Het InternetPlusBellen/Experiabox Forum

Deel je ervaringen over Internetplusbellen met andere gebruikers en meld je gratis aan.
Het is nu zo 24 nov 2024 01:44

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 01 jun 2006 21:21 

Heb een paar weken IPB in combinatie met experiabox gigaset USB adapter 108. Vaak slechte kwaliteit internet verbinding of soms ineens geen internet meer (eruit worden gegooid reden onbekend). Soms kunnen we ook niet bellen of gebeld worden. Los van de slechte verbinding twijfel ik over de veiligheid. Bij site monitor zie ik speedtouch staan op een bepaald kanaal zonder beveiligingssleutel ... Verder heb ik sinds de experiabox al meer dan 60 (!) geblokkeerde intrusions door mijn firewall. Toen ik nog niet wireless werkte had ik daar zelden of nooit last van. Wie kan me helpen en geruststellen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 01 jun 2006 22:18 

Kun je uit je logfiles zien wat er allemaal gebeurt ?

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 01 jun 2006 23:50 

justjon schreef:
Heb een paar weken IPB in combinatie met experiabox gigaset USB adapter 108. Vaak slechte kwaliteit internet verbinding of soms ineens geen internet meer (eruit worden gegooid reden onbekend).
Hangt de EB in de meterkast, dan verplaatsen. Gebruik je meerdere draadloze apparatuur zoals video zenders?

justjon schreef:
soms kunnen we ook niet bellen of gebeld worden.
Gebruik je download programma's zoals bittorent?

justjon schreef:
Los van de slechte verbinding twijfel ik over de veiligheid. Bij site monitor zie ik speedtouch staan op een bepaald kanaal zonder beveiligingssleutel
Dat is de onbeveiligde SpeedTouch van de buren. De SSID van de EB begint met SX551 en alleen kan jij die zien(SSID is verborgen) en standaard wordt de hoogste encryptie gebruikt(WPA-PSK)

justjon schreef:
Wie kan me helpen en geruststellen.
Je kan ook alles bedraad aansluiten en de WiFi van de EB uitschakelen. :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 02 jun 2006 00:44 
Ik wil niet lullig doen, maar *waarop* ben je in 's-hemelsnaam ingelogd. Ik heb sterk de indruk dat het de Speedtouch van de buren is.... (gezien de slechte internet verbinding).

Ik kan zelf niet bepaald zeggen dat de Experiabox standaard onvoldoende beveiligd is. Eerder "teveel" maar dat is sinds we deze week de web interface kunnen gebruiken ook op te lossen. P2p werkt nu ook prima. ZoneAlarm Pro geeft op geen van mijn computers aan dat er wezenlijk interessante lekken in de beveiliging zitten (bij mij zijn dat drie draadloos aangesloten PC's waarvan er 2 24 uur per dag draaien).

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 02 jun 2006 11:58 
Erelid

Als het mogelijk is sluit hem eens even bedraad aan en kijk wat de EB dan doet, met Wifi uit. Mocht hij dan stabiel zijn dan zal het probleem echt het meeleunen op de speedtouch zijn van de buren? Verder op het gebied van veiligheid kun je hier http://scan.sygatetech.com/ nog het een en ander testen. Ik werk zelf met twee computers bedraad op de EB en echt alles zit potdicht. Dat ding is echt wel veilig.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 02 jun 2006 20:13 

wat veel reacties, hartstikke goed maar ik moet er even goed voor gaan zitten want ik snap het geloof ik niet allemaal. Hier eerst even wat antwoorden van mijn kant:

allereerst Willy: afstappen van wireless kan altijd nog, als ik weet dat wireless veilig is en goed werkt vind ik dat niet nodig.

Voor Joost: ik ben niet zo handig met pc's ik weet niet waarop mijn pc inlogt, de speedtouch die ik zie staan is een onbeiligd iets maar ik heb sterk de indruk dat deze bij mijn pc hoort. Ik zie namelijk bij draadloze netwerkverbinding speedtouch staan. In mijn werkomgeving zijn echter veel pc's actief. Ik zie ook regelmatig Belkins en andere "gebruikers" deze hebben echter allemaal een beveiliginssleutel.

Marcel: ja hij hangt in de meterkast, door monteur uitgevoerd hoor, en ja bittorrent is in gebruik

Hoe kan ik de logfiles inzien waaraan een van jullie refereert?

Al wat ik nu weet is dat de firewall tientallen intrusions op mijn pc aan het blocken is en ik vind dat een beetje verontrustend.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 02 jun 2006 20:23 

Nog even een note:
ik zie bij site monitor op dit moment een speedtouch met BBSID 00-90 en nog wat en een belkin met BBSID 00-11 en nog wat. Welke van deze 2 ben ik dan? En welke is dan van de ExperiaBox? Pfff ....de verbinding is vaak minder dan 30% en het signaal zwak. Ik overweeg sowieso om de EB uit de meterkast te plaatsen. Oronisch genoeg is juist de meterkast ontzettend dicht bij de buren.

