Het InternetPlusBellen/Experiabox Forum

Deel je ervaringen over Internetplusbellen met andere gebruikers en meld je gratis aan.
Het is nu za 23 nov 2024 18:47

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Router voor EB plaatsen?
BerichtGeplaatst: vr 19 sep 2008 00:11 

Zoals in eerdere berichten van mij op het IPB Forum is te lezen, heb ik problemen om sommige toepassingen uit te voeren, omdat mijn EB (Speedtouch 780) te erg is dichtgetimmerd. Inmiddels heb ik begrepen dat vele mensen tegen het probleem aanlopen dat sommige poorten niet te "forwarden"zijn en dat de Firewall van de EB niet uit te schakelen is. Deze twee punten zijn nu precies de ellende waarover KPN blijkbaar zijn standpunt heeft ingenomen dat dit de beveiliging en storingsgevoeligheid van het VOIP gedeelte ten goede komt. Op zich oké, maar KPN realiseert zich nog steeds niet dat zij hiermee ook vele klanten te kort doen. Dit moet toch technisch op te lossen zijn door KPN!. (in plaats van klachten "afkopen" met een tegemoetkoming!)
Zo, nu even tot de orde van de dag.........graag zou ik wat meningen willen hebben over het volgende : Is het mogelijk om vanuit de muur of meterkast de lijn direct aan te sluiten op een router met open firewall (bijv. Thomson 580) en vervolgens de Ethernetkabel van mijn PC hieraan te verbinden. en de Experiabox ook op deze router aansluiten voor het IPB en IPTV gedeelte. Hierdoor loopt mijn Internet verbinding niet via mijn EB, maar rechtstreeks via m;n router waarvan de Firewall op "disabled" staat?

Overigens heb ik ook een geprobeerd alleen de Thomson 580 aan te sluiten vanuit de muur en een Ethernetkabel naar m'n PC (dus helemaal zonder de EB!), maar kreeg toen geen Internetverbinding (vreemd toch...of niet?). Dit lukte wel met een Thomson 716 modem, maar deze kreeg ik ook niet helemaal goed geconfigureerd voor alleen Internetverbinding (dus effe géén telefoon en Dig.TV!)

Gaat dit lukken op e.o.a manier of is het kansloos?

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 19 sep 2008 07:14 

Ik ben bang dat het kansloos is.

De EB aansluiten op een router lukt niet omdat dit dan niet aan de WAN kant zit van de EB.
Het dichttimmeren gebeurd toch juist tussen WAN en LAN bij die EB.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 19 sep 2008 08:49 

Robèrt schreef:
Ik ben bang dat het kansloos is.

De EB aansluiten op een router lukt niet omdat dit dan niet aan de WAN kant zit van de EB.
Het dichttimmeren gebeurd toch juist tussen WAN en LAN bij die EB.

Bedankt voor het snelle antwoord! Hieruit blijkt weer eens dat mijn technische kennis te kort schiet :mrgreen: , maar daarom ben ik hier!.

Is het (technisch) wel mogelijk een gewoon ADSL modem (dus EB even helemaal niet) aan te sluiten om dan m'n ding te doen?. Het lukte mij namelijk niet een DSL verbinding te krijgen met een Thomsom 580. Dit modem gebruikte ik hiervoor, voordat ik overstapte in April van dit jaar van alleen Internet van HetNet naar Bellen & Surfen + IPTV van HetNet.
(ik heb ook nog een Thomson 716 liggen die ik destijds bij mijn HetNet Internet abonnement kreeg, maar dit modem is een stuk lastiger in te stellen dan de Thomson 580).

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 19 sep 2008 09:09 

In een ver verleden lukte het wel om een ander modem aan te sluiten op de IPB lijn dacht ik.
OK, dan heb je geen telefoon meer maar dat is op te lossen met andere mogelijkheden.

Nu werkt dat ook niet meer dacht ik, het is een EB of niets?
Natuurlijk wil KPN het zo uniform mogelijk zonder dat gebruikers veel dingen kunnen aanpassen.
Dit is misschien een bron van veel storingen die de arme helpdesk medewerker weer moet oplossen...

Ik heb niet de wijsheid in pacht dus wie weet leest iemand die dit wel werkend gekregen heeft mee... :wink:

Maar je schreef in je eerste bericht dat sommige poorten wél en sommige poorten niet te forwarden zijn?
Ik denk dan meteen waarom zou dat dan zijn?
Dat er met poort 25 iets gedaan zou zijn kan ik me nog voorstellen, mailserver, maar andere poorten maken toch niet uit?

Succes!

