Hallo, wellicht dat er genoeg mensen zijn die onderstaande al weten, maar wellicht dat er ook veel mensen zijn die onderstaande niet weten.
Wij hadden het probleem dat we ook spooktelefoontjes kregen, dus wij de KPN gemaild.
daarin ook maar gelijk ons beklag gedaan dat de mail ook best vaak bij ons eruit ligt.
2 dagen later mailtje terug van KPN met enkele adviezen waaronder ook het advies van: 'reset uw experiabox d.m.v. een paperclip aan de achterzijde van de experiabox' (deze moet ja dan 15 seconden vasthouden, daarna gaat de EB resetten)
Alleen wat de KPN dan niet vermeld in de mail is het volgende:
1. De EB gaat dus geheel terug naar de fabrieksinstellingen, dus je instellingen ben je dan kwijt.
2. Het kan voorkomen dat je telefoonnummer(s) niet meer gekoppeld is/zijn aan je poort(en).
DUS: daar zit je dan, netjes 30 minuten gewacht, zoals in de mail stond.
daarna gekeken: geen internet, geen telefoon.
nog maar eens resetten; na 30 minuten: wel internet, geen telefoon.
Laptop aan de kabel, en inloggen.
bij het inloggen kom je er dan achter dat je wachtwoord niet meer werkt; dus inderdaad, hij is helemaal terug naar de fabrieksinstellingen.
Wanneer je het standaard wachtwoord niet meer weet, kom je dus even je papieren erbij te halen.
Eenmaal in de EB, dacht ik: dat is makkelijk, ik heb een backup gemaakt dus het is een kwestie van backup restoren, en alle instellingen zijn er weer...NOT dus; bestand is niet te openen door de EB. (BIN-Bestand)
Maar goed, dit blijkt achteraf nog het kleinste probleem....
Je komt ook tot de ontdekking dat het lampje VOIP niet meer aangaat.
je kunt niet meer bellen, en je kunt ook niet meer gebeld worden!
van alles geprobeerd, tenslotte ook maar eens de cd van de KPN erin gedaan. (met pijn in mijn hart overigens, want als ICT-er van beroep, gebruik je niet graag een cd voor het instellen van een netwerk / internet)
Ook hier heb je weinig aan, die cd installeert namelijk alleen de draadloze USB-apparatuur, en stelt het uiteindelijk voor je in, d.m.v. de gegevens die je gaandeweg hebt ingevuld.
In de EB zelf kun je zelf ook niets instellen voor wat betreft de telefoon.
Uiteindelijk maar eens naar de site van KPN gegaan, om te kijken of daar nog iets viel in te stellen van het VOIP gedeelte.
en kijk aan: "Door een systeemstoring is er geen nummer aan uw Tel.-poort gekoppeld"
HIER MOET JE DUS ZELF JE NUMMER AAN ÉÉN VAN JE TEL-POORTEN KOPPELEN!
Dus tegelijk een andere tip: wanneer je geen telefonie hebt; check mijnkpn, en kijk vervolgens even bij je instellingen.
Het is de onderste optie die je moet hebben.
Wanneer je dit dus niet weet, zoek je je echt helemaal gek!
resultaat: 2 uur zonder internet en 4 uurtjes zonder telefoon.
Een hele pil om te lezen, ik weet het, maar ik moest het even kwijt.
Bedankt voor de uitlaatklep.
GreetZ!
Chris.
P.s.: of ik nu van de spooktelefoontjes af ben, moet nog blijken, maar ik hou jullie op de hoogte.
|