Het InternetPlusBellen/Experiabox Forum

Deel je ervaringen over Internetplusbellen met andere gebruikers en meld je gratis aan.
Het is nu za 23 nov 2024 22:17

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 05 feb 2007 16:44 

Beste allemaal,

ik heb alle draadjes gelezen over jullie problemen met ipb met de experiaox en repeaters..... maar ik kom er niet uit...

om te beginnen is het niet bij mij thuis, maar bij famile, zodat ik niet meteen alle voorstellen van jullie kan proberen...

de situatie is als volgt....

* de experiabox staat op WEP (het oranje/rode lampje brandt)( het is een blauw-zwarte speedtouch)
* de gigaset 108 repeater staat op repeater, met dezelfde SSID op kanaal 6
* de draadloos te verbinden computer heeft een usb (siemens gigaset) adapter. (er is zonder repeater een heel erg slecht signaal (20-28 %))

nu heb ik de volgende vragen.....

ik heb ergens een keertje op het forum gelezen dat de repeater aangesloten moet worden op de exp.box. Als ik de repeater op de exp.box aansluit, dan wordt deze niet herkend door de box......klopt dit... Ook de benadering via 192.168.2.254 werkt dan niet.

ik kan de repeater ook niet "zien" in de draadloze apparaten (wds)van de exp.box. Zijn daar nog bijzonderheden voor??

Heeft het effect op de repeater door welke pc hij wordt geconfigureerd ?? (moet dat perse met de uiteindelijke pc waarmee hij verbonden wordt of juist met een andere)

kortom.... Helleppie !!

alvast bedankt voor de tips...

Rood103

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 05 feb 2007 16:59 
Site Admin

zo te zien zijn de genomen stappen juist. denk dat het probleem zit in de verschillende merken; speedtouch voor de experiabox en siemens voor de repeater. wds geeft veel problemen/geen mogelijkheden bij gebruik van verschillende merken.
oplossing wellicht: vervanging van speedtouch eb door siemens eb of siemens repeater door speedtouch repeater (type 180).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 06 feb 2007 21:26 

ik heb juist alles laten aanschaffen van hetzelfde merk.... volgens de primafoon was de siemens gigaset (108 of 180) het best geschikt om zonder problemen te communiceren met de experiabox van KPN/HETNET

was geen goedkope aanschaf die router en volgens mij is de maand terugbreng garantie er ook al af.....

misschien nog tips....of een (nog een keerjte) superduidelijke aansluit en instelvolgorde voor deze setup ????

rood103

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 06 feb 2007 22:05 

Het IP-adres van de 108 repeater 192.168.2.254 valt buiten de IP-range van de SpeedTouch(192.168.1.0 - 192.168.1.254). Dus je moet het IP-adres van de 108 repeater veranderen naar een IP-adres in de SpeedTouch range b.v. 192.168.1.251.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 07 feb 2007 00:44 

Tis alweer een tijd geleden dat ik de repeater gekoppeld heb aan de EB (Siemens), heeft me toen veel tijd gekost. Werkt nu overigens helemaal goed.

Ik weet niet of het helpt, maar dit zijn de principes waarmee het bij mij lukte.......

Je overstap naar WEP is juist, de repeater ondersteunt alleen WEP (was destijds het geval).

Met een PC kan je de repeater configureren, ik heb 't met m'n laptop gedaan, dus naar mijn mening moet het niet met een specifieke PC.

In de repeater software zit ook een WDS gedeelte, daarin moet je de repeater laten zoeken naar de experiabox.

Ik heb in de theorie gelezen dat repeaters op basis van MAC codes elkaar herkennen, niet via IP nummers of SSID's. Wel handig om dezelfde SSID te gebruiken zodat je makkelijker kan "roamen" door je huis. Je hebt weinig aan de theorie, maar wellicht helpt het in je denkproces......

De router software moet je in het WDS gedeelte ook de repeater laten vinden en als beide elkaar herkennen moet het goed gaan. Ik heb naar mijn weten geen kanalen gefixeerd, dit werkt automatisch.

