Het InternetPlusBellen/Experiabox Forum

Deel je ervaringen over Internetplusbellen met andere gebruikers en meld je gratis aan.
Het is nu vr 22 nov 2024 18:48

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: 'savonds. Vragen ST 780
BerichtGeplaatst: do 27 sep 2007 22:13 

Ik ben hageltje nieuw hier. Vandaag de box gekregen en dat is dus een ST780.

Nu draai ik al even (vanaf 2001. Daarvoor bij upcut en dat was niks) adsl oa. op een ST 510 en de "eerste" van Alcatel. Die dingen waren niet te beveiligen. Dus een router er tussen die dat wel doet. Maar nu mis ik weer iets op die ST 780.

Vandaar de volgende vragen:
- inlognaam en ww aanpassen. Kan volgens de beschrijving van Thomson. Maar niet te vinden op het modem.
- IP adres aanpassen een ander dan 192.168.1.254. Wel in dezelfde range maar ik hanteer al jaren een eigen systeem daarvoor.
- Firewall op MAC niveau. Iemand die ik niet ken (dus ook zijn MAC niet, komt niet op mijn netwerk). Waar is dat in dit geval te vinden.

Je ziet het gaat puur om de beveiliging van mijn eigen netwerk. Wie kan mij aan een antwoord helpen.

Ik kan ook een helpende hand reiken: wil je iets weten over Boudewijn de Groot of Tony Joe White vraag het mij.

Laatst bijgewerkt door Leocort op vr 28 sep 2007 10:03, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 27 sep 2007 22:43 

Er is een groot verschil tussen een standaard ST780 en de Experiabox ST780. In de Experiabox zit aparte software speciaal voor KPN gemaakt en daarbij kan je veel functies niet zelf beheren wat bij een standaard ST780 wel kan.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 27 sep 2007 23:14 
Site Admin

helaas is het niet mogelijk om de st780 experia box toe te wijzen via mac adressen. ik heb hem zelf gehad en die optie zit er niet in.

wat te doen om uw experiabox zo optimaal te beveiligen?

-de experia heeft vanzichzelf al een ingebouwde firewall die (mag ik wel zeggen) ontzettend goed werkt!.

-u kunt de experia ook instellen op enkel wpa2. dit is voor nu de beste draadloze beveiliging op dit moment. kijk wel of uw draadloze kaarten in de laptop/pc dit wpa2 ondersteunt!

-ook kunt u de ssid broadcast uitzetten, daarmee zien buitenstaanders uw ssid niet en wordt het weer een stuk moeilijker om uw netwerk binnen te dringen.

-als laatste, stel in de st780 experiabox een wachtwoordt in, standaart is deze niet actief. als u gaat naar: 192.168.1.2 vervolgns naar: gebruikersbeheer en dan onder u kunt u het wachtwoordt aanpassen.

met deze 3 dingen is het nog wel mogelijk om uw draadloze netwerk te hacken maar geloof mij, daar heeft die minimaal wel 3/4 weken hard werk voor nodig om dit voor elkaar te krijgen :wink:

ik hoop dat u hier iets aan heeft.

groet marcel.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 28 sep 2007 10:11 

Bedankt voor de adviezen. Ik zal het aangedragene even onderzoeken. Ik hang dat modem wel even zo aan de pc.

Jammer eigenlijk. Ik dacht even, met mijn laptop, draadloos te kunnen gaan. De andere pc's houden gewoon kabel. De laptop dan ook maar.
Dan moet de router het maar weer afvangen. Die heb ik trouwens toch nodig omdat mijn printer daar aan hangt. Ik had hem echter achter de box willen inzetten als een hub met IPnummer en printerpoort.

Laatst bijgewerkt door Leocort op vr 28 sep 2007 19:34, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 28 sep 2007 12:28 

Je kan toch nóg een router aan die ST780 hangen waar je wél al die dingen kan instellen?
Is het mogelijk om het draadloze deel van de 780 uit te zetten?

Ik heb nu een Linksys WRT150N gekocht en daar is erg veel mee in stellen qua beveiling.
Ik geef al mijn PC's een vast IP-adres vanuit de router.
In de PC stel ik dus niets in.
MAC-adressen die ik niet ken komen er niet op.

Ik was tevreden met de Siemens EB maar deze neiuwe router is ook niet verkeerd...:-)

Heerlijk werk is dat toch, klungelen met routers.

M.v.g,
Robèrt

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 28 sep 2007 16:19 

Waarom niet gewoon draadloos met je laptop gaan ?! Lijkt me geen enkel probleem met je WPA beveiliging.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 29 sep 2007 16:45 

Ik heb even wat dingetjes bekeken.

oa daarbij gebruik gemaakt van de aanwijzingen van Marcel boven aan dit forum onder de noemer "Sticky". Daar staan wat extra links in.
Veder is het inderdaad een leuk "kijk"plaatje. Doen kan je er niet.

IP 192.168.1.2 werk niet op dit modem.

De firewall zal leuk en goed zijn maar wat doet die dan eigenlijk in dit geval. Standaard beveiliging: wat is dan standaard?

Broadcast heb ik uitgezet. Mijn laptop zit nog aan het koordje. Draadloos kan later wel. Wat ik overigens wel graag wil maar met een door mij te bepalen beveiliging.

