Het InternetPlusBellen/Experiabox Forum

Deel je ervaringen over Internetplusbellen met andere gebruikers en meld je gratis aan.
Het is nu za 23 nov 2024 18:48

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 62 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 31 jan 2008 00:54 

Ik ben even de draad kwijt... :wink:
(ik werk draadloos maar dat bedoel ik niet!)

Heb je én een draadloos netwerk vanuit de EB?
En een draadloos netwerk met behulp van een Access Point aan de EB?
Twee draadloze netwerken op één en dezelde internetaansluiting?
Is het bereik van de EB zo matig dat dit nodig is?

Ik lees altijd maar weer dat je de gebruikte kanalen moet vastzetten.
Ik doe dat nooit want ik heb begrepen dat de apparatuur zelf het beste kanaal kiest.
Zijn er veel andere draadloze netwerken in de buurt dan kiest de router een goed en vrij kanaal.
Rond mijn huis pik ik af en toe 14 verschillende netwerken op en nooit problemen gehad met mijn Siemens-EB.
Wel zag ik regelmatig dat het kanaal verschilde met vorige sessies, automatisch kiezen dus.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 31 jan 2008 01:34 
Site Admin

Robèrt schreef:
...., automatisch kiezen dus.

dit zal toch zeker per situatie bekeken moeten worden. indien zich geen problemen voordoen is gebruik van automatisch kiezen prima, maar er zijn genoeg voorbeelden op dit forum te vinden waar door automatische kanaalkeuze wel problemen ontstaan. in deze gevallen is het zeker verstandig te experimenteren met het vastzetten van het kanaal.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 31 jan 2008 01:43 

jwagenaar schreef:
in deze gevallen is het zeker verstandig te experimenteren met het vastzetten van het kanaal.

Experimenteren kan inderdaad nooit kwaad.

Maar het variabel maken van kanalen is niet voor niets uitgevonden.
Het vastzetten van kanalen ook niet... :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 31 jan 2008 09:13 

@ Robèrt: Je bent de draad helemaal niet kwijt. Ik heb idd een draadloos netwerk vanuit de EB èn een draadloos netwerk via een AccessPoint aan mijn EB. Ik werk met de desktop op zolder, terwijl de EB in de meterkast staat. Deze is ook nog eens aan de voorzijde van het huis, terwijl de desktop (een oud beestje van 5 jaar oud dat het prima doet) aan de achterzijde staat.

Deze situatie is ontstaan toen ik DirectADSL kreeg van KPN. Het bijbehorende modem (een SpeedTouch 570, met alleen 11b signaal) kreeg het signaal niet op zolder. Daarom toen een SpeedTouch 180 gekocht en als AccessPoint geplaatst op de eerste verdieping. Toen kwam het signaal wel op zolder.

Met het plaatsen van de EB heb ik deze situatie laten bestaan. Daar komt ook bij, dat door de afstand tussen de EB en desktop, alsmede twee in gewapend beton uitgevoerde vloeren, het signaal van de EB op zolder nou niet echt denderend is. Het lukt, maar met moeite en de snelheid van het netwerk vliegt dan omlaag. Geen ideale situatie dus. Dat rechtvaardigt naar mij idee ook het gebruik van een AP.

Gisteravond het draadloze signaal van de EB uitgezet, maar ook dat leverde geen resultaat op. Ten einde raad heb ik zowel de EB als AP een reset / reload gegeven. Oké, ik moet alles opnieuw instellen, maar het is het proberen waard (en goed voor de oefening als ik toch een andere EB laat komen). De EB is alweer in de lucht, het AP nog niet.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 31 jan 2008 10:02 

Aha, plaatje is weer duidelijk!

Het plaatsen van de EB op een centrale plek in je huis is zeker niet mogelijk?