Op je PC waar de Siemens USB aan "hangt" moet je - als je dezelfde SSID gebruikt - deze SSID twee keer tegen komen. Je moet dan de SSID kiezen met de grootste kanaalsterkte. Overigens kan je makkelijk twee verschillende namen gebruiken (om ze uit elkaar te houden), maar dan moet je met een eventuele wireless laptop ook twee wireless access points aanhouden.

Succes!

Eric

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 07 feb 2007 00:50 
Site Admin

erico, bedankt voor de duidelijke toelichting. er is alleen 1 groot verschil: jij gebruikt een eb en repeater van siemens. de vraagsteller een eb van speedtouch en een repeater van siemens. hoop dat het werkt, maar betwijfel dit ten zeerste (zie vorige bijdrage).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 07 feb 2007 09:33 

Ha jwagenaar,

Je hebt helemaal gelijk. Ik realiseerde me inderdaad dat er een verschil is in de gebruikte componenten. Door de omschakeling op WEP en de kennis dat repeaters niet op basis van IP of SSID's werken, maar op MAC adressen, heb ik volgens mij de zaak aan 't werk gekregen.....'t kan toch allemaal niet zo van elkaar afwijken.......qua principe.

Hope it helps.......

Eric

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 07 feb 2007 21:57 

Ik zal het gaan proberen op de manier die jullie voorstellen...

Dat IP-range voorstel vind ik inderdaad wel grappig om na te kijken...... De exp-box kon namelijk de repeater niet "zien"

Van die mac adressen zal ik daarna ook proberen... Zal trouwens wel weekend of maandag worden......Maar als ik het heb geprobeerd kom ik terug met de uitslag...

Mocht er tussentijds nog iemand een andere inslag weten, dan lees ik dat natuurlijk graag...

Rood103

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 14 feb 2007 19:02 

Hi Rood103,

Ik ben benieuwd of het je nog gelukt is. Ik ben zelf ook de gelukkige bezitter van een Repeater die ik al 6 mnd niet kan gebruiken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 21 maart 2007 17:06 

Beste mensen,

Dit is de walk trough die ik nu gedaan heb....

Repeater (gigasetwlan repeater 108) aangesloten op stroom en op laptop.
Harde reset (knopje meer dan 10 sec ingedrukt)
security settings aangepast (nieuw wachtwoord)
Functie reprater gekozen

IP adres aangepast naar 192.168.1.251
first issued ip 192.168.1.100
last issued ip 192.168.1.250
default gateway naar 192.168.1.1
prefferred DNS server 192.168.1.1

en dan maar hopen dat dit het was.....

rood103

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 21 maart 2007 18:05 

nog een kleine aanpassing op het vorige.....

de dhcp sever uitgeschakeld van de repeater.....

ALLES WERKT !!!!!!!

ik ben echt goed !!! ;-) ( en iedereen enorm bedankt voor de tips.....)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 25 maart 2007 16:51 

alles een beetje gelezen maar het volgende:

Ik probeer mijn experiabox via wds te laten comuniceren met een andere experiabox die ik over gehouden heb na een verhuizing. Deze oude box wil ik gebruiken als printserver( 'oude' firmw 1.38). Alles ingesteld maar de wds werkt niet.

Moet ik wel of niet de SSID gelijk maken aan elkaar? laptop ziet beide eb's
de eb in de meterkast staat op 192.168.2.254
de printserver op 192.168.2.1

beide wds ingesteld op kanaal 10 (mede ter wille van de laptop)
en mac adres toegevoegd.

DHCP uitgeschakeld op de printserver. (kan de printserver nu nog alleen via de kabel benaderen)

Nu maakt mijn laptop contact met de printserver maar kan niet op internet.

Wat heb ik fout gedaan?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 25 maart 2007 19:41 

peentje schreef:
Wat heb ik fout gedaan?

Een EB als repeater willen gebruiken. Je hebt dus een repeater nodig b.v. een Siemens Gigaset 108 Repeater. :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 25 maart 2007 20:03 

je kunt toch gewoon wds inschakelen?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 26 maart 2007 20:11 

peentje schreef:
je kunt toch gewoon wds inschakelen?

Ja, dat kan. Maar een tweede EB als repeater gebruiken kan niet.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]