Het InternetPlusBellen/Experiabox Forum

Deel je ervaringen over Internetplusbellen met andere gebruikers en meld je gratis aan.
Het is nu vr 22 nov 2024 01:14

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 12 dec 2006 22:10 

Hallo,

Enkele dagen geleden heb ik de experiabox ontvangen, en deze wil ik nu aansluiten.
Omdat mijn telefoonaansluiting en mijn computer 20 meter van elkaar af liggen, wilde ik dezelfde kabel gebruiken als die ik bij mijn huidige modem gebruik.
Alleen nu heb ik een probleem.
De kabel die ik wil gebruiken is een cat 5 UTP kabel.
De installatie van mijn vorige modem heb ik laten doen door een monteur.
Deze heeft bij de splitter de cat 5 kabel aangesloten op een doosje, en daar komt een dunnere kabel uit met een kleine stekker die dus in mijn splitter gaat.
Waar de kabel aangesloten wordt op mijn huidige modem(Zyxel), zit hij op de dsl ingang met een bredere stekker.
Nu wilde ik deze kabel ook gebruiken voor aansluiting met de experiabox, maar de stekker is te breed en past niet op de adsl ingang.
Hoe kan ik dit het beste oplossen?
Zijn er verloopstekkertjes voor die je op zo'n brede stekker kunt klikken, of gebruik ik een doosje dat bij de experiabox werd geleverd.(en hoe?).
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Alvast bedankt!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 12 dec 2006 22:14 

Is het niet veel gemakkelijker om naar de primafoon te rijden en daar een nieuwe kabel te halen met twee kleine stekkers? De helpdesk vraagt met problemen ook altijd hoeveel meter kabel er tussen zit (kunnen ze ook zien globaal op afstand) dus als je een "eikel" treft kan hij gaan zeuren want het beste staat hij zo kort mogelijk op de telefoon aansluiting.

Je kunt beter de EB lokaal bij de telefoon aansluiting zetten en dan met UTP uit breiden over een langere afstand (tot 125meter geen probleem via UTP) maar dat moet er wel signaal van je netwerk kaart over gaan (ethernet)

Groeten Rob

PS misschien kan je met pijltjes aangeven hoe het nu is (ter verduidelijking)

telefoonaansluiting dun-> cat 5 (dik)-> cat 5 (dik)-> kastje (dun) etc etc.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 12 dec 2006 22:21 

Hallo Rob,

Bedankt voor de snelle reactie.
Ik kan de experiabox niet vlak bij de telefoon plaatsen omdat er meerdere computers gedraad op worden aangesloten.
Dan zou ik dus drie nieuwe kabels moeten leggen omdat deze anders te kort zijn.
Het leggen van een nieuwe kabel is niet zo eenvoudig bij ons thuis, het kan niet onder de vloer door dus we hebben alles boven het plavond zitten.
Er is daar een kruipruimte tussen het plavond van de huiskamer en de vloer van de bovenverdieping.
Vandaar dat ik liever de bestaande kabel wil gebruiken, die ligt daar toch.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 12 dec 2006 22:24 

digibeetje schreef:
Hallo Rob,

Bedankt voor de snelle reactie.
Ik kan de experiabox niet vlak bij de telefoon plaatsen omdat er meerdere computers gedraad op worden aangesloten.
Dan zou ik dus drie nieuwe kabels moeten leggen omdat deze anders te kort zijn.
Het leggen van een nieuwe kabel is niet zo eenvoudig bij ons thuis, het kan niet onder de vloer door dus we hebben alles boven het plavond zitten.
Er is daar een kruipruimte tussen het plavond van de huiskamer en de vloer van de bovenverdieping.
Vandaar dat ik liever de bestaande kabel wil gebruiken, die ligt daar toch.

Het is me nog een klein beetje onduidelijk waarom jij op je modem een bredere stekker hebt, maar buiten dat.

Andere connectors (laten) zetten aan de snoeren geeft dat problemen? Maar of je echt converters hebt...pfffttt dat weet ik niet, volgens mij wel maar waar je die moet halen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 12 dec 2006 22:31 

Ik zal de situatie nu even uitleggen.
Vanaf de splitter loopt een dunne kabel, en die verdwijnt in een doosje.
Aan de ander kant komt een dikke cat 5 kabel, en deze loopt naar mijn huidige modem.
Aan die kant zit dus een bredere stekker.
Mijn idee was dus, als de kabel eerst met zo'n doosje over kan gaan naar de dikke kabel, dan moet dat toch ook andersom kunnen?
Maar wat is dan de makkelijkste manier?
Een soort verloopstekkertej(als die bestaan)
Zo'n doosje
of de brede stekker eraf en een smallere stekker eraan knijpen

En hoe sluit ik het aan.
Ik ben wel technisch aangelegd, maar dit is voor mij de eerste keer.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 12 dec 2006 23:12 

wopper schreef:
Het is me nog een klein beetje onduidelijk waarom jij op je modem een bredere stekker hebt, maar buiten dat.

