Het InternetPlusBellen/Experiabox Forum

Deel je ervaringen over Internetplusbellen met andere gebruikers en meld je gratis aan.
Het is nu za 23 nov 2024 19:32

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 20 okt 2007 12:03 

Ja Horny, daar heb ik ook recent aan gedacht om dat nog eens te doen. Kan de (2e) router er tussenuit. Maar ja, ik heb 2 tel. nummers, dus ik moet zo wie zo 6 draadjes hebben om alles te regelen en ik heb op dit forum veel gelezen over de afstand van het tel. aansluitpunt in de woning tot de EB. Deze afstand zou niet te groot mogen zijn. Wanneer iets naar behoren werkt is de animo om te veranderen niet zo groot....
Voor een nieuwe situatie kan natuurlijk gekozen worden voor de door jou beschreven constructie. Misschien werkt dat wel beter(?).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 20 okt 2007 13:28 

heb dit op meerdre adressen zo geplaatst en heb hier dan inplaats van een telefoon kabel een utp kabel gebruikt zodat je meer aderparen tot je beschikking hebt dit zou dan ook jou probleem voor je tweede lijn oplossen

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 20 okt 2007 15:20 

Ja, inderdaad moet kunnen. Ik moet eerst wel een aantal keren diep ademhalen voordat ik er aan begin. Ik denk, dat het erop neerkomt, dat zolang het met de 2e router goed werkt het wel zo zal blijven. Kan ik mij ermee verbeteren, wanneer ik de EB naar boven verplaats en dan de compu's hier rechtstreeks op aansluit?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 20 okt 2007 21:54 

Mijn EB staat in mijn werkkamer (1e etage). Ik heb door mijn hele huis 4 aderige (Rd/Bl/Or/Wt) telefoonkabels liggen. Bewust heb ik voor de EB boven gekozen en niet bij het aansluitpunt. Daar liep namelijk geen utp naar toe.

Van één kabel (de oude adslverbinding) gebruik ik Bl/Rd als dsl lijn naar boven. Van een andere kabel gebruik ik Or/Wt retour naar het aansluitpunt om mijn telefoons op aan te sluiten. Dat deel werk prima.

De lengte van die kabels is bijna 20 meter. De afstand tot de centrale is ruim 1,7 km. Die paar meter maakt echt niets uit.

En nog gebruik ik mijn router (nu als hub). Waarom?
De printer is er op aangesloten én het aantal poorten op de EB is niet genoeg voor mijn apparatuur. Vandaar.

Soms is "uplinken" (hub achter hub achter Eb) zelfs overzichtelijker. En bij goed spul heb je geen kwaliteitsverlies.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 21 okt 2007 01:14 

Een extra switch opnemen in je netwerk kan geen kwaad.

Ik heb er nu zelfs meerdere in gebruik, ook een gigabit-switch.
Werkt goed. Is zelfs leuk om te doen.

M.v.g,
Robèrt

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 22 okt 2007 20:30 

Leocort schreef:
De lengte van die kabels is bijna 20 meter. De afstand tot de centrale is ruim 1,7 km. Die paar meter maakt echt niets uit..

Dit is zeker niet per defenitie waar, en in de meeste gevallen ondervinden mensen wel degelijk last van langere kabels.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 23 okt 2007 10:39 

Graag even relatief zien. 1700 + 20 meter. Denk je echt dat die 1,2 % iets uit maakt op die 1700 meter?
Mijn tante zal een beter verbinding hebben. Die woont naast de centrale.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 23 okt 2007 12:05 
Site Admin

de kwaliteit/lengte van de kabel van het israpunt tot het punt van aansluiting van de experiabox is wel degelijk van invloed.
wanneer de experiabox niet bij het israpunt geplaatst kan worden, gebruik dan een goede utp-kabel en probeer de lengte zo kort mogelijk te houden.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 23 okt 2007 20:08 

Klopt deels. Kwaliteit van kabels is altijd belangrijk.

Goed. De oorspronkelijke kabel is aangelegd door de PTT-Telefoondienst (die was er toen nog in the good old time). Blauwe kunsstof (PE) kabel met ommanteling/scherm, 2 aderparen in ster (Rd/Bl/Or/Wt) en blanke aarddraad 0,5 mm2.

Mijn binnenkabel bestaat uit "Good old PTT-Telecom" binnenkabel 2 aderparen in ster (Rd/Bl/Or/Wt) en blanke aarddraad 0,5 mm2.
Kabels zijn van gelijke (PTT) kwaliteit.

Alleen op het israpunt (ik heb het oude schroefdoosje vervangen) en in de EB is het een RJ11-verbinding. De andere 2 verbindingen zijn geperst ook weer op de "Good old PTT-Telecom" manier.

Dan maakt die ene % langere kabellengte niets uit.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 25 okt 2007 19:32 

Leocort schreef:
Klopt deels. Kwaliteit van kabels is altijd belangrijk.

Goed. De oorspronkelijke kabel is aangelegd door de PTT-Telefoondienst (die was er toen nog in the good old time). Blauwe kunsstof (PE) kabel met ommanteling/scherm, 2 aderparen in ster (Rd/Bl/Or/Wt) en blanke aarddraad 0,5 mm2.

Mijn binnenkabel bestaat uit "Good old PTT-Telecom" binnenkabel 2 aderparen in ster (Rd/Bl/Or/Wt) en blanke aarddraad 0,5 mm2.
Kabels zijn van gelijke (PTT) kwaliteit.

Alleen op het israpunt (ik heb het oude schroefdoosje vervangen) en in de EB is het een RJ11-verbinding. De andere 2 verbindingen zijn geperst ook weer op de "Good old PTT-Telecom" manier.

Dan maakt die ene % langere kabellengte niets uit.

En daar ga je helaas toch de mist in. Langere kabels (zelfs tot 20m) kunen wel degelijk een (grote) invloed hebben op de daadwerkelijke snelheid. Je kan het ook zien op welke snelheid de box intraint op de dslam in de centrale. Je kan ook gewoon een goede snelheid halen, maar je kan ook wel degelijk grote invloed hebben. Modems die door lange kables maar op de helft van de snelheid intrainen op de dslam... vaakvoorkomend probleem.

Ze adviseren niet voor niets bij alle DSL providers om het modem zo dicht mogelijk bij het ISRA punt te zetten. Kabels door de grond van KPN zijn ook iets anders kabels dan door jou huis heenlopen ;)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 26 okt 2007 08:04 

Excalibur_ schreef:
Kabels door de grond van KPN zijn ook iets anders kabels dan door jou huis heenlopen ;)

Ik snap nog steeds niet waarom velen het ISRA-punt heilig verklaren. Het is gewoon een aansluitdoos aan het einde van één of meerdere aderparen.

Wanneer je vanaf het ISRA-punt standaard KPN kabel(norm88) of UTP Cat5e of hoger gebruikt is dat zeker niet slechter dan de KPN kabel die al 50 jaar in de grond ligt. Denk je dat bij grote bedrijven de DSL-modems of ISDN30 modems allemaal bij het ISRA-punt zijn aangesloten? Nee, ze zijn met interne bekabeling, zoals hierboven genoemd, aangesloten op de plek waar de klant het modem wil hebben.

Andere kabels zoals b.v. signaal(bel)kabel, bouwmarktkabel, platte aansluitsnoer kunnen wel negatieve invloed hebben op het DSL signaal.
Ook is een goede vaste bevestiging op het ISRA-punt belangrijk. Er mogen geen andere kabels parallel aangesloten zijn, ook al worden ze niet gebruikt.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]