Ik signaleer een probleem met accenttekens. Volgens mij ligt het aan een verkeerde instelling in de SMTP-server van KPN, mail.kpnmail.nl. Ik wil dus graag even nagaan of anderen hetzelfde zien, dan weet ik het zeker.
In ongeveer de helft van de mail die ik ontvang, is een accentteken vervangen door een vraagteken. Dus in plaats van bijvoorbeeld café staat er: caf? Om precies te zijn is dit het geval wanneer je in de headers ziet staan: Content-Transfer-Encoding: 8bit Het staat er wel goed als dit in de headers staat: Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
Je kunt het ook zelf controleren door een bericht met een accentteken naar jezelf te sturen, waarbij je de 'Transfer-encoding' op 8-bit hebt ingesteld, en niet op quoted-printable. Zie je dan dat accentteken vervangen door een vraagteken? Voor Thunderbird kan ik zeggen hoe je hem op 8-bit zet:
Extra > Opties > tab 'Opstellen' > tab 'Algemeen'
en dan deze regel NIET aanvinken: 'Quoted printable' MIME-codering gebruiken voor berichten die 8-bits tekens bevatten
Nu had ik dit onderwerp al ter sprake gebracht op de nieuwsgroep nl.internet.providers. Men constateerde dat de SMTP-server van KPN met die 8-bits karakters zeker wel raad weet, maar dat er hoogstwaarschijnlijk een instelling verkeerd staat.
Ik ben erg benieuwd of zich bij jullie hetzelfde verschijnsel voordoet.
|