Het InternetPlusBellen/Experiabox Forum

Deel je ervaringen over Internetplusbellen met andere gebruikers en meld je gratis aan.
Het is nu za 23 nov 2024 21:58

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 17 sep 2006 14:17 

Hallo,

Sinds de afgelopen maand mei heb ik internetplusbellen en loop ik tegen een netwerkprobleem aan met de Experiabox (EB). Ik heb veel geëxperimenteerd en kom tot de conclusie dat er een firmwareprobleem in de EB zit (waarover ik nog niet eerder gelezen heb). Graag wil ik dit eens aan jullie voorleggen om te kijken of jullie het met me eens zijn. Misschien zie ik iets over het hoofd.

De situatie is als volgt.

In de tijd vóór de EB had ik een Alcatel Speedtouch Home modem (getweaked naar Pro) met daarachter een switch die het interne netwerkverkeer regelde tussen 3 pc's en een Pinnacle Showcenter. Het Alcatel modem trad op als DHCP-server en één van de pc's (noem ik voor het gemak even PC1) fungeerde als server voor de Showcenter. Met behulp van Pinnacle software (Pinnacle Media Server) streamde ik muziek en video van PC1 naar de Showcenter (poort 8000), die het vervolgens op mijn TV en mijn audio-installatie afspeelde. Alles had ik bedraad verbonden en het werkte prima.

Toen ik de EB kreeg, heb ik de 3 pc's draadloos met de EB verbonden, elk via aparte een Gigaset USB adpater 108. De Pinnacle Showcenter heb ik bedraad aangesloten op de EB. De EB is DHCP server. Deze configuratie werkt redelijk goed, zij het dat geregeld de muziek- of video-stream van PC1 naar de Showcenter wordt onderbroken of zelfs afbreekt. Dat is natuurlijk niet wat ik wil en mijn veronderstelling is dat de draadloze verbinding tussen PC1 en de EB de schuldige is (te weinig bandbreedte beschikbaar met time-outs als gevolg?) want het probleem treedt vooral op als er veel internetverkeer plaatsvindt van de andere twee draadloos verbonden pc's naar de EB.

Om deze reden heb ik toch maar weer een draad aangelegd tussen de EB en PC1 (net als in het tijdperk vóór de EB toen ik alles bedraad had). In plaats van minder problemen ontstaan in deze situatie echter meer problemen. Behalve dat streams toch weer geregeld worden onderbroken (terwijl ik nu juist had gedacht dat dit probleem door het trekken van de draad opgelost zou zijn; was het dan toch geen time-out probleem?) ontstaan nu óók problemen met de menu-opbouw in de Showcenter (de menu's die de Showcenter van PC1 krijgt lopen nu vast). Het menuprobleem kan geen probleem zijn met de snelheid van het netwerk (belasting is door menu's is immers laag) maar moet van andere orde zijn. Vroeger had ik dit soort problemen niet en daarom verdenk ik de EB hiervan.

Om die reden heb ik mijn oude switch weer uit de kast gehaald. De switch heb ik op EB aangesloten en vervolgens PC1 en de Showcenter ook op de switch (kunt u het nog volgen). Hierbij is mijn veronderstelling dat het verkeer van PC1 nu rechtstreeks naar de Showcenter kan lopen; de switch stuurt het netwerkverkeer van PC1 immers naar de Showcentre zonder tussenkomst van EB. Echter, het helpt niet; de stream- én menu-problemen blijven bestaan. Ook als ik de switch neem van een andere merk.

Omdat ik nog steeds de EB verdenk, heb ik op een goed moment de kabel tussen de switch en de EB een tijdje losgetrokken (Dit kan natuurlijk alleen in een situatie waarin zowel PC1 als de Showcenter zijn opgestart en inmiddels een IP-adres van de EB hebben gekregen.) Wat blijkt: alle problemen opgelost.
Met andere woorden, als de EB op de switch is aangesloten dan stuurt ie toch het rechtstreekse netwerkverkeer van PC1 via de switch naar de Showcenter in de war, hoewel ie daar niks mee te maken heeft. Ra ra hoe kan dat? Naar mijn idee kan dat alleen als de EB iets raars zit te doen op het interne netwerk. Dat moet een fout in de EB-firmware zijn.

