Het InternetPlusBellen/Experiabox Forum

Deel je ervaringen over Internetplusbellen met andere gebruikers en meld je gratis aan.
Het is nu za 23 nov 2024 22:02

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 62 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 21 dec 2007 15:44 

Ineens kreeg ik problemen met mijn WD MyBook 250 GB harde schijf aan de USB-poort van de (grijze) Experiabox. Ik heb bij KPN hulp gevraagd, maar werd doorverwezen naar Siemens. Siemens verwees weer terug naar KPN, want wellicht dat er een nieuwe firmwareversie was. Dat had ik bij KPN al gevraagd, dat was al meer dan een half jaar geleden.

Toen ben ik op dit forum terechtgekomen, waarna ik heb gekozen voor de NSLU2 van Linksys. Na 3 weken wachten (ik koop nooit meer iets bij Kijkshop-ICT, maar da's een ander verhaal) heb ik hem eindelijk binnen. Geïnstalleerd, blijkt dat de handleiding (ik ben technisch auteur en schrijf handleidingen, vandaar dat ik ze ook lees :wink: ) een aantal onvolkomendheden te hebben. Dit forum gaf me de antwoorden, dus ik hoop dat dat nu ook lukt.

Met de HD aan de USB kreeg ik bij het kopiëren naar de HD de melding dat het kopëren niet lukt, want de netwerknaam was niet langer beschikbaar. Ik schreef dat, na lezing van dit draadje, toe aan de instabiliteit van de USB-poort op de EB, want ik had gewoon verbinding met de printerserver, het internet e.d.

Echter, met de NSLU2 krijg ik dezelfde melding! Hellup, is mijn EB misschien defect? Of is WinXP hier de boosdoener?

Groeten,
Erik

N.B. Dit item heb ik ook gepost op draadje http://www.ipbforum.nl/experiaboxforum/viewtopic.php?t=2383, maar dat leek me al een best wel ´dood´ draadje

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 12 jan 2008 21:13 

Heb je dat probleem al opgelost ?
Ik heb ook zoiets.
Mijn NSLU werkt hier probleemloos, nu heb ik echter een NAS200 aangeschaft (ook van Linksys) en die doet het niet goed. Vaak valt de verbinding weg en zegt hij "de netwerknaam is niet meer geldig".

Vandaag heb ik hem naar een kameraad gebracht en daar schijnt hij het probleemloos te doen.
Ik begin mijn EB (Siemens) te verdenken. Ik ga in maart over naar Telfort dus ik heb eigenlijk niet veel zin om er nog stampij over te maken. Maar misschien moet ik dat wel doen voor de EB uit elkaar valt. Laatst is er namelijk ook al een ethernetpoort uitgevallen. Heel vreemd.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 13 jan 2008 02:37 

Ik had ook interesse in die NAS200 maar de testverslagen zijn vreselijk.....
Dit is de langzaamste NAS die er ooit gemaakt is....

Maar goed, daar gaat het draadje niet over.
Een EB die langzaamaan stuk gaat vind ik wel vreemd, electronica werkt of het werkt niet.
Toch hebben we er wel vaker berichten over gelezen dus het lijkt wel te kunnen.

Als je zeker weet welke poort "heel" is gebruik die dan om een losse switch aan te sluiten en sluit vervolgens alles aan op die switch.
Dan heb je de grootste kans dat alles weer werkt zoals het hoort.

M.v.g,
Robèrt

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 13 jan 2008 12:52 

De NAS200 is inderdaad niet de snelste, maar daar is de prijs ook naar. Het gaat mij voornamelijk om backup opslag en opnemen via mijn Dreambox, en dat moet gewoon goed gaan.

Er zijn nog 3 werkende poorten en op eentje heb ik inderdaad een switch. Maar het vreemde is dat alles goed werkt behalve die NAS200.
Nu las ik ergens dat je bij problemen kunt proberen een IP-nr boven de 200 te nemen ? Weet je daar iets van ?
Tot nu toe gebruikte ik nummers beneden de 200.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 13 jan 2008 16:42 

Een IP-adres boven de 200 zit boven het bereik van de DHCP-server.
Dat is gewoon een instelling.

