Het InternetPlusBellen/Experiabox Forum

Deel je ervaringen over Internetplusbellen met andere gebruikers en meld je gratis aan.
Het is nu zo 22 dec 2024 07:03

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 26 dec 2006 16:24 

Ik zond Planet Internet per E-mail (dat moet tegenwoordig per se via een web interface) mijn bevindingen/klachten mbt de Speedtouch. Een aantal dagen later kreeg ik een mail terug dat ze eea niet per mail konden beantwoorden, of ik maar even 0800 0505 wilde bellen. Gedaan, het kost je een halve dag, maar alla, dat is tijd, geen geld. Kreeg vriendelijke medewerker aan de lijn die kennelijk geen toegang had tot het mailtje dat ik had gestuurd en ook niet tot het incident dat ervan was gemaakt, en ik mocht alles nog eens herhalen.
* Ik begon met de storing van rond de 17e, toen de complete configuratie bleek te zijn gereset, en ik het netwerk-id, de servertoewijzingen, de informatie over de diverse hosts opnieuw moest invoeren.
Volgens de medewerker hadden ze dat weekend problemen met de servers, en was het noodzakelijk dat alle EBs op die server zich opnieuw moesten aanmelden. Daartoe hebben ze alle betrokken EBs inderdaad gereset. Volgens de medewerker zou daarvan een aankondiging moeten zijn geweest per mail, maar dat wist hij ook weer niet zeker.

* Omdat ik op dit forum nogal wat meldingen heb gezien over vastlopende EBs waardoor de telefonie niet betrouwbaar is, en ik daar zelf geen last van heb vroeg ik hem daarnaar. Volgens de medewerker lopen de USB poorten inderdaad vol, maar in hoeverre je daar last van hebt is afhankelijk van de toepassingen die je hebt lopen, als je bijvoorbeeld veel bittorrent worden er veel USB poorten geopend en heb je dus eerder last.

* De Mijn KPN functie is niet geschikt voor de Speedtouch, en de lokale beheerinterface wordt niet ondersteund. Dat vond de medewerker dus ook een rare situatie, omdat ze bij het verlenen van service op dat gebied aangewezen zijn op die lokale functie.

* Over mijn verdere bevindingen kwam de medewerker niet verder dan mijn gelijk bevestigen, en zeggen dat hij het door zou geven. Op mijn vraag waar dat dan terecht zou komen kwam hij uiteindelijk bij de beheerders. Niet echt de beslissers op dit gebied, ik zie daar niet zoveel gebeuren.
Ik heb hem nog aangegeven dat ik wel tevreden ben met de dienst (in mijn geval functioneert de dienst voorzover ik kan nagaan probleemloos), maar niet met de beheerbaarheid.

Mijn volledige E-mail:
Citaat:
Op 11 november ontving ik Internet Plus Bellen, dit heb ik inmiddels volgens gebruiksaanwijzing geinstalleerd en geactiveerd.

De geleverde Experia Box is de Speedtouch 780 WL.

Inmiddels heb ik een aantal bevindingen, die ik hieronder op een rijtje
zet. Graag hoor ik hoe en wanneer deze bevindingen worden opgelost.

Alvast bedankt voor uw reactie.

Met vriendelijke groet,

Herman Elderson.

Gebruikersnaam: herelder

* Onjuiste tijdinstelling: De EB loopt een uur voor. De Speedtouch
informatie in de web-functie laat zien dat de EB met de zomertijd werkt.

* Gebeurtenislogboeken: deze laat voortdurend korte perioden zien.
Kennelijk worden deze zeer frequent, en bij het minste geringste
automatisch gereset. Hierdoor zijn de loggings nutteloos. Juist als er
iets ongewoons gebeurt, bij voorbeeld de Speedtouch raakt de weg kwijt,
of herstart spontaan, is een logging cruciaal voor de analyse. Ook zou
je aan de logging moeten kunnen zien of er spontane resets e.d. hebben
plaatsgevonden. De logging zou dus onaangetast moeten blijven.

* De IP-adressenrange voor DHCP is niet instelbaar. De lokale
web-functie geeft wel gelegenheid een range in te toetsen, maar zodra je
op toepassen vraagt de functie om een gebruikersid en password, en die
is niet bekend. Ook de SIP-server functie in de Toolbox vraagt een
gebruikersid password.

* De beheerfunctie op afstand biedt geen mogelijkheden het lokale
netwerk goed in te stellen. Bovendien vermeldt het niet de juiste
beveiligingsinstelling. Kortom, ik kan deze functie niet gebruiken.

