Het InternetPlusBellen/Experiabox Forum

Deel je ervaringen over Internetplusbellen met andere gebruikers en meld je gratis aan.
Het is nu za 23 nov 2024 19:07

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 12 okt 2006 16:05 
Offline

Geregistreerd: di 10 okt 2006 12:50
Berichten: 6
je moet er wel voor zorgen dat een a-record voor je smpt.mjndomein.nl aangemaakt wordt. Het is in deze wereld gebruikelijke om nummer 10 en 20 te gebruiken.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 12 okt 2006 22:14 
Offline

Geregistreerd: vr 17 maart 2006 16:09
Berichten: 3547
Ter aanvulling nog van een ander forum:

Quote:

Sinds gisteren heb ik InternetPlusBellen geinstalleerd, en bij DynDNS mijn oude (XS4ALL) ip adres gewijzigd in m'n nieuwe (IPB) ip adres. Een tijdje geledenheb al de mailrelay als backup MX ingesteld.

Gisteren ging het mail ontvangen nog een beetje moeizaam (veel vertragingen) maar nu werkt alles pico bello!

Unquote


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 08 apr 2007 10:41 
Offline

Geregistreerd: za 07 apr 2007 19:10
Berichten: 1
hallo ik had dat probleem ok van dat gedoe met kpn maar nu werk als prima hier alleen wat ze zeggen bij kpn over dat relya gedoe klop gewoon niet

mijndomeinnaam.nl mx= 20 mailrelay.planet.nl.
mijndomeinnaam.nl mx 10 smtp.mijndomeinnaam.nl.
mijndomeinnaam.nl a 219xxxxxxx (ip adrs van ju eigen ipb )

dat zijn de juist instelling die wel goed werken ikhad ok sind gister een eigenmail server draaien waar ik weeke mee bezig ben geweest dus ja nu werk als prima hier


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 11 apr 2007 11:12 
Offline

Geregistreerd: vr 17 maart 2006 16:09
Berichten: 3547
Kijk hier staat eea op de site van KPN:

Quote:

InternetPlusBellen: Eigen mailserver configureren voor gebruik met KPN

Vraag
Eigen mailserver configureren voor gebruik met InternetPlusBellen

Antwoord

Dit is een service antwoord.
De KlantenService geeft hiervoor zowel per e-mail als telefonisch geen ondersteuning.

Verzenden met Eigen MTA
Een mailclient (MUA) verzendt zijn mail door deze gewoon op de mailserver van zijn provider te dumpen. Deze server wordt vaak als 'SMTP-server' ingesteld in het instelmenu van de client. Bij KPN is dat mail.kpnplanet.nl

Smart relay host
Voor een MTA, die zijn mail zelf netjes op de juiste plek wil gaan bezorgen is de 'uitgaande SPAM-blok' een beetje onhandig. Elke MTA heeft een mechanisme wat bekend staat als 'smart relay'. Dat houdt in dat de MTA alle mail die niet voor hemzelf bestemd is aflevert bij een vooraf bepaalde mailserver die het dan verder verstuurt. Bij KPN moet mail.kpnplanet.nl als smart relay host gebruikt worden. Door van smarthost gebruik te maken kan eenvoudig om de 'uitgaande SPAM-blok' heen gezeild worden en zal er geen mail verloren gaan.

Smarthost bij Sendmail
De configuratie schermen van de meeste recente distributies (linuxconf, webmin) bieden allemaal een mogelijkheid om 'smarthost' netjes in te stellen. Als men het met de hand wil doen, dan moet de file /etc/sendmail.cf worden geëdit. Gebruik de zoekfunctie van de editor om te zoeken op 'Smart' relay host. Bij de regel waar dit wordt beschreven dient 'DSmail.kpnplanet.nl' te worden ingevuld. Daarna moet sendmail worden gestopt en gestart. Het verdient aanbeveling om de meest recente versie van sendmail te gebruiken.