Trekken jullie dezelfde conclusie? Is dit probleem bekend? Graag zou ik dit probleem oplossen want ik wil natuurlijk niet steeds de netwerkkabel tussen EB en mijn switch hoeven los te trekken na opstarten van zowel PC1 als de Showcenter.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 17 sep 2006 22:17 
Site Admin

hierbij een eerste bijdrage naar hopelijk een oplossing.
de vergelijking in het begin van het verhaal is niet helemaal gelijk. in de oude situatie werkte je met bedraade aansluiting en je eerste nieuwe opstelling draadloos. deze situaties zijn natuurlijk niet met elkaar te vergelijken.
terug naar de huidige situatie. stel voor de losse switch er tussenuit te halen. je geeft zelf al aan dat dit geen oplossing biedt. hoe meer componenten hoe onduidelijker de situatie en dus wellicht ook de bron van het probleem.
dat de showcenter en de eb elkaar wellicht niet goed verstaan is goed mogelijk; of dit aan de showcenter ligt of de eb is moeilijk aan te geven (kip en ei verhaal).
vergeet ook niet dat je in de oude situatie de bandbreedte alleen gebruikt werd voor adsl. in de nieuwe situatie moet dezelfde bandbreedte ook gedeelt worden met telefonie.
stel voor de showcenter een vast ipnummer te geven (buiten de range van de eb; dus vanaf 200). maak je gebruik van dezelfde kabels; controleer deze anders eens.
hoe was en is de showcenter met pc1 met elkaar verbonden: rechtstreeks of via de switch/switch van de eb.
er staat voor deze maand of oktober een update van de software gepland. welke problemen en dus ook of dit probleem wellicht dan op die wijze opgelost kan worden, is niet bekend.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 19 sep 2006 21:11 

Dank voor je reactie. Ik hoop inderdaad op een oplossing. Daar gaan we voor.

Je hebt gelijk, de oude situatie is niet goed vergelijkbaar aan de eerste nieuwe opstelling. De laatst beschreven nieuwe opstelling is echter wel goed vergelijkbaar met de oude opstelling. De enige verschillen zijn de EB en het feit dat de 2 overige pc's (PC2 en PC3) in de oude situatie bedraad en in de laatste nieuwe situatie draadloos zijn verbonden. De situatie van die pc's lijkt me hier niet van belang. Ik constateer dat de oude opstelling wel functioneert en de laatste nieuwe opstelling niet, terwijl het enige wezenlijke verschil de EB is. Dan moet ik de EB wel als schuldige aanwijzen.

Je stelt verder dat in de oude situatie de bandbreedte werd gebruikt voor alleen ADSL en in de nieuwe voor ADSL én telefonie. Hoewel je op zich gelijk hebt, is dit verschil voor mijn probleem niet van belang. Ik heb het immers over de bandbreedte van mijn interne netwerk. En die is ongewijzigd gebleven. Immers het telefoniegedeelte speelt zich af aan de internetkant van de EB.

Hoewel ik het in mijn eerste post niet had vermeld - ik vond het zo al ingewikkeld genoeg - had ik al een test gedaan met vaste ip-adressen in de range die je noemt (vanaf 192.168.2.201). Maakt geen verschil: probleem blijft.

Je vraagt hoe de Showcenter is verbonden met PC1: via de EB-switch c.q. de aparte switch. Op een andere manier kan het niet.

Tot slot. Ik heb gister de switch (in de laatst beschreven nieuwe situatie) vervangen door een router. Ik heb de router zo ingesteld dat ie z'n eigen ip-adres ophaalt van de DHCP-server van de EB (in de EB-defaultrange vanaf 192.168.2.2) en dat ie zelf weer DHCP-server is (met ip-adressen in de range vanaf 192.168.1.2) voor PC1 en de Showcenter, die ik vervolgens op die router heb aangesloten . Met andere woorden PC1 en de Showcenter zitten in die situatie nu samen in een apart subnet (192.168.1). Wat ik al had vermoed: problemen tussen PC1 en Showcenter over! De EB kan dat subnet immers niet beïnvloeden.

Al met al kan ik niet anders dan bij de conclusie blijven dat er een firmwarefout in het switchgedeelte van de EB zit.

