Zoals jullie
misschien weten ben ik al enige tijd bezig om te proberen om een
softphone te gebruiken als intern toestel. Het idee is dus dat ik vanaf mijn laptop via mijn wireless-lan met mijn geografische nummer kan bellen. En inmiddels heb ik uitgevonden hoe dit kan. Voor alle duidelijkheid, dit werkt met een Siemens ExperiaBox firmware versie 1.41.4.
- Installeer een softphone. Zelf gebruik ik
X-Lite.
- Maak een nieuwe SIP account aan
- Geef als username en password '101' op (voor poort 2: 102)
- Geef het IP adres van je EB op als Domain (standaard 192.168.2.1)
- Zet het vinkje bij "Register with domain and receive incoming calls" uit. (lees verder waarom)
Nu is het prima mogelijk om te bellen en met een headset een gesprek te voeren.
Het vinkje "Register with domain and receive incoming calls" levert een aantal rare dingen op. Als je het vinkje aanzet kun je ook gesprekken ontvangen op je softphone, maar hij schakelt je toestellen die je hebt aangesloten op poort 1 uit. Op zich wel verklaarbaar (je neem immers die account over) en geen groot probleem als je het maar weet. Maar het echte probleem treed op als je X-Lite weer afsluit. Dan wordt de controle door de EB niet goed teruggegeven aan toestellen op poort 1. Dit resulteert er in dat je wel kunt bellen maar niet meer gebeld kunt worden, je bent in gesprek. Het uit- en aanzetten van de EB lost dit probleem weer wel op, maar echt fijn is het niet.
Maar al met al ben ik wel een heel stuk verder gekomen en het opent een hoop mogelijkheden. Als je nu immers een
Asterisk server neerzetten en die de controle over de poort laten overnemen, dan heb je ook geen last van het hierboven beschreven probleem. Alleen moet je de bestaande analoge toestellen wel kunnen aansluiten op je eigen server en de PCI-kaarten die dat kunnen zijn niet heel goedkoop. Zelf zal ik niet zo snel zo'n server neerzetten, maar een keer met een Live-CD stoeien zal ik zeker nog wel eens gaan doen.
Aangezien ik van ISDN kom en ook echt twee verschillende nummers aan mijn twee poorten gekoppeld heb, kan ik daar niet mee experimenteren. Maar misschien zijn daar ook nog leuke dingen te doen als je maar één nummer hebt.