Ontvangen met eigen MTA
Het IP-adres dat men bij InternetPlusBellen krijgt is semi-permanent. Voor 'normaal' gebruik van internet is het niet relevant welk IP-adres iemand heeft. Het IP-adres is alleen belangrijk voor diegenen die servers draaien. Indien men als InternetPlusBellen-gebruiker een eigen MTA voor het ontvangen van mail op 'thuisdomein.nl' gaat gebruiken, dan moet men het volgende doen:

In de handleiding van de mailserver opzoeken hoe maatregelen tegen spammen en open relays moeten worden genomen
De mailserver zodanig configureren dat hij mail voor thuisdomein.nl ook accepteert (zie betreffende man-pages)
In het DNS de MX records als volgt richten:
thuisdomein.nl MX 10 smtp.thuisdomein.nl
thuisdomein.nl MX 20 smarthost.direct-adsl.nl
smtp.thuisdomein.nl A 213.10.x.y
Hierbij is 213.10.x.y het IP-adres van de InternetPlusBellen-verbinding zoals die op internet is te zien. U moet hier uw eigen adres invullen (anders gaat de mail naar de eigenaar van dit adres)
Hoe werkt het:
Als een mailtje vanaf een externe mailserver verstuurd wordt kijkt men eerst naar het 'laagste' MX-record. Het eerste MX-record wijst naar de eigen machine. Echter, de 'inkomende OpenRelay blok' zorgt er voor dat de externe mailserver de eigen machine niet kan 'zien'. De externe mailserver denkt dat eigen machine plat ligt en probeert dus het volgende MX-record.

Dat is een van de twee mailgateways. De mailgateways staan op het KPN mailplatform en kunnen wel gezien worden. We hebben ze redundant uitgevoerd. Het mailtje staat nu op één van de mailgateways. Deze kunnen nu anti-relay en anti-spammaatregelen treffen. De mailgateways kunnen de machines van de klanten, dus ook de 'eigen mailserver' 'zien', zonder last te hebben van de 'inkomende OpenRelay blok'. Het mailtje wordt met een kleine omweg via de mailgateways afgeleverd. Als extra service vervullen de mailgateways de rol van mailbuffer als de eigen mailserver onverhoopt down is.

Als een verstuurde e-mail met vertraging wordt afgeleverd
De oorzaak:
De eigen mailserver pleegt ongetwijfeld een zogeheten “ident callback”; Voordat de e-mail wordt verzonden, stuurt de mailserver een soort van authenticatieverzoek bij de ontvanger. Als dat verzoek wordt beantwoord, verstuurt de mailserver de e-mail. De uitgaande mailserver van KPN accepteert geen "ident callbacks" omdat de mailgateways van KPN de enige mailservers zijn die een e-mail mogen afleveren.

De oplossing:
Als een eigen mailserver toch "ident callbacks" uitvoert, kan het gebeuren dat de verbinding tussen beide servers wordt verbroken. Er kan dan geen e-mail worden afgeleverd of berichten komen met grote vertraging binnen. Nadat "ident callbacks" is uitgeschakeld of de time-out op 0 seconden gezet is, wordt de verbinding niet langer verbroken en worden e-mails weer direct afgeleverd.

Unquote


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 02 jan 2008 23:28 
Offline

Geregistreerd: wo 01 nov 2006 10:24
Berichten: 46
hoewel ik volgens mij alles in heb laten stellen volgens de regels van kpn (bij m'n provider), wil de mailserver van kpn de mail toch niet relay-en naar m'n eigen server.

als ik een mail stuur naar mijn domein thuis op de server krijg ik een UMRtS bericht met als belangrijkste regel: host mail.kpnplanet.nl[213.75.3.23] said: 550 5.7.1 Unable to relay for XXXXXX@XXXXXX.nl

de dns-instellingen bij de provider waar mijn domeinnaam is ondergebracht lijken verder in orde.

iemand een idee??


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 03 jan 2008 13:39 
Offline

Geregistreerd: di 05 jun 2007 01:46
Berichten: 69
probeer dit eens als uitgaande mail server in te stellen.
Citaat:
smarthost.direct-adsl.nl / 195.121.6.51


dit is namelijk een uitgaande mail server van KPN die veel accepteert


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 03 jan 2008 17:44 
Offline

Geregistreerd: za 29 sep 2007 13:07
Berichten: 23
ik gebruik

mailrelay.direct-adsl.nl

werkt prima.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB? Forum Software ? phpBB Group  | Hosted by 123-webhost
phpBB.nl Vertaling