Je zou het kunnen proberen, moet je wel in het apparaat zelf instellen natuurlijk.

Of het echt iets uitmaakt weet ik niet.

M.v.g,
Robèrt

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 14 jan 2008 11:25 

Ik heb het geprobeerd, met een IP-adres boven de 200 (wel eerst de instelling op de experiabox aangepast, zodat dit mogelijk is), maar levert bij mij geen oplossing op. Ik blijf houden, met kopiëren naar de harde schijf, maar ook met openen vanaf de harde schijf, dat ik de melding krijg dat de netwerknaam niet langer aanwezig is.

Windows geeft als tip om contact op te nemen met de systeembeheerde, maar dat ben ik zelf!

Een andere ethernetpoort op de Experiabox heb ik nog niet geprobeerd. Dat zou eventueel een oplossing kunnen zijn, want de repeater die ook aan een ethernetpoort hangt geeft helemaal geen problemen.

Het zou in mijn geval aan 3 dingen kunnen liggen:
    de experiabox
    de harde schijf (een WD MyBook 250G)
    de NSLU2

De harde schijf heeft, als ik hem aan de computer hing (in zijn FAT32-tijdperk) het altijd zonder problemen gedaan. Wel gaf het aan de USB-poort van de Experiabox problemen. Dat de NSLU2 defect is lijkt me onwaarschijnlijk, want die is funkelnagelneu en dermate eenvoudig van functie en opbouw, dat dat niet snel kapot kan gaan (iemand daar ervaring mee?). Blijft over de Experiabox. Ik heb er een beetje angst voor om dit te melden bij KPN, want voor je het weet heb je een nieuwe box in huis, waarmee je met een beetje geluk :? je complete netwerk opnieuw moet instellen. Als je eens weet hoe lang het heeft geduurd voor ik het allemaal weer aan de praat had na de overstap van ADSL-direct naar IPB, dan word ik daar niet vrolijk van. Maar ondertussen wel een cursusje hierin gehad, dus misschien zou dat nu sneller moeten kunnen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 14 jan 2008 11:54 
Site Admin

werk hier met exact dezelfde configuratie (siemens box, wd my book en nslu) en het werkt perfect. gebruik 192.168.2.200 als vast ipnummer voor de nslu.
probeer de nslu eens op een andere poort van de siemens box aan te sluiten. heb je de wd als een opnieuw geformatteerd via de nslu?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 14 jan 2008 18:27 

Bij mij ligt het definitief aan de EB. Gisteren heeft de NAS200 bij een vriend van mij aan het netwerk gehangen en liep hij als een zonnetje.
Hier is het mis, ook met een ip-nummer boven de 200.
En ik heb hem al aan meerdere poorten van de EB gehad en ook aan een switch die aan de EB hangt.

Maar ik ga per maart over naar Telfort, dus ik maak er maar geen melding van de KPN. Ik zit het wel even uit :-)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 14 jan 2008 18:47 

@Albs: blijkbaar is de EB erg in de war met al die adressen.....

Jammer want het kán wel goed werken hoor.
Ik heb het even goed werkbaar gehad voordat ik overstapte.
Met een NSLU2 dan en niet met een NAS200.

M.v.g,
Robèrt

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 15 jan 2008 12:22 

Gisteren geprobeerd met de NSLU2 aan een andere ethernetpoort. De webinterface van de NSLU2 lijkt wel wat stabieler te werken. Ik kreeg iig niet om de haverklap de melding "De webpagina kan niet worden weergegeven"...

Alleen, ik probeerde de schijf een keer te formatteren, wat niet lukte. Is het een optie om hem op de laptop NTFS te formatteren (ik heb firmware v.2.3r63 erop staan, waarin dat moet kunnen)?

