heino schreef:
Ik ben ook zeer ontevreden over de st780.
Poorten open zetten gaat prima, alleen een VPN tunneltje bouwen is niet mogelijk (volgens mij)
Helpdesk van KPN meld dat ze een scriptje naar het modem hebben gestuurd maar alles zonder een resultaat.
Mijn VPN client blijft de melding geven : 2008/12/28 08:23:26:605 Error <local host> Failed to find MAC address 00:60:73:xx:xx:xx in the system interfaces table.
Misschien iemand een idee ?
Binnekort loopt mijn abbo ook bijna af en als er niet snel wat gebeurt aan KPN kant ga ik zeker niet verlengen.
Groeten Geino
Lijk me geen poort probleem maar een configuratie probleem.
Hier kan je een handleiding vinden van sonicwall. Er staan een paar opmerkingen over mac adress is. Hopelijk kan je hier iets mee.
http://www.sonicwall.com/downloads/Global_VPN_Client_21_AdminGuide.pdfVanaf mijn laptop kan ik zonder problemen en ook zonder instellingen op de st780 twee typen vpn verbindingen opzetten. Cisco systems VPN en checkpoint VPN-1.
Eigenlijk begrijp ik ook niet waarom er een poort opengezet zou moeten worden. De VPN-cliënt op je pc zet een verbinding op naar een VPN-server. Voor uitgaand ip-verkeer hoeven geen poorten opengezet te worden. Alleen voor inkomend ip-verkeer. Wel kan je lokale firewall (op je pc) dit blokkeren. Mogelijk zit hier het probleem.
De VPN-client moet wel NAT (Network Adress Translation) ondersteunen. Ook dit wordt behandeld in de handleiding.
Overigens ben ik wel tevreden over de st780 na een gedwongen overstap van een Siemensbox. (was kapot)
Mis alleen de usb aansluiting heel erg! Weg gratis web/file/ftp-server.......... snik snik snik........
Succes ermee.