Het InternetPlusBellen/Experiabox Forum

Deel je ervaringen over Internetplusbellen met andere gebruikers en meld je gratis aan.
Het is nu vr 22 nov 2024 17:33

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 14 nov 2006 21:44 

Ik kreeg za 11-11 het IPB-pakket binnen. Op zich verliep de aansluiting technisch vlot, maar ik kwam achter 2 vervelende dingen:

1e. Het vaste IP-adres dat ik had raak ik kwijt. Da's vervelend, gezoen de servers die ik draai. Daarover zondag Planet HD gebeld. Het blijkt dat het Planet IP-adres in ieder geval niet blijft. Pas hedenmiddag wist de HD me te vertellen dat het nieuwe IP-adres ook vast is, zodat ik mijn dns-gegevens kan laten veranderen. Niet zo'n groot probleem dus.

2e. Mijn Lan is genummerd 192.168.0.xxx/24. De Speedtouch komt binnen met 192.168.1.xxx. Via de Web-interface kan ik Speedtouch een 192.168.0.254 toekennen (geef ik altijd aan mijn router). So far so good. Maar vervolgens wilde ik een DHCP-range toevoegen voor de Wirless connectioes op mijn LAN. En dan gaat het mis, want na het invullen van het desbetreffende scherm wordt mijn gebruikersnaam en password gevraagd.
Ik heb alle mogelijke combinaties van gebruikersid en password uitgeprobeerd (ook ism de HD van Planet - admin/admin), werkte niet, en de 2e lijns HD verkondigde dat dat niet kon. Nou kan er met die Speedtouch een heleboel, ik heb de CLI reference manual van zo'n 800 pagina's afgedrukt, en je kunt het zo gek niet verzinnen of het kan. Het bleek er in de loop van het gesprek op neer te komen dat ze het vertikken het benodigde gebruikersid en password aan me te geven, en ze gaan ook zelf die instelling niet wijzigen.

Heeft iemand suggesties hoe ik aan de benodigde userid/password kan komen?

Alvast bedankt!

Herman Elderson

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 14 nov 2006 22:40 

DE reden waarom je het niet zult krijgen is zeer waarschijnlijk vanwege het feit dat men bang is dat je dan aan de VOIP-instelling zult gaan zitten :!:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 14 nov 2006 22:51 

Maarten schreef:
DE reden waarom je het niet zult krijgen is zeer waarschijnlijk vanwege het feit dat men bang is dat je dan aan de VOIP-instelling zult gaan zitten :!:

Dat kan wel wezen, maar het is toch te gek voor woorden dat IPB (of eigenlijk de defaultinstelling van de fabrikant) de nummering in mijn lan bepaalt.
Dit behoor je aan te kunnen passen.

Hoe is het met de beheerfunctie in mijn KPN, kun je daar (met de Siemens EB) iets instellen mbt je thuisnetwerk?
Ik kan dat nog niet nagaan, want ik heb VOIP nog niet geactiveerd - wil eerst de internet/lan zaken goed op orde hebben (met name de DNS).

--
Herman Elderson

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 15 nov 2006 14:06 

herelder schreef:
Dat kan wel wezen, maar het is toch te gek voor woorden dat IPB (of eigenlijk de defaultinstelling van de fabrikant) de nummering in mijn lan bepaalt.
Dit behoor je aan te kunnen passen.

Hoe is het met de beheerfunctie in mijn KPN, kun je daar (met de Siemens EB) iets instellen mbt je thuisnetwerk?
Ik kan dat nog niet nagaan, want ik heb VOIP nog niet geactiveerd - wil eerst de internet/lan zaken goed op orde hebben (met name de DNS).

Ik heb een Siemens EB en ik heb de LAN ingesteld op 10.0.0.x, aangezien ook ik de rest van mijn LAN niet wilde wijzigen. Het ging gewoon via de web interface, zonder enig probleem.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 15 nov 2006 16:25 

je moet idd wel een account en wachtwoord krijgen. anders kan je ook geen NAT-definities maken. zelf werk ik ook via twee verschillende subnets. bevalt me verder prima. maar ja, ik heb nog een experiabox. wat je zou kunnen proberen is de leverancier benaderen en vragen wat het standaard wachtwoord is. wellicht ook nog even keihard resetten naar de fabrieksinstellingen.
als dit de nieuwe policy wordt, dan hoef ik geen speedtouch.

Profiel  

Berichttitel: lokaal subnet achter EB
BerichtGeplaatst: wo 15 nov 2006 20:20 

Mijn probleem is waarschijnlijk gerelateerd aan het bovenstaande.
Totdat de EB kwam had ik een Speedtouch 510 waarin ik static routing op kon geven naar een ander subnet. Zodoende draaide er een tweede router/printserver probleemloos achter het modem/router.

In de EB (voor ISDN) kan ik niet vinden hoe dat moet. Iemand een idee?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 16 nov 2006 01:13 

Frank schreef:
herelder schreef:

Ik heb een Siemens EB en ik heb de LAN ingesteld op 10.0.0.x, aangezien ook ik de rest van mijn LAN niet wilde wijzigen. Het ging gewoon via de web interface, zonder enig probleem.