Echter ook als je gebruik maakt van een AP aan de EB móét het goed kunnen werken.
En ook die externe HD zou goed moeten werken....
Echt, als ik kon kwam ik langs om het te bekijken.. 8)

Externe HD zit bedraad aan de EB. Is dé plek om aan te sluiten.
Geeft het AP IP-adressen uit in de range van de EB?

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 31 jan 2008 10:17 

@ Robèrt: mooi dat het plaatje weer duidelijk is. Er wordt zoveel over geschreven dat het niet verwonderlijk is dat je het af en toe kwijt bent.

Het AP geeft normaal gesproken IP-adressen uit in de range 10.0.0.xxx. Ik had hem zo geconfigureerd dat hij in de range van de EB zat. En dat ga ik ook weer doen. Het vreemde is alleen (zag ik gisteren) dat de gateway van het AP standaard op 10.0.0.1 staat, en dat kan ik NIET aanpassen :( . Is dat een probleem(?), want mijn gateway is de EB, dus 192.168.2.1. Dat stel ik ook altijd in bij de vaste IP-adressen die ik toeken aan computers en netwerkapparatuur.

De NSLU2 en HD zitten idd aan de EB, op het AP zit een enkele ethernetaansluiting, die dus met de EB in verbinding staat.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 31 jan 2008 10:54 
Site Admin

zou de dhcp in dat ap eens geheel uitzetten en alles handmatig instellen in de range van de eb. wellicht een ip boven de 200. dan zal de pc via het ap van de eb automatisch een ipnummer moeten krijgen. zitten het ap en eb op hetzelfde kanaal? misschien een softwareupdate van dat ap.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 31 jan 2008 14:22 

Moet de netwerknaam (SSID) van het AP ook niet hetzelfde zijn als van de EB.

De EB geeft voor het hele netwerk de IP-adressen uit, dus in het AP moet de DHCP-server uitgezet worden.
Volgens mij ziet een draadloze laptop dan eigenlijk niet of deze verbonden is via de EB of het AP.

Of werkt het geheel anders?

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 31 jan 2008 14:38 
Site Admin

heb zelf 2 draadloze netwerken: experiabox en ap (asus wl500g de luxe via netwerkkabel verbonden aan experiabox en boven asus wl500g). de beide ap's van asus zijn draadloos aan elkaar gelinkt (had geen zin/mogelijkheid om netwerkkabel naar boven te brengen). de experiabox en het ap hebben een eigen kanaal en ssid-naam (dus ik kan kiezen :D ).
als ik verbinding maak met het ap zie je inderdaad niet dat je uiteindelijk toch verbonden bent met de experiabox.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 01 feb 2008 11:48 

Als het werkt heb ik dus ook twee draadloze netwerken, van de EB en het AP (beide een eigen SSID). Als ik met de laptop van beneden (verbinding met EB) naar zolder loop, schakelt 'ie netjes over op de SSID van het AP. Soms moet ik even een beetje helpen.

Het grappige is dat mijn AP (Speedtouch 180) hetzelfde apparaatje is als de Siemens Gigaset Repeater 54. Tenminste, aan de buitenzijde is dat het geval (op de kleur na), maar ook de binnenzijde is waarschijnlijk wel hetzelfde. Ik heb het echter nooit aangedurfd de Siemens firmware erop te zetten... hoewel ik denk dat dat werkt!

Eigenlijk is dit wel een beetje off-topic, maar wilde dit toch even delen...

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 05 feb 2008 10:36 

Dit weekend, tussen het carnaval vieren door, toch nog tijd gevonden om mijn netwerk weer helemaal te herstellen. Zowel de EB als het AP zijn weer in de lucht en werken naar behoren. Heb op het AP inderdaad nu alles uitstaan (dhcp e.d.), want dat wordt door de EB geregeld.

Als test heb ik weer de al eerder aangehaalde 1,2 GB aan data, draadloos via de EB (met een nog niet in de werkgroep opgenomen AP) en via een herstelde verbinding via het AP op de HD geplaatst, en het lukte allemaal! Heeft de reset dan toch geholpen?