Ik hoop op een spoedige reactie want wellicht zie jij het anders. Mocht je het ook zo zien dan is mijn vraag hoe ik dit onder de aandacht van de juiste mensen van KPN kan brengen want deze info lijkt me dan voor hen van belang.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 19 sep 2006 22:09 
Site Admin

goed te horen dat je zelf een workaround gerealiseerd hebt door gebruik te maken van een ander subnet.
natuurlijk is niet uitgesloten dat het toch te maken heeft met de software van de eb.
wellicht toch nog even een idee om uit te proberen. verander het subnet van de eb van 192.168.2 naar 192.168.1 en kijk dan eens hoe een en ander werkt. mocht dit het geval zijn dan zoek ik het eerder in een beperking van de showcenter. maar nogmaals het kan natuurlijk ook de eb zijn. maar hiermee is dan toch nog een mogelijkheid uit te schakelen.
mocht de fout hoogstwaarschijnlijk wel bij de eb liggen, dan zal dit via de provider (planet, het net of kpn) gemeldt moeten worden (email). of leveranciers per bug een nieuwe release leveren acht ik te betwijfelen. nogmaals voor deze maand of anders oktober is een nieuwe release ingepland. wacht in ieder geval deze release nog even af.
maar nogmaals probeer het voorstel van het totale subnet veranderen eens. geef anders ook eens specifieke info over de showcenter; type e.d.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 20 sep 2006 19:42 

Vanavond heb ik de router verwijderd, PC1 en de Showcenter weer rechtstreeks op de EB aangesloten en het subnet van de EB gezet op 192.168.1. De problemen waren onmiddellijk weer terug. Daarmee kunnen we denk ik uitsluiten dat de Showcenter minder goed zou kunnen omgaan met subnet 192.168.2.

De gegevens van de Showcenter zijn: Pinnacle Showcenter 1000g. Hij heeft de mogelijkheid voor draadloze verbindingen maar dat gebruik ik niet.

Je hebt gelijk dat leveranciers niet apart voor 'mijn' bug een nieuwe firmwareversie zullen maken (je weet overigens niet hoeveel mensen last hebben van deze bug). Eventueel kunnen ze het wel meenemen in een update die om andere redenen toch al gepland was. Heb je enig idee naar welk emailadres ik de informatie (inclusief de link naar dit topic) zou moeten sturen (als jou ideeën tenminste ook opgedroogd zijn)?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 20 sep 2006 20:12 
Site Admin

het begint inderdaad steeds meer op te lijken dat het probleem in de eb zit. ga er vanuit de je gebruik maakt van de laatste firmware (dec. 2005).
de laatste proef die ik nog zie is het proberen van de wireless kaart van de showcenter. kijk daarnaast eens in de setup van de showcenter of de snelheid van de netwerkaansluiting kan configureren.
het melden van een dergelijke bug zal in eerste instantie bij je provider moeten plaatsvinden; wie van de 3 je gebruikt is mij niet bekend.
wellicht zou je ook via deze ingang kunnen proberen: https://www.kpn.com/kpn/show/id=298751

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 21 sep 2006 21:01 

Je veronderstelling is juist; ik werk met de laatste firmware voor de Showcenter (dec. 2005).

De netwerksnelheid kan in de Showcenter niet geconfigureerd worden; die tip kan geen oplossing bieden.

Ik heb nog geen proef gedaan met het draadloze gedeelte van de Showcenter. Ik verwacht daar overigens niet veel van omdat dit gedeelte maar matig functioneert. Op het forum van Pinnacle wordt veel gemopperd over het wegvallen van de verbinding. Geadviseerd wordt het bedrade gedeelte te gebruiken omdat dit bedrijfszeker is. Zodra ik de proef gedaan heb (zal wel aankomend weekend worden), zal ik de resultaten melden.

Mijn provider is trouwens KPN. Is de link die je hebt gegeven dan het meest geschikt?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 21 sep 2006 21:04 
Site Admin

de link is van kpn. lijkt me de juiste weg. vraag anders in de mail dat als zij niet de juiste plaats zijn om dit melden, of zij je willen doorverwijzen naar de juiste ingang.
succes, ben benieuwd naar de oplossing/antwoord.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 24 sep 2006 14:16 

Zoals beloofd heb ik dit weekend het draadloze gedeelte van de Showcenter uitgeprobeerd met de EB. Het volgende heb ik gedaan ten opzichte van de laatst beschreven situatie (aparte switch achter de EB met daaraan en in een apart subnet PC1 en de Showcentre):
- de aparte switch verwijdert
- het draadloze deel van de Showcenter in werking gezet (op EB)
- bedrading PC1 weggehaald en ook draadloos in werking gezet (op EB)
- EB als volgt geconfigureerd: WEP-beveiliging (de Showcenter ondersteunt geen WPA), toegangscontrole draadloze deel met MAC-adressen, channel 13, transmission mode 802.11g only, super G disabled

Wat blijkt: nu werkt het als een speer. Geen problemen meer.

