Het InternetPlusBellen/Experiabox Forum

Deel je ervaringen over Internetplusbellen met andere gebruikers en meld je gratis aan.
Het is nu di 26 nov 2024 18:39

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Nagalm telefoon
BerichtGeplaatst: ma 18 dec 2006 19:41 

Afgelopen zaterdag heb ik een philips dect telefoon CD 130 aangesloten op de EB.(Siemens) Nu hoor ik een nagalm van mijn eigen stem.
Is er iemand bekend met dit fenomeen?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 18 dec 2006 20:22 

Yip,klopt.De vraag is alleen of dat met je telefoon te maken heeft,of met P2P programma's of met de kwaliteitsproblematiek van KPN-IPB.Heb je dit met een vaste telefoon ook ? (meestal komt het na een tijdje naar voren)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 18 dec 2006 21:37 

Ik gebruik geen p2p en een bedraade telefoon heb ik ook wel eens uitgeprobeerd zelfde effect blijft dus over IPB.
Slechte lijnen van de KPN of afstand telefoonbasis tov EB?
Nou ja, wellicht dat het in de toekomst beter word als KPN alle kinderziektes eruit heeft gehaald.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 18 dec 2006 22:10 

Moroni schreef:
Ik gebruik geen p2p en een bedraade telefoon heb ik ook wel eens uitgeprobeerd zelfde effect blijft dus over IPB.
Nou ja, wellicht dat het in de toekomst beter word als KPN alle kinderziektes eruit heeft gehaald.

De tijd zal het leren of de kinderziektes er snel uit zullen zijn,lastig is het in ieder geval wel.Je kunt overwegen om de HD een check te doen ivm galm (hoe je lijn is) maar ik ben bang dat het een van die ziektes is :roll:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 31 jan 2007 15:50 

splitter verwijderen een optie ?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 31 jan 2007 17:27 

Zit er een optie op de telefoon om de volume te regelen van de hoorn. Wil ook nog wel eens helpen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 01 feb 2007 00:33 

Moroni schreef:

De vraag is of dit wel opgelost kan worden. Een telefoon heeft twee draden. Over deze twee draden gaan het heen en het terug signaal. In de EB en ook in de telefoon worden deze signalen weer "uit elkaar gehaald" met een vorkschakeling. Probleem met een vorkschakeling is dat deze "in balans" moet zijn. Is hij dat niet dan gaat er een deel van het signaal weer terug. Dit gebeurd eigenlijk altijd wel.

Vroeger was dit niet zo'n probleem. Het geluid was zo snel weer terug dat het niet opviel. Je ben gewend dat je jezelf hoor als je wat zeg. Alleen bij internationale gesprekken was dit een probleem. Hiervoor hebben ze weer de echo-canceler voor bedacht. Praat jij dan wordt het ontvangen geluid geknepen. Dit gaf wel weer wat problemen tijdens het gesprek. Als de andere kant een antwoord geef als je nog niet uitgesproken ben dan hoor je dit dus niet.

Toen kwam VoIP. In een IP netwerk wordt het geluid per pakketje van 512 byte verstuurd. Eén sample (geluidsfragment van 1/8000 sec) wordt vertaald naar 8 bits (1 byte) Het pakketje wordt pas verstuurd als er 512 bytes zijn ontvangen. Het geluid wordt dus altijd iets later verstuurd. Op zijn reis door het netwerk kan het pakket nog meer vertraging oplopen. Uiteindelijk wordt het aan de andere kant ontvangen en gedecodeerd tot geluid. De vorkschakeling aan de andere kant lekt wat terug en het hele proces gebeurd opnieuw maar nu richting jou.

Conclusie, het geluid is altijd vertraagd, vorkschakelingen zijn nooit perfect in balans, je heb dus altijd last van echo. Soms wat harder dan de andere keer.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 01 feb 2007 11:45 

@Flappie:dank voor de uitleg,maar hoe is het mogelijk dat het kwaliteitsniveau bij tijd en wijle zo veel minder is dan bijv een Tiscali of Solcon ? Hebben die meer ervaring of een wezenlijk ander procedee ?

Je hoort mensen zelfs aan de andere kant van telefoon zeggen:

"Laten we dit gesprek maar stoppen want het heeft helemaal geen zin".

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 01 feb 2007 22:36 

Tja, Maarten, goede vraag!!!

Heb geen ervaring met Tiscali of Solcon. Mogelijk maken zij wel gebruik van een echo-cancellers of hebben ze iets anders slims bedacht. Kan ook door de gebruikte telefoons veroorzaakt worden. Persoonlijk heb ik er eigenlijk nooit last van ondanks dat ik een heel goedkoop DECT setje heb.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]