Na het instellen van de IP-adressen en MAC-adresfiltering (alles 3× gecontroleerd) kan ik nu mijn NSLU2 (die geen reset heeft gekregen) niet meer bereiken. Vanavond maar eens terug en kijken bij het opbouwen waar het fout gaat. Nu ben ik gericht een oorzaak aan het zoeken. Hoop jullie te kunnen laten delen in de fout.

Ik vermoed trouwens dat het voorheen mis ging op het feit dat ik het AP eigenlijk gelijk had geconfigureerd als de EB (dhcp/mac-adresfiltering). Dat is natuurlijk een beetje dubbelop en blijkbaar vragen op problemen. De wet van Murphy.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 05 feb 2008 12:34 
Site Admin

ermentink schreef:
Na het instellen van de IP-adressen en MAC-adresfiltering (alles 3× gecontroleerd) kan ik nu mijn NSLU2 (die geen reset heeft gekregen) niet meer bereiken.

wat waren de waardes eerst en na de aanpassingen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 06 feb 2008 22:45 

Waar het aan gelegen heeft? Gisteren de NSLU2 even spanningsloos gemaakt (uitschakelen wilde niet meer) en weer angesloten op het lichtnet. Toen werd 'ie wel zichtbaar in mijn netwerk. Er zal wel ergens een bitje zijn omgevallen, want ik kwam zelfs niet op de webpages van de NSLU2. Na opnieuw inschakelen is het apparaat opnieuw in het netwerk aangemeld.

Ook is de verbinding met de HD stabiel, het signaal valt niet meer weg en ik kan meerdere dingen doen en onderwijl ook nog data versturen naar de HD. Het lijkt er dus op dat dit probleem is opgelost :D :D :D ! Wat er precies fout heeft gezeten is niet meer na te gaan, maar de reset van de EB en het AP, met het opnieuw instellen van het netwerk maakt wel dat het nu gewoon werkt. Soms is het beter om rigoreus te werk te gaan, hoewel ik er eerst eigenlijk niet aan wilde, toegegeven. Ik heb ook de HD weer EXT3 geformatteerd, waarmee ik gewoon meer mogelijkheden heb (beheer van rechten e.d.).

Het enige probleem wat ik nog heb, is dat gisteravond op zolder het signaal tussen de laptop en het AP regelmatig wegviel, en ook nog niet denderend was. Ik heb nu wat wijzigingen aangebracht in de zendinstellingen van AP (Turbo-mode aan) en EB (Super-G aan) en het AP verplaatst naar een plek waar minder interferentie is, dan in de buurt van de TV (en nog dichter bij de trap naar zolder ook, al loopt het draadloze signaal geen trap, daar is wél de opening in de vloer). Nu is het dus even afwachten wat dat gaat doen, maar eerst even alle data die op de back-up stond overfluiten, waarna het grote synchroniseren kan beginnen.

Heb ik nog een vraagje over de HD aan de NSLU2. Ik merk dat bij het kopieëren van de data, deze ook in de map ´Administrator´ wordt geplaatst. Is dat een image, want het vreet opslagcapaciteit? Hoe kan ik dat uitschakelen?

Ik wil in ieder geval iedereen bedanken voor de niet aflatende stroom aan nieuwe ideeën en tips die ik gekregen heb op dit forum. Ik zal zelf regelmatig blijven kijken of ik ook ergens mee van dienst kan zijn. Dit is in ieder geval een prima forum, ga zo door!

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 06 feb 2008 23:03 
Site Admin

je bedoelt waarschijnlijk de map "admin1". dit is een standaardmap die een overview geeft van de totale inhoud van de hd. het is dus een andere "ingang" maar de gegevens worden niet dubbel opgeslagen. :wink:

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 07 feb 2008 10:00 

wij zijn er toch voor om elkaar te helpen
alleen is maar alleen
en samen weet je meer

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 62 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]