* Onlangs, rond 17 december 2007, bleken al mijn instellingen op de
Speedtouch te zijn verdwenen: de informatie mbt de aangesloten
netwerk-interface, de naam van het Wifi-netwerk (waardoor het netwerk
dus onbereikbaar was geworden), de servertoewijzingen.. Al die instellingen heb ik dus opnieuw moeten invoeren.
Ik heb nergens aangekondigd gezien dat er iets zou gebeuren dat deze
gevolgen zou hebben. Mogelijk kunnen jullie deze vervelende gebeurtenis verklaren?

* Naar mijn mening zijn de beheermogelijkheden veel te zwaar ingeperkt,
Voor het analyseren van VOIP-, netwerk-, firewallproblemen, het
uitzoeken waarom een toepassing niet werkt (bijvoorbeeld doordat
bepaalde serverpoorten niet openstaan), het checken op welk niveau van
het netwerk zaken goed/fout werken, is een behoorlijke logging van de
router/firewall/gateway een eerste vereiste. Ook behoort netwerkapparatuur als deze te kunnen worden afgestemd op het netwerk waarin het wordt geplaatst, de huidige (on)mogelijkheden maken dat echter onmogelijk waardoor het netwerk moet worden afgestemd op de router, die feitelijk alle vereiste mogelijkheden in zich heeft. Ik verwacht en hoop echt dat hier aanvaardbare voorzieningen voor gaan komen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 26 dec 2006 18:53 

Je kan er nog aan toevoegen:

- dat de speedtouch bijna bij elke wijziging via de web interface opnieuw start.
- deze regelmatig opnieuw gereboot wordt waardoor inderdaad alle instellingen en log's verloren gaan.

Ook kan mijn Roku Soundbridge (wifi) na een tijdje (1 tot 2 uur) geen contact meer maken met mijn muziek server sinds de komst van de speedtouch. (Heb hiervoor mijn oude vertrouwde linksys maar weer teruggelaatst)

Overigens werd mij verteld dat de webinterface van de speedtouch en de instellingen die daarin kunnen worden gedaan niet worden ondersteund.

De problemen die je aangeeft heb ik ook gemeld bij KPN. Na er drie keer achteraan te hebben gebeld zou ik binnen 24 uur worden teruggebeld door iemand die er "echt" verstand van zou hebben. Dit is nu 14 dagen geleden.......

Ik hoop niet dat er veel mensen zijn met dezelfde problemen.
Als deze er toch zijn hoop ik dat zij deze de problemen vooral aanmelden. Misschien dat er dan snel een oplossing komt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 27 dec 2006 09:46 

wouterk schreef:
De problemen die je aangeeft heb ik ook gemeld bij KPN. Na er drie keer achteraan te hebben gebeld zou ik binnen 24 uur worden teruggebeld door iemand die er "echt" verstand van zou hebben. Dit is nu 14 dagen geleden.......

Ik hoop niet dat er veel mensen zijn met dezelfde problemen.
Als deze er toch zijn hoop ik dat zij deze de problemen vooral aanmelden. Misschien dat er dan snel een oplossing komt.

Toch is mijn advies opnieuw de telefoon pakken en je niet laten afschepen ! Verder is idd een van de oplossing problemen struktureel blijven melden wanta nders weet men het niet en kan er ook geen prioriteit aan gegeven worden.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 27 dec 2006 13:38 

Wouterk,

Ik heb enkele dagen geleden een post aangemaakt voor de Philips SLA5500. Net als jij aangeeft met de Roku Soundbrigde wordt de verbinding regelmatig verbroken. Door weer door de configuratie heen te lopen wordt de verbinding weer actief. Net jij had ik eerder ook een linksys router in gebruik en heb nooit problemen gehad.

Kun je me laten weten hoe je de Linksys gekoppeld hebt aan de EB en vervolgens met de Roku ? Wellicht is dit de oplossing voor mijn probleem. Ik heb al diverse goede tips gekregen van andere forum leden, maar tot op heden heeft dit nog niet de juiste oplossing gegeven.

Alvast bedankt!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 28 dec 2006 09:54 

Rayman,

Ik gebruik de Thomson nu alleen voor telefonie, dhcp en de firewall.
Verder heb ik Wifi uitgezet.
Een utp kabel van de thomson naar de linksys en hierop verder alles aangesloten.
Dus mijn roku connect op de linksys en haalt zijn ipadres van de thomson.
Sindsdien geen problemen meer met mijn Roku.
Al het andere is natuurlijk nog niet opgelost.

Als dit niet duidelijk is laat even wat niet dan zal ik proberen het beter uit te leggen.

Succes.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 28 dec 2006 17:31 

Wouterk,

Bedankt voor de tip. Deze oplossing werkt !. Ik heb DHCP uitgeschakeld op de Linksys en zowel de server als de SLA5500 aangesloten op de Linksys. Verbinding kwam direct tot stand.

In mijn geval hou ik ook de wifi verbinding van de Thompson. De Wifi van de Linksys is maar 11 mbit.... :wink:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]