Verder, ik probeerde foto's erop te kopiëren. In eerste instantie lijkt het goed te gaan, maar na een tijdje stopt het proces en kijg ik de melding:
"Kan <bestandsnaam> niet kopiëren. De opgegeven netwerknaam is niet langer beschikbaar." Legt mijn Siemens Experiabox het loodje (na nog géén twee jaar)?

Waar ik ook aan heb zitten denken, hoewel misschien vergezocht, is interferentie. Je moet weten dat onze meterkast in twee compartimenten is opgedeeld, één zijde voor de elektra, de andere voor de stadsverwarming. De EB, NSLU2 en HDD staan op een plankje bovenin de meterkast, aan de zijde van de elektra-aansluitingen. Hier liggen ook nogal wat voedingssnoeren van de apparatuur en ook de diverse UTP en USB-snoeren die de verbindingen maken. Aan de kant van de stadsverwarming zet ik de apparatuur liever niet i.v.m. warmteontwikkeling in het warmwatertoestel en eventuele lekkages. Kan hierin een oorzaak liggen?

Groet en benieuwd naar jullie reacties

Erik

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 15 jan 2008 13:34 
Site Admin

wellicht dat er toch iets niet juist is met het format van de schijf. formatteren naar ntfs via laptop zou wellicht een oplossing zijn (vergeet niet eerst eventuele data veilig te stellen :wink: ). daarna aansluiten op nslu en opnieuw formatteren; nslu formatteer naar ext3.
interferentie zou (mede) ook een oorzaak kunnen zijn. wellicht tijdelijk de spullen even aansluiten buiten de meterkast.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 15 jan 2008 21:56 

Wel, wel, wel. Ik krijg steeds meer het vermoeden dat de experiabox me in de steek laat, hoewel ik de NSLU2 en HD nog niet helemaal uit kan sluiten als zijnde de oorzaak.

Ik heb de NSLU2 en HD uit de meterkast ´getrokken´ en ze neergezet op onze slaapkamer, 1 verdieping hoger, waar normaal de repeater zorgdraagt voor het WiFi-signaal naar zolder. De NSLU2 en HD lijken gewoon met elkaar te communiceren.

Op deze plaats is, lijkt me, weinig interferentie want de plaatselijke TV (een zeer bekende bron van interferentie) staat uit en de voeding ligt ver weg van de apparatuur, die zelf door laagspanning wordt gevoed, waarmee interferentie vrijwel is uit te sluiten.

Het leek er even op dat dit werkte, want het duurde nu wat langer voordat ik de melding kreeg: "Kan <bestandsnaam> niet kopiëren. De opgegeven netwerknaam is niet langer beschikbaar."

In mijn vriendenkring is niemand zo met netwerken bezig, dat ik dit ergens anders makkelijk testen kan. Wie-o-wie kan mij helpen, want ondertussen blijf ik wel gewoon bestanden produceren :cry: .

Grtz, Erik

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 15 jan 2008 22:03 

Is er een mogelijkheid om het hele spulletje aan de ethernetpoort van mijn desktop (op zolder) te hangen? De verbindng van de desktop via de repeater levert nooit problemen op. Zo kan ik testen of de EB de oorzaak is (al zal KPN waarschijnlijk wel ontkennen).

In ieder geval kan ik dan de NSLU2 en HD uitsluiten, al spreekt het voor zich dat ik de desktop niet 24/7 aan wil laten staan. Zo vaak wordt die niet (meer) gebruikt, voornamelijk als we een keertje iets moeten printen, want hij is ook printserver.

groet, Erik

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 15 jan 2008 22:50 
Site Admin

heb je mijn laatste voorstel al uitgeprobeerd?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 16 jan 2008 11:54 

Ja, zie bovenstaande 2 reacties. Het formatteren naar NTFS en vervolgens weer naar EXT3 nog niet, ik was gisteren behoorlijk gefrustreerd dat het weer/nog* niet werkte. Ik had er geen zin meer in.

----------------------

* = doorhalen wat niet van toepassing is.

Groet,

Erik

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 62 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]