Dus: als ik PC1 en Showcenter rechtstreeks bedraad aansluit op de EB dan ontstaan er communicatieproblemen. Sluit ik ze bedraad aan op een aparte switch in een eigen subnet achter de EB dan zijn er geen communicatieproblemen. Deze zijn er ook niet als ik ze draadloos aansluit op de EB. Volgens mij is de conclusie helder: er zit een softwarefout in het switchgedeelte van de EB.

Tot slot wil ik nog een pluim kwijt aan KPN. De site voor het beheer van de EB werkt prima.
Ik had eerst in de EB (niet op de KPN-site) mac-filtering aangezet met 4 mac-adressen. Daarna heb ik op de KPN-site WPA-beveiliging omgezet naar WEP-beveiliging; toen ik vervolgens op de confirmknop op de KPN-site drukte, startte mij EB onmiddelijk opnieuw op, schakelde over op WEP en de MAC-filteradressen werden overgenomen van de EB naar de KPN-site. Niet te geloven wat een techniek.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 24 sep 2006 14:44 

hoorna schreef:
Tot slot wil ik nog een pluim kwijt aan KPN. De site voor het beheer van de EB werkt prima.
Ik had eerst in de EB (niet op de KPN-site) mac-filtering aangezet met 4 mac-adressen. Daarna heb ik op de KPN-site WPA-beveiliging omgezet naar WEP-beveiliging; toen ik vervolgens op de confirmknop op de KPN-site drukte, startte mij EB onmiddelijk opnieuw op, schakelde over op WEP en de MAC-filteradressen werden overgenomen van de EB naar de KPN-site. Niet te geloven wat een techniek.

Ja, zo hoort het te werken. Het heeft een tijdje geduurt voordat KPN dit voor elkaar kreeg.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 24 sep 2006 15:25 

Het resultaat is er naar en dat mag ook wel eens gezegd worden!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 24 sep 2006 21:36 
Site Admin

goed te horen dat de wireless oplossing wel werkt. betekent dus dat er toch iets niet helemaal klopt in het switchgedeelte. ben benieuwd naar de reaktie van kpn.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 24 sep 2006 22:57 

Heb inmiddels een mail gestuurd naar de link die je had aangedragen. Wacht nu af.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 26 sep 2006 22:01 

Het probleem wat hier geschets wordt heb ik ook enigzins.

Ik werk via een laptop + wireless op de EB.
Op de EB zit een kabel naar boven waar een andere pc's staan.

Nu neem ik wel eens een PC boven over met een RDP sessie, echter dan valt het op de dat de sessies wel eens bevriezen (enkele seconden, soms langer). Als ik een ping op zet dan zitten daar geregeld enkele time-outs tussen. Soms een hele tijd de verbinding kwijt. (verding EB met bedraade verbinding naar boven)

Boven staat een switch die het goed doet en gedaan heeft.

Als ik tussen de EB mij oude router + wirelles zet heb ik totaal geen problemen met time-outs etc.

Lijkt er idd dat op dat het switch gedeelte van de EB niet het stabiels is.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 26 sep 2006 22:38 

Je punt van het bevriezen van sessies voor de duur van enkele seconden (in een bedrade situatie!!) komt me bekend voor.

Gisteren kreeg ik de onderstaande reactie van KPN op mijn mail. Het lijkt erop dat het, in dit topic gemelde, probleem bij KPN niet bekend is. Het lijkt mij goed dat anderen die dit ook ervaren, zich bij KPN melden via de link die elders in dit topic wordt genoemd.

Naar aanleiding van uw vraag over het door u gemelde probleem kunnen wij u als volgt informeren:

Het door u gemelde probleem was nog niet bij ons bekend. Wij hebben uw e-mail daarom doorgestuurd naar de afdeling die dit zal opnemen in de verbeterpunten.

Op dit moment is het niet bekend wannéér er een oplossing komt voor uw probleem.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]