Andere note: wat is het als de firewall internet access op mijn pc blokkeert van een voor mij onbekende gebruiker? Ik zie zelfs gebruikernamen staan![/quote]

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 02 jun 2006 20:27 
Site Admin

uit jouw verhaal blijkt toch dat jij gebruik maakt van een modem van de buren. de expariabox kan gebruikt worden met wifi, gecombineerd met het niet verzenden van het ssid (dus niet zichtbaar voor de omgeving) + beveiliging (wpa-psk). als dit gecombineerd gebruikt wordt kan je gerust zijn over wifi.
bij het gebruik van bittorrent zou ik wel zorgen dat het aantal verbindingen behoorlijk wordt verminderd; anders komt de mogelijkheid van telefoneren en overig internetgebruik in gevaar.
de experiabox hangt in de meterkast; waar staat de pc: op dezelfde verdieping, 1e hoog of zolder.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 02 jun 2006 20:28 
Erelid

Citaat:
Marcel: ja hij hangt in de meterkast, door monteur uitgevoerd hoor, en ja bittorrent is in gebruik
Hoever is de afstand van je computer tot de EB, het bereik van het Wifi gebeuren is ongeveer 10 meter, en betonnen muren vloeren enz kunnen het bereik ook negatief beinvloeden. Verder probeer je dowloads met bittorent zo laag mogelijk te houden, het is bekend dat de EB problemen heeft/had met tegelijk bellen en downloaden via bittorent, als er teveel downloads tegelijk open staan. En echt die Speedtouch wijst inderdaad op het mee liften op het modem van de buren zoals jwagenaar ook aangeeft.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 02 jun 2006 20:41 

Ik vind het zorgelijk als ik gebruik maak van het modem van de buren, dat is toch hartstikke onveilig en los daarvan? Hoe is dat mogelijk??? Een monteur heeft alles geinstalleerd ... De meterkast is op de 1e verdieping en de pc staat op de 2e verdieping, houten vloeren. Note: bittorrent daar springen we al wat zuiniger mee om omdat ik al het vermoeden had dat dit een rol zou kunnen spelen.
Hoe kan ik er (als beginner) voor zorgen dat ik op de juiste wijze gebruik maak van de EB zonder de buren "lastig te vallen" en zonder dat de buren "binnendringen" in mijn modem?
PS: heb zo een verjaardag en log zo uit. Ik hoop morgen wat heldere tips van jullie te vinden. Hartstikke top dat jullie zo behulpzijn zijn!
Groetjes Jon

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 02 jun 2006 22:17 
Site Admin

om er voor te zorgen dat je verbinding maakt met je eigen experiabox (eb), is het verstandig om binnen de configuratie van de gigaset adapter een nieuw profiel te maken voor de instellingen.
naam profiel: bijvoorbeeld ipbjon
ssid: is nr op de achterkant van de eb (SX******)
netwerkmodus: infrastructuur
transmissiesnelheid: auto
kanaal: bv. 6 (binnen de webinterface (192.168.2.1) van de eb zal dit ook op hetzelfde kanaal gezet moeten worden, doe deze aanpassingen met een vaste kabelverbinding)
energie besparen: uitgeschakeld
transmissiemodus: mixed mode
tabblad beveiliging
beveiliging: wpa-psk
codering: tkip
pre-shared key: zie brief van kpn
sla het profiel op
klik op toepassen

ik zou mij geen zorgen maken voor de buren; dit is hun eigen verantwoordelijkheid. wellicht kun je ze er wel op wijzen.
de plaats in de meterkast is wellicht niet ideaal voor het signaal naar de 2e verdieping; kan de eb niet aan de buitenkant geplaatst worden of controle de werking eens met de kastdeur open.

we horen het wel hoe het gaat; succes

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 03 jun 2006 11:01 
Aan het vorige bericht kan ik niets toevoegen, dat is immers de manier om op je eigen Experiabox in te loggen (staat dat ook niet allemaal in dat mooie boekje van KPN ?).

Maar nog even qua meterkast: die EB van mij hangt eveneens in de meterkast en die grenst echt aan de buren. Dat levert v.w.b. het wireless gebeuren geen enkel probleem op. Wat ik wel nog heb gedaan is hem *hoog* in de meterkast weghangen, omdat daarmee het bereik op de tweede verdieping aanzienlijk verbeterde. Overigens hielp ook het bijrichten van de antennes op de EB nog wezenlijk (dat had ik zelf eigenlijk niet verwacht).

Sowieso kan ik je ook nog uit ervaring melden dat als je verbinding "prut"is, je het idee hebt dat je internet een stuk langzamer is dan hetgeen waar je voor betaald hebt. Zodoende is het zeker zaak om een zo goed mogelijk draadloos signaal op te vangen. Maak desnoods gebruik van een USB verlengkabel, zodat je de Gigaset adapater ook ergens anders kunt plaatsen.

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 03 jun 2006 11:09 
Erelid

USB verlengkabel is ook beperkt, hoe langer hoe meer verlies, moet je ook weer met een soort versterker er tussen gaan werken. Ben ik even blij dat het hier met draadjes (ethernet) aangesloten is. Als het mogelijk is, mijn advies, sluit dat ding bedraad aan. Hier al drie maanden stabiel op die manier.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 03 jun 2006 12:49 

Beste JWagenaar en JoostA
Hartstikke bedankt voor je tips, heden uitgevoerd en het signaal is ineens niet zwak meer en de verbinding uitstekend! Ga even opnieuw opstarten om te zien of alles goed is opgeslagen. Het niet meer wireless gebruiken zal ik als alternatief houden voor als er zich onverhoopt nog eens problemen met de verbinding voordoen. Groetjes Jon.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 03 jun 2006 12:53 
Erelid

Laat even weten of het stabiel blijft, dan kunnen we dit topic afsluiten.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]