Het InternetPlusBellen/Experiabox Forum

Deel je ervaringen over Internetplusbellen met andere gebruikers en meld je gratis aan.
Het is nu ma 05 mei 2025 16:45

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 02 jun 2010 19:18 

Hallo,

Ik heb onlangs de spullen gekregen om aan te sluiten. Het gaat om een IPB Basis met I-TV, over een traditioneel koperlijntje.

Nu staat er in de handleiding van de ExperiaBox (een 789VN) dat je de splitter moet gebruiken. Maar, ik dacht dat de splitter alleen maar vroeger nodig was, in het geval je een traditionele (niet-VOIP) telefoonaansluiting had, en een ADSL-aansluiting. In dat geval had je een splitter nodig, om het telefoon- en ADSL-signaal te scheiden. Wanneer je alles over ADSL/Internet liet lopen (dus ook de telefoon), dan had je geen splitter meer nodig. Sterker nog, dan kon het zelfs signaalverlies betekenen. Dus: de splitter moest er uit wanneer je de telefoon ook over internet liet lopen (voip).

Ik heb nu al jaren voip (via Telfort), en ga IPB met I-TV gebruiken. Heb ik dan toch die splitter nog nodig? En waarom dan?

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 02 jun 2010 20:31 

Je zegt het zelf al, een splitter scheidt het PSTN of ISDN signaal van het DSL signaal. Dus als je een kale breedband hebt is een splitter overbodig.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 02 jun 2010 21:21 

Precies, mijn idee. 't Is dan wel verrassend dat de handleiding hier niets over zegt... Daarin staat alleen maar: aansluiten die hap.

Ik begon lichtelijk te twijfelen over de noodzaak van die splitter in verband met het voorbereid zijn op VDSL...

Anyway, ik haal 'm er tussenuit.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 02 jun 2010 21:45 

Als je geen VDSL op je lijn krijgt maar gewoon ADSL dan is de (zwarte) splitter niet nodig en kan je zonder.
Krijg je VDSL op je lijn dan met de (zwarte) splitter er wel tussen.

Je kan de splitter er altijd tussen laten zitten ookal gebruik je geen PSTN. Dit heeft geen gevolgen voor het ADSL signaal.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]