Waarom niet draadloos en bedraad via de box en de router?
Nu eenvoudig: je hebt 2 IP groepen (= 2 netwerken). Als ik de router (als router dus via de WAN-poort) inzet dan heb ik een 2e reeks (reeks 1 is van de box) en je kan niet van de ene (box) naar het andere (router) netwerkje. En dat moet juist nu wel omdat daar spullen hangen die ik deel en dus nodig heb.
Gebruik je de router als hub (dus via de LAN-poort) dan werken je beveiligingen weer niet tegen indringers.

Overigens net even de DSL steker uit de ST510 (ADSL) gehaald en in de ST780 (IPB) gestoken en meteen on-line. Nu weer terug. Na het weekend maar kijken of ik echt over kan gaan.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 29 sep 2007 16:58 

Moet het ip-adres niet 192.168.2.1 zijn?

Verder moet ik je verhaal nog even goed nalezen, ik begrijp het niet helemaal meer.

Als je in de 780 het draadloze gedeelte uitzet en er een andere router aanhangt die wel draadloze verbindingen aan kan, kan je alle beveilingen instellen in die router.
De eerste zit er dan als "doorgeefluik" aan vast.
Althans zo begrijp ik het.

M.v.g,
Robèrt

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 29 sep 2007 17:21 

Idd Robert,maar met 10.0.0.138,de oude gateway voor de Speedtouche 510 schijnt het ook te lukken.

Mbt het aanpassen van je ip range heb je al eens gekeken bij
Thuisnetwerk
Apparaten
Configureren

=

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 01 okt 2007 10:10 

IP 192.168.2.1 hoort ook niet bij de ST 780.
Met (het oude = ST 510) 10.0.0.138 kom je ook op de ST 780 terecht.

Via Thuisnetwerk > Apparaten > Configureren heb ik gekeken.
Nu zijn daar 2 apparaten bij mij op te vinden:
- speedtouch. En daar kun je niets van instellen laat staan een IP range.
- router. Die heb ik achter één poort van de ST 780 gehangen. Overigens in de oude adsl situatie was dit ook al zo maar dan achter de ST 510.

De router krijgt een lease IP in van de speedtouch (192.168.1.70) Dat adres heb ik als vast aangemerkt.

Jammer dat ik nog steeds geen eigen range kan kiezen. Geen moeilijk overigens: ik verving de derde bitgroep van de IP door het huisnummer om de reeks nog unieker te maken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 01 okt 2007 10:19 

Maar er blijven nog vragen open.

Vandaag ga ik de telefoonlijn er bij zetten.

- Moet de oude adsl splitter vervangen worden door de nieuwe die met de box meekwam?

Verder heb ik op een aantal plaatsen (ook in dit forum) gelezen dat NA migratie je uitsluiten de dsl verbinding naar de box nog nodig hebt.

- Kan ik na migratie met één 2 draadslijn (dsl) naar de box en kan de "lijn" verbinding dan weggehaald worden al dan niet compleet met splitter?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 01 okt 2007 12:33 

Leocort schreef:
IP 192.168.2.1 hoort ook niet bij de ST 780.
Met (het oude = ST 510) 10.0.0.138 kom je ook op de ST 780 terecht.

.

Stom,stom,het moet natuurlijk zijn 192.168.1.254

Bij configureren kun je niet bijv apparaat verwijderen :?:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 01 okt 2007 13:32 

Leocort schreef:
Maar er blijven nog vragen open.

Vandaag ga ik de telefoonlijn er bij zetten.

- Moet de oude adsl splitter vervangen worden door de nieuwe die met de box meekwam?

Verder heb ik op een aantal plaatsen (ook in dit forum) gelezen dat NA migratie je uitsluiten de dsl verbinding naar de box nog nodig hebt.

- Kan ik na migratie met één 2 draadslijn (dsl) naar de box en kan de "lijn" verbinding dan weggehaald worden al dan niet compleet met splitter?

Een nieuwe splitter kan geen kwaad.
Ik had een hele oude van 5-6 jaar oud ik heb het wel vervangen.

NA migratie (portering?) is de splitter niet meer nodig.
Maar deze zit ook niet echt in de weg, maar niet nodig is "weg' bij mij.
Ik wil nooit extra stekkers of obstakels in een lijn, kan alleen maar verlies geven.

Na portering kan de "lijn" verbinding inderdaad weg.

M.v.g,
Robèrt

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 01 okt 2007 13:52 
Site Admin

zie voor check portering: viewtopic.php?t=1579

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 01 okt 2007 16:25 

Bedankt. Ik hou dat even in de gaten.
Dan kan ik weer terug naar mijn huistelefooncentrale. Die is er nu even tussenuit.

Het overzetten vandaag van telefoon is gelukt. Na bellen van het aanmeldnummer was het binnen opgegeven uur rond.

Aanmelden bij de cockpit is echter heel wat anders. De gegevens waren zo zichtbaar in Mijn KPN. Ik hoop dat dat verder goed is want via de Planetsite kwam ik in het beroemde bos terecht

Oude adsl splitter zit er nog gewoon tussen. Verder was het op de potslijn door te zetten het omzetten van die aansluiting uit de splitter op een kabel naar mijn werkkamer (waar de box staat).
17 meter kabel in huis, voor zowel de dsl als de potslijn levert geen enkel probleem op. Het maakt ook niet zo erg veel uit of je 1750 m van de centrale af zit of 1755 m of 1780 m. de aderdoorsnede is gelijk.

Robèrt,
ik pers altijd mijn verbindingen. Eerst de adres in elkaar draaien en dan een Amppersbusje er op. Nooit problemen mee gehad.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]