Het InternetPlusBellen/Experiabox Forum

Deel je ervaringen over Internetplusbellen met andere gebruikers en meld je gratis aan.
Het is nu za 23 nov 2024 17:26

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 05 aug 2010 14:07 

ik heb een printerserver van Longshine, type LCS-PS101. Hierop wil ik een printer aansluiten zodat ik van alle PC kan printen vanuit de experiabox.. De printer kan niet bij de experiabox staan, dus ik kan de USB aansluiting niet gebruiken van de box.

Nu heb ik een losse printerserver die ik er op aan wil sluiten. Het lampje op de poort begint netjes groen te branden en ook het lampje op de printerserver. Maar als ik dan de bijbehorende software start gaat hij zoeken naar de server en kan hem niet vinden. Ook andere software geprobeerd om te zien dat er iets herkend wordt in het netwerk, maar hij kan niets vinden. De printserver op verschillende poorten aan gesloten en geprobeerd(je moet toch wat) niets werkt.

Mijn vragen zijn:
kan de experiabox overweg met een losse printer server?
Zo ja wat kan ik doen om hem aan de praat te krijgen.

Alvast bedankt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 05 aug 2010 22:52 

Enige uren later, naar alle waarschijnlijkheid heeft de losse printserver ipadres: 192.168.100.30.
Ligt daar misschien de fout en hoe kan ik dit oplossen?

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 06 aug 2010 09:37 

Zit de printerserver wel in dezelfde IP-range als de experiabox?

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 06 aug 2010 10:16 

adj schreef:
Enige uren later, naar alle waarschijnlijkheid heeft de losse printserver ipadres: 192.168.100.30.
Ligt daar misschien de fout en hoe kan ik dit oplossen?

Waar is dit ip adres uit te lezen in je modem???

Is de printserver nieuwe of gebruikt en werkt deze op basis van DHCP of een vaste adres(handleiding)

Welk modem heb je Thomson TG787v SIP ?.

Hoe is je pc aangesloten bijv via een losse switch of direct op het modem ?

Update printserver werkt DHCP gevonden in een korte handleiding van de printserver.
Hij is schijnbaar ook bereikbaar via telnet

De printserver zit standaard in 192.168.0.10 dit kan wel eens het probleem zijn.
Maar dat wel eventueel handmatig op te lossen. Ik heb de normale handleiding als PDF gevonden zal ik vanavond even bekijken

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 06 aug 2010 12:11 

Aller bedankt voor de snelle reacties.
De zowel de pc als de printserver zitten bedraad aangesloten op de experiabox via UTP bekabeling.
De experiabox is de SX 551 van Siemens.
Het Ip adres wat ik(de computer) gevonden heeft, komt te voorschijn wanneer je een printer wilt toevoegen als "Network print port". Via "nieuwe printer toevoegen". Dan scant hij het netwerk en vindt dan dit ip adres als printserver van de Longshine. Maar ik kan hem helaas niet gebruiken.

hopelijk zo wat meer informatie.

M.v.g. Adj.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 06 aug 2010 19:54 

adj schreef:
Aller bedankt voor de snelle reacties.
De zowel de pc als de printserver zitten bedraad aangesloten op de experiabox via UTP bekabeling.
De experiabox is de SX 551 van Siemens.
Het Ip adres wat ik(de computer) gevonden heeft, komt te voorschijn wanneer je een printer wilt toevoegen als "Network print port". Via "nieuwe printer toevoegen". Dan scant hij het netwerk en vindt dan dit ip adres als printserver van de Longshine. Maar ik kan hem helaas niet gebruiken.

hopelijk zo wat meer informatie.

M.v.g. Adj.

Ik zelf geen ervaring met de SX 551 van Siemens maar dat is zo erg. Het even via google gezocht maar is het ip adres van van het modem 192.168.1.1 ?

De printserver heeft een vast ip adres 192.168.0.10 dit is dus een ander ip range dan je modem. Daardoor kan je pc met de installatie cd ook geen contact maken. Door je pc nu een ander vast ip adres uit de range van de printserver kun je wel contact maken als het goed bijv 192.168.0.20 Dit kun je veranderen onder de netwerk instellingen van je pc

ip adres: 192.168.0.20
sunnetmask 255.255.255.0
gateway 192.168.0.100 dit is niet gebruikt adres in deze range.

Als je pc nu opnieuw start heb heb geen internet verbinding meer alleen lokaal. Eventueel zou nu een via een dosbox een ping kunnen geven op het ip adres ping 192.168.0.10 ( mocht dit laatste niet begrijpen kun je het ook zonder problemen overslaan)

Als je nu de installatie cd opstart zou de printserver zichtbaar moeten. Via het menu kun je nu tcp/ip instellingen wijzingen hier moet je de printserver een ip adres geven uit de range van een modem en wat nog niet in gebruik is bijv 192.168.1.100. (als dit de range is welke je modem gebruikt)
Na het wijzingen moet je deze in het menu opslaan. Hierna is het goed mogelijk dat je printserver direct van ip adres wisselt met gevolg dat de verbinding vanaf je pc niet werkt. Dit is normaal printserver kun je nu spanningsloos maken en het ip adres van je pc weer terug zetten. DHCP instelling of een vast adres als je altijd gebruikt.

Na het opnieuw opstarten van je pc en printserver zou de via de installatie cd gewoon zichtbaar moeten.

Heb je eerder het 192.168.100.30 adres gezien dit kan ik niet zo thuis brengen met de informatie van de installatie pdf.

Mocht je na bij gebruik van het 192.168.0.20 adres in je pc nog geen contact kunnen krijgen met je printserver kun deze aanpassen naar 192.168.100.20 als de printserver werkelijk dit adres in deze range zou gebruiken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 06 aug 2010 20:40 

Hallo spaceman, de gouden tip zat er bij.
Het blijkt dat het IP adres hadden ze vast ingesteld op 192.168.100.30. Dat met 192.168.0.20 kon ik er ook niet inkomen.
Maar de PC op 192.168.100.30 gezet en toen vondt hij hem zomaar. Geweldig!!!!!!!!!!!
Nu heb ik hem eerst maar op auto IP gezet en alles weer in oude staat hersteld en de printerserver wordt direct herkend in het netwerk en door de experiabox.

Probleem opgelost.

Een ieder bedankt.

groeten Adj.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 07 aug 2010 08:33 

Bedankt voor de terug koppeling, nu kan het slotje er op.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]