Het InternetPlusBellen/Experiabox Forum

Deel je ervaringen over Internetplusbellen met andere gebruikers en meld je gratis aan.
Het is nu za 19 apr 2025 22:12

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

De Porterings Poll luid: wil je een beetje rompeslomp of liever pas IPB als ik geporteerd ben?
liever meteen goedkoop kunnen uitbellen, eerst activeren, dubbele rekening, en dan de splitter verwijderen 6%  6%  [ 1 ]
Ik wil liever gewoon het pakket krijgen als ik geporteerd ben, dan hoef ik niet te activeren en met een splitter aan te sluiten en dubble rekeningen te betalen. Dan maar liever even via vaste net bellen. (die paar cent meer) 18%  18%  [ 3 ]
Maakt mij niet helemaal niet uit... zolang het allemaal maar werkt 76%  76%  [ 13 ]
Totaal aantal stemmen : 17
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 23 sep 2006 18:27 

Het antwoord op deze vraag is eigenlijk simpel... NIET

Er is goed over na gedacht om de klant meteen te kunnen laten bellen via V(oice)O(ver)I(nternet)P(rotocol).

Door gebruik te maken van een splitter wordt het ADSL signaal van het Telefonie signaal gescheiden.

In de mooie Experia Box die de klant in bruikleen heeft gekregen zit een automatische schakeling.
Deze schakeling zorgt ervoor dat de klant uitbeld via VOIP, en gebeld kan worden via het (oude) Vaste Net.

Als je dus vóór de portering de splitter er tussen uit haalt, kan je dus gewoon niet gebeld worden...

Zo kun je dus zelf checken of de portering al gereed is.

Als deze gereed is kan de splitter worden verwijderd (deze is namelijk een weerstand en kan echo en/of ruis veroorzaken).
En uiteraard het belangrijkste... Geen dubbele rekeningen meer!!!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 23 sep 2006 18:38 
Site Admin

begrijp het verband niet helemaal tussen jouw opmerking en de poll.
op diverse plaatsen is reeds aangegeven hoe gecontroleerd kan worden of iemand (analoog danwel isdn) al dan niet geporteerd is en dus wel of niet de splitter kan verwijderen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 23 sep 2006 18:41 

ik ben nieuwschierig naar wat het grote publiek vind van de keuze van KPN om het op deze manier te doen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 23 sep 2006 18:53 
Site Admin

MR. IPB schreef:
ik ben nieuwschierig naar wat het grote publiek vind van de keuze van KPN om het op deze manier te doen.

heb gevraagd naar het verband tussen de poll over de wijze van levering van het product en jouw gemaakte opmerking over de portering.
daar graag antwoord op.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 23 sep 2006 21:01 

Even voor de duidelijkheid:
Zodra een IPB (inc. Surfen en bellen) klant een pakket thuis krijgt, is deze al geporteerd (wat overigens gewoon inhoudt dat je lijn gereed gemaakt is voor het digitale signaal). Daarna moet je dus je happy call maken waardoor jij het systeem aangeeft dat je klaar bent om volledig geporteerd te worden.
Het gevolg hiervan is dat je volledig je signaal omgezet wordt naar digitaal.

Daarnaast het grote "waarom staat het niet in de handleiding, de splitter verwijderen" vraag:
Dit is een simpele keuze gemaakt door KPN zelf. Veel mensen hebben niet of nauwlijks geen problemen met IPB icm de splitter. Echter komt het wel veel voor.
De opties voor KPN waren dus simpelweg:
1. Mensen adviseren om de splitter eruit te halen.
Met als gevolg: problemen met het aanpassen van de bekabeling
2. Mensen niet op de hoogte brengen van het (eventuele) splitter probleem en dan maar ondersteuning bieden (via de telefoon) voor de mensen die er wel last van hebben.
Optie 2 leek men de beste keuze. En wordt hededaags ook gebruikt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 23 sep 2006 23:12 

Zolang het PSTN of ISDN signaal nog op de lijn staat is de aansluiting nog niet geporteerd. Wanneer je de EB activeert kan je wel via VoIP bellen, maar b.v. voicemail via VoIP werkt nog niet en je kan nog steeds via de PSTN en ISDN lijn bellen en gebeld worden. Pas als de PSTN of ISDN lijn wordt opgeheven en de lijngegevens overgezet zijn naar IPB ben je geporteerd.

Een splitter verwijderen is niet zo moeilijk, zeker als men het zelf heeft aangesloten. Wanneer een KPN-monteur IPB heeft aangesloten laat hij de splitter los hangen bij de EB omdat je hem niet op de muur boort als de splitter later verwijderd moet worden(ISRA vaak in de woonkamer). De KPN-monteur kan de klant duidelijk uitleggen hoe en wanneer de klant de splitter mag verwijderen. Stekker wat in de lijnaansluiting van de splitter zit gaat rechtstreeks naar de ADSL-aansluiting van de EB. De splitter en de overige 2 kabeltjes mogen dan verwijderd worden.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 24 sep 2006 00:29 

Marcel schreef:
Zolang het PSTN of ISDN signaal nog op de lijn staat is de aansluiting nog niet geporteerd. Wanneer je de EB activeert kan je wel via VoIP bellen, maar b.v. voicemail via VoIP werkt nog niet en je kan nog steeds via de PSTN en ISDN lijn bellen en gebeld worden. Pas als de PSTN of ISDN lijn wordt opgeheven en de lijngegevens overgezet zijn naar IPB ben je geporteerd.