Inmiddels heb ik toch maar de hele boel hernummerd (ik moest wel, want de DNS-provider was supersnel met het aanpassen van het IP-adres bij mijn domain), en de zaak geactiveerd via 1369, en het werkt prima. Wat kleine dingetjes, de tijd van de EB staat bijvoorbeeld een uur verkeerd. Wireless geeft een probleempje, op de laptop van mijn dochter raakt regelmatig het Gateway-adres zoek. Opnieuw opbouwen van de verbinding herstelt het dan weer. We zullen zien hoe dat verder gaat.
Het Webbeheer vanaf "Mijn KPN" geeft geen mogelijkheid de DHCP-range in te stellen.
Per serverpoort kun je een PC aanwijzen, en er is een enorme lijst met standaard applicaties. Het lijkt allemaal heel behoorlijk tot zover.

Oja, er zit een USB-aansluiting op de Speedtouch 780 (WL). Daar ga ik nog wel mee spelen.

Ik houd me uiteraard zeer aanbevolen voor userid en password.

--
Herman Elderson

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 16 nov 2006 01:23 

dhr-de schreef:
wat je zou kunnen proberen is de leverancier benaderen en vragen wat het standaard wachtwoord is. wellicht ook nog even keihard resetten naar de fabrieksinstellingen.
als dit de nieuwe policy wordt, dan hoef ik geen speedtouch.

Standaard user/wachtwoord staat in de manuals (ik heb user manual van de Web interface én reference manual van de Command Line Interface ca 800 pagina's afgedrukt), en bovendien hard gereset naar fabrieksinstellingen. Helaas, geen resultaat. In de CLI Ref zie ik dat er twee opties zijn bij die reset: alleen user-instellingen of user+ISP-instellingen resetten. Ik vrees dat de harde reset en de Web-reset beide alléén de user-instellingen te pakken nemen, want user 'KPN' blijft vrolijk staan en het script dat de verbinding opbouwt blijft ook netjes staan (dat moet eigenlijk ook wel).

De HD 2e lijn meldde dat men nog voortdurend firmware updates krijgt voor de Speedtouch, en dat het wsch later wel mogelijk zou worden.

--
Herman Elderson

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 16 nov 2006 08:24 

herelder schreef:
ik heb de CLI reference manual van zo'n 800 pagina's afgedrukt, en je kunt het zo gek niet verzinnen of het kan. Het bleek er in de loop van het gesprek op neer te komen dat ze het vertikken het benodigde gebruikersid en password aan me te geven, en ze gaan ook zelf die instelling niet wijzigen.

Heeft iemand suggesties hoe ik aan de benodigde userid/password kan komen?

Alvast bedankt!

Herman Elderson

Vergeet die CLI reference manual, omdat die geschreven is voor de standaard firmware van SpeedTouch. Voor KPN is een aangepaste firmware ontwikkeld zodat er niet veel geexperimenteerd kan worden.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 16 nov 2006 09:11 

Nee inderdaad de KPN firmware is echt een stuk magerder!

MAar je kunt ook gewoon 10.0.0.0 adressen gebruiken de 780 routereerd gewoon. Dus misschien was er een kans dat 192.168.0.0 ook gewerkt had al had je static gewerkt?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 16 nov 2006 11:47 

wopper schreef:
MAar je kunt ook gewoon 10.0.0.0 adressen gebruiken de 780 routereerd gewoon. Dus misschien was er een kans dat 192.168.0.0 ook gewerkt had al had je static gewerkt?

De 780 kun je meerdere adressen geven, dat werkt wel zonder extra userid+password. Standaard heeft hij een 192.168.1 en een 10 adres, dus die subnets routeert-ie standaard. Ik werk met static adressen in 192.168.0-subnet. Nadat ik 192.168.0.254 had toegekend werkte het goed.
Het komt eigenlijk neer op 1 principieel punt, dat de DHCP-nummering niet in mijn adressering paste, en dat ik vind dat je dergelijke zaken zelf moet kunnen instellen. Maar goed, misschien komt dat nog, ik maak me er maar niet te druk (meer) om.

--
Herman Elderson

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 16 nov 2006 11:51 

Marcel schreef:
herelder schreef:
ik heb de CLI reference manual van zo'n 800 pagina's afgedrukt, en je kunt het zo gek niet verzinnen of het an.

Vergeet die CLI reference manual, omdat die geschreven is voor de standaard firmware van SpeedTouch. Voor KPN is een aangepaste firmware ontwikkeld zodat er niet veel geexperimenteerd kan worden.

Is het echt de firmware die is aangepast? Ik hoopte eigenlijk dat ze alleen die web-interface uitkleedden.

Jammer, heb ik die hele papierberg voor niets afgedrukt :twisted:

--
Herman Elderson

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 17 nov 2006 00:58 

herelder schreef:
Is het echt de firmware die is aangepast? Ik hoopte eigenlijk dat ze alleen die web-interface uitkleedden.

Dat is ook een aanpassing in de firmware.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 17 nov 2006 10:53 

Marcel schreef:
herelder schreef:

Dat is ook een aanpassing in de firmware.

Maar de web-interface is iets anders dan de CLI. Mocht de CLI ongewijzigd blijven dan hoef ik de CLI Reference Manual niet weg te gooien (maar zonder userid password heb ik daar uiteraard ook vrij weinig aan..)

--
Herman Elderson

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 17 nov 2006 10:56 

Nee inderdaad, als ze alleen de opties in de webinterface hebben weggelaten maar ze nog wel bestaan heb je wat aan de CLI. Maar zoals je op veel forums kunt lezen geeft KPN nagenoeg nooit de aanloggegevens weg.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]