Een aantal modems hebben een RJ45 aansluiting i.p.v. een RJ11 aansluiting voor ADSL, zoals o.a. Zyxel.

digibeetje schreef:
Aan de ander kant komt een dikke cat 5 kabel, en deze loopt naar mijn huidige modem.
Aan die kant zit dus een bredere stekker.

Knip die brede RJ45 connector eraf en monteer de 2 aders van de dikke Cat5 kabel die in het midden van die brede RJ45 connector zaten op een aansluitdoosje die in het pakket zit. Maak een verbinding tusssen het aansluitdoosje en de EB met het bijgeleverde aansluitsnoer.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 12 dec 2006 23:18 

Hallo Marcel,

Bedankt voor je reactie.
Is het zo simpel als je schrijft, of moet ik nog ergens op letten qua kleuren ofzo of waar ik welke ader op aansluit in het doosje.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 12 dec 2006 23:20 

Die oplossing is echt briljant!

Je moet de blauwe en de rode gebruiken dus naar je modem de middelste. Weet niet of je kan kiezen in het aansluitdoosje van je installatie pakket.

PS: marcel het zijn toch de middelste aders?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 12 dec 2006 23:21 

digibeetje schreef:
Hallo Marcel,

Bedankt voor je reactie.
Is het zo simpel als je schrijft, of moet ik nog ergens op letten qua kleuren ofzo of waar ik welke ader op aansluit in het doosje.

Maakt in dit geval niet uit, als je maar de 2 middelste aders van die brede connector aansluit. Omdat het je een CAT5 kabel gebruikt zijn het niet rood en blauw, maar b.v. wit/blauw + blauw.

Laatst bijgewerkt door Marcel op di 12 dec 2006 23:24, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 12 dec 2006 23:23 

digibeetje schreef:
Hallo Marcel,

Bedankt voor je reactie.

We zaten tegelijk ;-) in je CAT 5 maakt het niet uit, als je maar een paar pakt en aan beide uiteinden hetzelfde paar dus aan begin oranje/wit-oranje dan aan het uit einde ook deze kleuren.

Deze monteer je dan af op de middelste contacten van het aansluit doosje (even volgen binnen hoe ze lopen, meestal blauw rood) en dan hopen dat in jouw "doosje" de goede aders doorgezet zijn, en niet verdraait. Je moet dus eigenlijk zorgen dat vanaf het eerste kleine plugje tot aan de andere kant deze rechtstreekt loopt. Ik weet nl niet wat er aan draaiingen in je "doosje" zitten.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 12 dec 2006 23:33 

In het bijgeleverde doosje zitten een rode en een blauwe draad.
Nu heb ik nog niet gezien hoe een cat 5 kabel eruitziet al je hem losknipt van de stekker.
Begrijp ik het zo goed:
de kabel bestaat uit 4 aders.
Je gebruikt er maar twee.
de aders hebben dezelfde volgorde in kleuren.
de kleuren waar je mee begint in de ene ader moet je mee eindigen in de volgende ader bij het aansluiten.

Zie ik het zo goed?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 12 dec 2006 23:46 

Een CAT5 kabel die het meest gebruikt wordt bestaat standaard uit 4 aderparen, dus 8 aders. Je moet gewoon de middelste 2 aders hebben die in de brede connector zitten. Welke kleur die hebben maakt niets uit als je maar de 2 middelste van die brede connector gebruikt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 13 dec 2006 11:56 

Het lijkt me helder zo.
Heel erg bedankt allebei.
Ik ga mijn best doen, en laat wel even weten hoe het is afgelopen.
Eerst nog even een tijdelijke kabel halen voor de verbinding van mijn isdn centrale naar mijn EB.
Deze kabel vervalt na de portatie toch?
Ook heb ik gelezen dat het schema voor het aansluiten niet klopt in het boekje van Hetnet.(Isdn installatie handleiding)
Is dat zo?
Ik had een isdn aansluiting, maar heb aangegeven dat ik dat niet meer wil.
Nu had ik begrepen dat je bij het aansluiten eerst de ISDN centrale en het NT1 kastje meenam, en dat dit na 5-10 dagen weer ertussen weg gehaald kon worden als het lampje van de NT1 uitwas.

(Er is ook nog een quatrrovox die er ergens tussen hangt, maar die is alleen verbonden met de andere telefoon aansluiting.
Wat het nut is van dat ding op dit moment vraag ik me ook af maar goed.)

Dan sluit ik dus gewoon de cat5 kabel rechtstreeks aan op de wandcontactdoos van de telefoon en de adsl ingang van mij EB.

Wel weer heel wat vragen, maar voordat ik begin wil ik altijd wel zekerheid hebben.

Alvast bedankt!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 17 dec 2006 17:41 

Alles is prima gelukt met het aansluiten van de experiabox, ik surf nu via mijn nieuwe abonnement.
Heel erg bedankt voor alle hulp en goede adviezen!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 18 dec 2006 00:49 

SUPER!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 15 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]