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 19 sep 2008 12:44 

Het zou nog steeds mogelijk moeten zijn om een ADSL modem aan een ipb lijn te hangen
wat ik je dan aanraad eens te proberen is in het modem de volgende combinatie van gebruikers naam en wachtwoord te gebruiken

gebruikersnaam: kpn@direct-adsl
wachtwoord: kpn

Dat kan nu voor iedereen die ADSL van kpn of hetnet heeft gebruiken

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 19 sep 2008 13:06 

mwderooij schreef:
Het zou nog steeds mogelijk moeten zijn om een ADSL modem aan een ipb lijn te hangen
wat ik je dan aanraad eens te proberen is in het modem de volgende combinatie van gebruikers naam en wachtwoord te gebruiken

gebruikersnaam: kpn@direct-adsl
wachtwoord: kpn

Dat kan nu voor iedereen die ADSL van kpn of hetnet heeft gebruiken

Dat kan dus geen kwaad?
Zou wel goed zijn als dat werkt, ik kan het niet proberen.

Maar hoe krijg je dan het telefonie gedeelte aan het werk?
Of moet je dat dan maar vergeten?
Veel mensen hebben toch een mobiel met tig minuten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 19 sep 2008 13:44 

Wat ik daar mee bedoelde was dat je ieder ADSL modem er aan kunt hangen maar voor telefonie moetje de eb blijven gebruiken je kunt niet zomaar een modem er voor hangen want een ADSL signaal kan niet gesplitst worden. ik had er miscchien wat meer uitleg bij moeten geven maar ik had het er zo neer gezet omdat er eerder was aangegeven dat je een modem er had aangehangen die waar mee je geen internet verbinding had.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 19 sep 2008 16:22 

mwderooij schreef:
Wat ik daar mee bedoelde was dat je ieder ADSL modem er aan kunt hangen maar voor telefonie moetje de eb blijven gebruiken je kunt niet zomaar een modem er voor hangen want een ADSL signaal kan niet gesplitst worden. ik had er miscchien wat meer uitleg bij moeten geven maar ik had het er zo neer gezet omdat er eerder was aangegeven dat je een modem er had aangehangen die waar mee je geen internet verbinding had.

Wat ik eigenlijk bereiken wil, is dat ik m'n oude modem even aansluit om bijvoorbeeld wat online te gamen, omdat de EB dit niet toestaat (zie andere posts van mij). Op dat moment zal ik geen telefoon en IPTV hebben, maar dat is niet erg. Daarna natuurlijk weer gewoon de EB aansluiten voor Internet, Telefoon en IPTV, anders worden de vrouw en kinderen boos :evil: !

Ik had de Thomson 580 al eens aangesloten, maar kreeg toen geen DSL signaal naar m'n PC. Met een Thomson 716 lukte het wel, maar daar moet ik weer van alles veranderen om m'n doel te bereiken. Daarom dacht ik dat misschien door ADSL2+ (wat ik nu dus heb ivm IPTV en bellen) het Thomson 580 modem niet meer werkt op mijn huidige lijn. Thomson 716 is wel een ADSL2+ modem/router.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 19 sep 2008 17:11 

RobF schreef:
Ik had de Thomson 580 al eens aangesloten, maar kreeg toen geen DSL signaal naar m'n PC. Met een Thomson 716 lukte het wel, maar daar moet ik weer van alles veranderen om m'n doel te bereiken. Daarom dacht ik dat misschien door ADSL2+ (wat ik nu dus heb ivm IPTV en bellen) het Thomson 580 modem niet meer werkt op mijn huidige lijn. Thomson 716 is wel een ADSL2+ modem/router

Wat ik mij dan afvraag is had de computer dan geen verbinding met de router of had de router geen verbinding met het adsl netwerk.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 19 sep 2008 17:19 

mwderooij schreef:
RobF schreef:
Ik had de Thomson 580 al eens aangesloten, maar kreeg toen geen DSL signaal naar m'n PC. Met een Thomson 716 lukte het wel, maar daar moet ik weer van alles veranderen om m'n doel te bereiken. Daarom dacht ik dat misschien door ADSL2+ (wat ik nu dus heb ivm IPTV en bellen) het Thomson 580 modem niet meer werkt op mijn huidige lijn. Thomson 716 is wel een ADSL2+ modem/router

Wat ik mij dan afvraag is had de computer dan geen verbinding met de router of had de router geen verbinding met het adsl netwerk.

PC had wel verbinding met de router (kon 'm benaderen en instellingen bekijken), maar blijkbaar de router niet met het ADSL Netwerk. Het lampje bleef eindeloos oranje knipperen en/of helemaal niet!

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 19 sep 2008 22:53 

Heb je al gekeken of het evt via de wizzard werkt ?

http://www.speedtouch.nl/software.html#580

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]