Het InternetPlusBellen/Experiabox Forum

Deel je ervaringen over Internetplusbellen met andere gebruikers en meld je gratis aan.
Het is nu wo 30 apr 2025 04:37

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Share aanmaken lukt niet
BerichtGeplaatst: zo 21 dec 2008 17:56 

Ik heb een externe harddisk aangesloten op de experiabox die geformatteerd is(fat32)
De harddisk wordt herkend, ik probeer onder file server een share aan te maken, dat lijkt ook te lukken tot dat ik deze probeer op te slaan, dan houdt de box de share niet vast.
De experiabox wordt opnieuw opgestart, waardoor de verbinding uitereaard even weg is, daarna is deze weer terug, maar de share blijkt niet te zijn aangemaakt.
Waar ligt dit aan? Waarom krijg ik de share niet aangemaakt?
Je moet ook een directory kiezen maar als ik dat via browsen doe, heb ik hetzelfde verhaal de box ziet geen directory(die ik wel eerder heb aangemaakt) en de verbinding wordt weer verbroken door het opnieuw opstarten van de box.

Hoop dat iemand me verder kan helpen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 21 dec 2008 20:12 

Het komt er dus op neer dat de share niet wordt opgeslagen(na OK valt de verbinding weg en reboot de box)

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 22 dec 2008 13:37 

Robert,
is die schijf te beschouwen als een 'Netwerkschijf'' of niet?
Een Netwerkschijf, meestal aangesloten met utp soms usb, heeft een eigen bios waarop je de instellingen moet maken.

Althans zo werkt het bij mij al sinds jaar en dag. Mijn externe schijf heeft én een usb én een utp aansluiting.
Ik gebruik die laatste (omdat mijn router destijds geen usb had) en de Speedtouch er niet mee om kan gaan.

Door verbinding te maken, via browser, met het IPnummer van de schijf kom je in de bios. Hier kun je dan de instellingen doen. De bios houd de instellingen vast.
Hierna zou de schijf in een bestandbeheeromgeving benaderbaar moeten blijven.

Mogelijk heb je hier wat aan.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 22 dec 2008 23:55 

Nee het is geen netwerkschijf.
Het is wel een schijf van tegen de 500 Gb,nu heb ik inmiddels begrepen dat bij FAT32 de schijf maximaal 32 GB mag zijn.
Dus ik de schijf in twee partities verdeeld van 30 GB en de rest op 1 grote partitie, ik vraag me nu af of ik de twee partities, als logistiek station moet beschouwen.
Heb al veel geprobeerd maar nu blijft de box rebooten, met 2 partities van 30 GB, en 1 partitie van de rest.

Wordt er niet goed van, het moet toch gewoon werkend te krijgen zijn, maar hoe

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 23 dec 2008 00:41 

Geen eigen bios dan ook begrijp ik. Het is dus gewoon een externe harddrive.
Op mijn netwerkschijf, met eigen bios, maak je de partities aan met de bios. Er zit alleen formattering in voor Fat32 dus niet groter dan 32 GB.

Andere optie. Sluit hem aan op een usb van je PC en kijk of je hem NTFS kan inrichten. Je moet hem ook aanmelden in je netwerk. Als hij aan je PC hangt heb je rechtstreeks toegang via USB en dan mass-storage.
Hangt hij aan de EB dan moet je hem via een IP adres benaderen (althans ik weet geen andere weg) Moet je hem in je EB geen IP-adres toewijzen dan? Of een component naam misschien in de EB?

Zo ziet het in de Speedtouch er uit:
Naam: nd-damac
Informatie
Status: Actief
Type: Mass Storage Device
Verbonden met: ethport2 (Ethernet)
Addressering
Fysiek adres: 00:10:d7:10:57:48
Toewijzing IP-adres: Statisch
IP-adres: 192.168.1.71

Misschien moet je hem in de Siemens wel koppelen met een naam aan de USB plug. Dan moet hij zichtbaar worden in je netwerkomgeving en kun je hem een driveletter geven. Misschein gebruikt hij wel het IP adres van het modem.

Ik geef je even een voorbeeld. Bij het stuk, ergens ander over routers na de EB schreef ik dat ik mijn router bleef gebruiken. Dat omdat ik een printerpoort heb op die router en die hangt aan het IP-adres van de router. Gewoon een neterkprinter dus. Bij in gebruikname van de EB heb ik de router via een LAN (en niet de WAN) poort aangesloten en een statisch adres toegekend in de EB reeks. En weer was er gewoon een netwerkprinter, nu op het switchdeel van de router.
Inmiddels is dat weer uitgefaseerd en heb ik een echte netwerk(laser)printer, met utp, staan. Waarom? USB werkt niet op de EB.
Misschien zijn deze aanwijzingen een hulp voor je. Ik weet hoe het voelt als je iets niet voor de bakker krijgt.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]