Een splitter verwijderen is niet zo moeilijk, zeker als men het zelf heeft aangesloten. Wanneer een KPN-monteur IPB heeft aangesloten laat hij de splitter los hangen bij de EB omdat je hem niet op de muur boort als de splitter later verwijderd moet worden(ISRA vaak in de woonkamer). De KPN-monteur kan de klant duidelijk uitleggen hoe en wanneer de klant de splitter mag verwijderen. Stekker wat in de lijnaansluiting van de splitter zit gaat rechtstreeks naar de ADSL-aansluiting van de EB. De splitter en de overige 2 kabeltjes mogen dan verwijderd worden.

Wanneer een klant IPB aanvraagt en thuisbezorgd krijgt, zijn er enige aanpassigen gedaan in de wijkcentrale. Dit houdt in dat de lijn klaar wordt gezet voor het digitale signaal. Vanaf dit punt wordt de klant geporteerd. Pas als de klant 1369 heeft gebeld wordt dit volledig doorgezet. Daarnaast is het overigens ook nog zo dat een IPB'er al gebeld wordt via een digitaal signaal, maar nog niet digitaal uitbeld als deze nog niet 1369 heeft gebeld.

En het komt maar al te vaak voor dat:
A. men geen idee heeft was uberhaupt een splitter is.
B. een monteur ALLES netjes vast monteerd aan de muur. Je moet niet vergeten dat de helft van alle monteurs ingehuurd zijn door KPN maar niet van KPN zelf zijn. Het zou niet de eerste keer zijn dat een monteur de helpdesk belt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 24 sep 2006 00:34 
Site Admin

Corvector schreef:
En het komt maar al te vaak voor dat:
A. men geen idee heeft was uberhaupt een splitter is.
B. een monteur ALLES netjes vast monteerd aan de muur. Je moet niet vergeten dat de helft van alle monteurs ingehuurd zijn door KPN maar niet van KPN zelf zijn. Het zou niet de eerste keer zijn dat een monteur de helpdesk belt.

het lijkt mij toch niet zo moeilijk werknemers (al dan niet extern ingehuurd) werkinstructies te geven. zeker als hiermee veel verwarring en matig werkende apparatuur verkomen kan worden.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 24 sep 2006 09:55 

Corvector schreef:
Daarnaast is het overigens ook nog zo dat een IPB'er al gebeld wordt via een digitaal signaal, maar nog niet digitaal uitbeld als deze nog niet 1369 heeft gebeld.
Je bedoeld waarschijnlijk dat een IPB'er door een andere IPB'er gebeld kan worden, maar uiteraard niet door iemand die via het vastnet belt.

Corvector schreef:

Volgens KPN hoeft de splitter niet vast aan de muur bevestigd worden, bij gewone ADSL installaties is dit wel het geval. De EB hoeft ook niet vast gemonteerd te worden, vaak wil de klant dit niet en heeft liever de EB op het buro of op een kast staan. Als je IPB als aannemer van KPN installeert moet je door KPN gecertificeerd zijn. Eerst krijg je een pittige toelatingstoets over pc-kennis en degene die daarvoor slagen krijgen een IPB opleiding. Meestal belt een monteur de MPSD omdat het Wifi/VoIP gedeelte niet goed geladen wordt. Ik denk niet dat er monteurs zijn die de MPSD bellen met de vraag hoe sluit ik een EB aan.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 24 sep 2006 11:06 

jwagenaar schreef:
het lijkt mij toch niet zo moeilijk werknemers (al dan niet extern ingehuurd) werkinstructies te geven. zeker als hiermee veel verwarring en matig werkende apparatuur verkomen kan worden.

Over het algemeen niet, nee. Maar veel mensen hebben dit pakket gekozen zodat ze verder niets hoeven te doen. Ze laten het installeren door een monteur en willen verder dat het goed werkt. Het komt bijvoorbeeld voor dat mensen (onder telefonische begeleiding) niet eraan wil sleutelen omdat ze bang zijn dat ze de boel om zeep helpen dmv het aanpassen van een aantal kabeltjes.

Marcel schreef:
Je bedoeld waarschijnlijk dat een IPB'er door een andere IPB'er gebeld kan worden, maar uiteraard niet door iemand die via het vastnet belt.

Er wordt een omschakeling gemaakt in de wijkcentrale waardoor de IPBer , die nog niet 1369 heeft gebeld, al wel wordt gebeld via het digitale net. 10 dagen na de happycall belt een IPBer volledig digitaal, in en uit.

