triple play pakket (internet+telefonie+interactieve TV) van HetNet. In principoe helemaal gelukkig mee, op één punt na: De dichtgetimmerde Experiabox (antraciet Speedtouch 780) van KPN. Het online gamen wordt mij onmogelijk gemaakt. Het betreft hier het spel : Pro Evolution Soccer 2008 (overigens ook de voorgaande versies!).
Overigens is dit spel ook niet helemaal heilig, aangezien ik met mijn vorige modem, de Speedtouch 716 (alleen Internet), in eerste instantie ongeveer hetzelfde probleem had. Destijds eenvoudig opgelost met hulp van een collega (ik werkte bij Alcatel) die deze modems testte. De oplossing was simpel: gewoon de firewall van het modem uitzetten (en die van XP/Vista aanzetten). De gebruikelijke Portforwarding werkte namelijk ook niet met de Speedtouch 716. Met de opmerking dat het spel ook niet helemaal heilig is, bedoel ik te zeggen dat het spel UPnP ondersteunt en standaard UDP 5739 gebruikt. Blijkbaar niet voldoende om het aan de gang te krijgen met de Speedtouch 716 en 780.
Nu dus even over de Speedtouch 780 : in de standaard configuratie werkt het spel niet online. Ik kan wel de Online environment van het spel benaderen, mijn Accountdata zien en een Matchroom openen of benaderen. Echter, er komen geen spelers in mijn Room en ik kan geen connectie krijgen met spelers van andere Rooms. Kortom: andere spelers zijn niet toegankelijk en worden door mijn router tegengehouden. Toen heb ik de UPnP enabled in het modem, ook dat gaf geen uitkomst. Toen heb ik via de site van de fabrikant van het spel (Konami) alle UDP en TCP Poorten achterhaald die geforward moeten worden indien er router problemen zijn. Ook dat heb ik gedaan, maar helaas mocht dit ook niet baten!.
Dus restte er nog één maatregel: de firewall uitschakelen.........maar helaas, dat is dus door KPN 100% afgeschermd en is met geen mogelijkheid te veranderen. Uiteraard vele forums bekeken, helpdesk KPN gebeld, maar nergens een oplossing kunnen vinden. Wel iets gelezen over Root Access forceren, zodat alle functies van het modem toegankelijk worden, maar dat gaat mij te ver, zeker gezien de trammelant die het nu of bij eerstvolgende updates kan veroorzaken. Ik wil het gewoon op een nette manier oplossen.
Het frustrerende is nu dat ik al jaren vrij regelmatig PES Online speel, maar sinds 16 april ik dit niet meer kan doen, vanwege de dichtgespijkerde EB van KPN. Gewoon de firewall uit kunnen schakelen zou mijn inziens de oplossing zijn. KPN heeft blijkbaar grotere belangen mbt het VOIP gedeelte voor hunzelf dan de onbeperkte mogelijkheden die hun klanten met de EB kunnen doen....erg jammer allemaal! Uiteraard hoop ik dat kPN zoveel klachten krijgt, dat zij spoedig de custom firmware aanpassen, zodat dit probleem, wat overigens ook bij andere progjes en games speelt, gezien de meldingen op diverse forums, niet meer zal bestaan.
Nu heb ik natuurlijk 2 brandende vragen:
1) wie speelt er probleemloos PES 2008 online met de antraciet kleurige Speedtouch 780 EB van KPN en hoe heeft hij/zij dit voor elkaar gekregen?.
2) wie zou mijn de oplossing kunnen bieden, of mee willen denken aan een oplossing?. Uiteraard kan het zijn dat ik iets of een vinkje over het hoofd heb gezien.
Overigens heb ik begrepen dat de Siemens EB iets makkelijker in de omgang is wat betreft de mogelijkheden. Zou een omruiling van EB door KPN in mijn geval de oplossing zijn (of doet KPN dit niet?).
Alvast iedereen bedankt die een bijdrage wil leveren aan dit onderwerp.
Specificatie:
- Intel Quad Core Q6600, 2.40GHz
- 3 GB RAM
- NVidia Geforce 8600GS 512 MB
- 4 Mbit ADSL HetNet
- Experiabox Thomson Speedtouch 780