Het InternetPlusBellen/Experiabox Forum

Deel je ervaringen over Internetplusbellen met andere gebruikers en meld je gratis aan.
Het is nu do 01 mei 2025 23:44

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 29 dec 2008 10:32 

Wie weet het?

Ik ben overgegaan op internet bellen plus, bij de overgang belde ik via de ISDN-1 centrale (Siemens Gigaset) met 4 mobiele handsets. Deze centrale dacht ik aan te kunnen sluiten op de Experiabox, de Speedtouch Thomson ST780i WL. Dat kan dus niet, want er kan alleen een analoog telefoonapparaat op. OK, snap ik, dus op zoek naar een analoog telefoonapparaat met 3-4 mobiele handsets. Maar wat is een analoge telefoon, met een draadje dacht ik. Maar dan noemt men het ook een DECT telefoon, maar een DECT zou weer een veiliger hoog-frequent signaal gebruiken en een analoge telefoon een laag-frequent signaal. Welnu, mijn vraag is:

Kan ik een DECT centrale aansluiten op de Experiabox, zodat ik met mobiele handsets kan telefoneren of kan dat niet?

Ik heb het grvraagd aan KPN, die vertelden mij dat ik de ISDN centrale rustig kon blijven gebruiken (ik bel inderdaad nog via de oude ISDN lijn en betaal daarmee nog 1 maand dubbele abonnementskosten, maar na precies 1 maand wordt dit afgesloten, automatisch volgens KPN), terwijl de handleiding uitdrukkelijk zegt dat ISDN telefoons niet gebruikt kunnen worden, hoewel er op de handleiding weer op de kaft ISDN gedrukt staat. Of is dat omdat dit de configuratie is die gebruikt wordt voor ISDN lijnen??

Wie helpt mij, zodat ik niet een nutteloze centrale koop, die het ook niet doet.
Het zal toch niet zo zijn dat ik weer overal draadjes moet gaan trekken, in 2009????
WIm

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 29 dec 2008 11:21 

Na portering van de lijn is het ISDN gedeelte "weg" en zal een ISDN-centrale echt niet meer werken.
Klinkt inderdaad vreemd, je krijgt een 780 voor een ISDN-netwerk maar dat is alleen maar totdat KPN na een dag of 8-10 de knop omzet.

Je zult een nieuwe centrale voor die Siemens Gigaset handsets moeten komen, een analoge versie.
Dan kan je toch alle handsets die je nu hebt gewoon kunnen blijven gebruiken?
Voor de DECT-handsets maakt het niet uit of de centrale wel of niet geschikt is voor ISDN.

ISDN heeft zijn langste tijd gehad denk ik....

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 29 dec 2008 11:34 

Ik snap het niet helemaal.

Gaat de ISDN werkelijk weg? Ik dacht dat je de ADSL nog houdt en dat die via ISDN gaat? Waarom betaal ik dan 8 euro permaand meer, dan voor een analoge lijn??
Maar goed, je noemt de optie van een nieuwe centrale, analoog, waarop je de handsets kunt aansluiten. Maar deze handsets zijn toch berekend op deze ISDN centrale, en dus ISDN van bouw, kunnen deze dan zomaar op een analoge centrale?? Weet je dat wel heel zeker?
En zo ja, welke centrale raad jij me aan? Ik weet werkelijk niet hoe ik dat uit moet zoeken!
ALvast hartelijk dank voor je hulp
Wim

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 29 dec 2008 19:07 

Siemens maakt toch maar een paar verschillende handsets?
Deze werken samen met meerdere basis-stations, je kan ze zo aanmelden.

Als je overgaat van ISDN naar IPB dan werkt de ISDN-lijn met bijbehorende apparatuur nog tot het moment dan KPN de lijn definitief omzet naar IPB.
Dan is het ISDN-signaal van de lijn af zeg maar en werkt ISDN apparatuur ook niet meer.
Het geleverde IPB-modem is wel een ISDN-versie maar werkt net zo goed op de uiteindelijk IPB lijn, dat is een soort van data-lijn zeg maar.

Betaal jij met IPB (op ISDN) dan meer dan IPB op analoog?
Is dat iets nieuws?
In mijn IPB tijd maakte dat geen enkel verschil?

Heb je al op de site van Siemens gekeken, waar passen jouw handsets allemaal op.
Heb je een echte centrale of is het meer een basis-station met meerdere handsets?
Ik had bijvoorbeeld zo'n Ericsson basisstation (met 8 handsets) maar dat is geen echte centrale.
Dit wat inderdaad de ISDN-versie maar kocht de analoge versie ervan en alle handsets werkte als nieuw..... :D

Ik kan me voorstellen dat het allemaal wat onduidelijk is.
Veel zaken worden pas duidelijk als je het product hebt maar je wil het juist eerder weten!

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 29 dec 2008 22:53 

KWF schreef:
Maar goed, je noemt de optie van een nieuwe centrale, analoog, waarop je de handsets kunt aansluiten. Maar deze handsets zijn toch berekend op deze ISDN centrale, en dus ISDN van bouw, kunnen deze dan zomaar op een analoge centrale?? Weet je dat wel heel zeker?
En zo ja, welke centrale raad jij me aan? Ik weet werkelijk niet hoe ik dat uit moet zoeken!

Handsets zijn niet afhankelijk van analoog of ISDN, het zijn de basisstations die wel afhankelijk zijn. Je kan bijna op alle DECT basisstations de DECT handsets aanmelden.

Een goede vervanging voor je huidige ISDN basisstation vindt je b.v. hier.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 07 aug 2010 15:36 

Beste Marcel of een ieder die het weet

Nog bedankt voor je reactie in het verleden.
De toen aangeschafte basiscentrale is echter helaas kapot.
Welgemoed dacht ik een andere te kopen, met hulp van jouw verwijzing naar de KPN website.
Nu is er echter geen basisstation meer te koop? Via jouw link?
Is het nu werkelijk zo dat ik ook mijn Chicago 500 E handsets weg moet gooien?
Weet jij een oplossing, of wie dan ook?
Met dank
Wim

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 08 aug 2010 13:17 

De Chicago 730 is vervangen voor de Chicago 930. De 500E handsets kunnen hier op aangemeld worden.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]