Marcel schreef:
Volgens KPN hoeft de splitter niet vast aan de muur bevestigd worden, bij gewone ADSL installaties is dit wel het geval. De EB hoeft ook niet vast gemonteerd te worden, vaak wil de klant dit niet en heeft liever de EB op het buro of op een kast staan. Als je IPB als aannemer van KPN installeert moet je door KPN gecertificeerd zijn. Eerst krijg je een pittige toelatingstoets over pc-kennis en degene die daarvoor slagen krijgen een IPB opleiding. Meestal belt een monteur de MPSD omdat het Wifi/VoIP gedeelte niet goed geladen wordt. Ik denk niet dat er monteurs zijn die de MPSD bellen met de vraag hoe sluit ik een EB aan.

Inderdaad, het hoeft niet allemaal vast gemonteerd te worden. Maar zoals ik dus al zei, gebeurt dit al te vaak wel.
De training voor een externe monteur weet ik niet zoveel van. Maar het komt wel eens voor dat ze de mphd ipv mpsd bellen voor vragen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 24 sep 2006 11:51 

De opleiding voor monteur is niet zwaar en duurt niet langer dan een paar dagen.Ik ben niet echt te spreken over de kwaliteit van monteurs maar het valt me wel op dat de monteurs bij ipb meer weten dan bij ddsl, in de tijd dat ik bij ddsl (kpn adsl) werkte, werd ik vaak genoeg opgebeld door monteurs met de simpelste vragen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 24 sep 2006 14:40 

wezel555 schreef:
De opleiding voor monteur is niet zwaar en duurt niet langer dan een paar dagen.Ik ben niet echt te spreken over de kwaliteit van monteurs maar het valt me wel op dat de monteurs bij ipb meer weten dan bij ddsl, in de tijd dat ik bij ddsl (kpn adsl) werkte, werd ik vaak genoeg opgebeld door monteurs met de simpelste vragen.
De opleiding bij KPN voor IPB is zeker niet zwaar en duurt een dag. De kennistoets om een IPB opleding te volgen is wel zwaar. Er wordt heel veel gevraagd over de opbouw van de pc, IP protocolen en nog veel meer. Een groot pecentage slaagt niet voor de kennistoets, omdat er geen leerstof van is(je moet de kennis in huis hebben).

Dat IPB monteurs meer weten als destijds de ADSL-monteur komt door een aantal redenen.

1. IPB monteurs hebben al ruime ervaring opgedaan met ADSL.
2. IPB monteur zijn voor IPB door KPN gecertificeerd, terwijl de ADSL-monteurs destijds zonder kennis naar een ADSL opdracht werden gestuurd.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 24 sep 2006 16:28 

Is het ook niet zo dat mensen van het analoge resp isdn gedeelte de optie hebben om na scholing over te stappen naar IPB ?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 24 sep 2006 16:51 

Bij KPN monteurs is dat afhankelijk van je sollicitatie naar de IPB groep. De managers bij IPB kennen veelal de monteur en beslissen dan of deze geschikt is voor IPB installeren.

Bij de aannemers is dat anders. Iedere monteur kan IPB monteur worden, mits hij de toelatingstest en klantgerichtheidtest goed doorloopt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 24 sep 2006 21:05 

Corvector schreef:
Over het algemeen niet, nee. Maar veel mensen hebben dit pakket gekozen zodat ze verder niets hoeven te doen. Ze laten het installeren door een monteur en willen verder dat het goed werkt. Het komt bijvoorbeeld voor dat mensen (onder telefonische begeleiding) niet eraan wil sleutelen omdat ze bang zijn dat ze de boel om zeep helpen dmv het aanpassen van een aantal kabeltjes.

In de algemene voorwaarden staat dat de klant moet meewerken aan een oplossing voor het probleem, dit betekend: als er gevraagd wordt om de splitter te verwijderen, de klant dit ook moet doen.

Corvector schreef:
Er wordt een omschakeling gemaakt in de wijkcentrale waardoor de IPBer , die nog niet 1369 heeft gebeld, al wel wordt gebeld via het digitale net. 10 dagen na de happycall belt een IPBer volledig digitaal, in en uit.

Totdat de portering gereed is wordt men gebeld via het vaste net. De VRS-call (1369) is alleen om dit proces op te starten.
Bellen gaat (via de EB) altijd digitaal.

Corvector schreef:
Inderdaad, het hoeft niet allemaal vast gemonteerd te worden. Maar zoals ik dus al zei, gebeurt dit al te vaak wel.

Klopt, de monteur moet het "werkend" achterlaten.
De klant mag zelf de kabeltjes netjes wegwerken en de kastjes ophangen. Of lekker laaten bungelen.

De monteur sluit eveneens maar 1 pc aan (naarkeuzebedraad of draadloos)
en 1 telefoontoestel.

Vervolgens maakt deze de VRS-call (als er een storing is moet de klant dit later alsnog zelf doen)
En wordt er een account aangemaakt voor mijnKPN.
(dit kan alleen als de VRS-call gemaakt is)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]