Ottens schreef:
Een paar minuten geleden ontving ik het volgende emailtje (3 keer achter elkaar):
Andere forumleden ook dit bericht ontvangen? Het lijkt mij een rechtstreekse poging om mijn emailgegevens te ontfutselen. Toch?
De beste van KPNPLANET. NL Eigenaar van de e-mail- Rekening,
Dit bericht is van het overseinencentrum van KPNPLANET. NL aan alle van KPNPLANET. NL e-mail- rekeningseigenaars. Wij bevorderen momenteel ons gegevensbestand en e-mailrekeningscentrum. Wij schrappen al ongebruikte van KPNPLANET. NL e-mail- rekening om meer ruimte voor nieuwe rekeningen tot stand te brengen. Om uw rekening te verhinderen te sluiten zult u het moeten bijwerken hieronder zodat wij zullen weten dat het een onderhavige gebruikte rekening is.
BEVESTIG UW E-MAIL HIERONDER IDENTITEIT
E-mail Gebruikersbenaming:
E-MAIL Wachtwoord:
Datum van Geboorte:
Land:
Van de waarschuwing zal de eigenaar van de!!!- Rekening die weigert om zijn of haar rekening binnen Zeven dagen bij te werken na het ontvangen van deze waarschuwing zijn of haar rekening permanent verliezen.
Dank u voor het gebruiken van KPNPLANET. NL!
Zie ondestaande voor een duidelijke uitleg:
Phising staat voor een vorm van oplichterij waarbij grote hoeveelheden e-mails met vervalste afzender worden verstuurd met als doel het verkrijgen van gevoelige informatie zoals credit card nummers of inlog gegevens.
De vervalste e-mail onderscheidt zich niet van een legitieme e-mail van een gerespecteerd bedrijf zoals een bank, webhostbedrijf of credit card instelling.
De ontvanger wordt ertoe aangezet de e-mail te beantwoorden (antwoord voorzien van gevoelige informatie) maar de e-mail wordt niet verzonden naar de afzender (de betrouwbare partij) maar naar de oplichter.
Hoe voorkom ik phising:
Reageer niet op zo'n bericht, stuur het niet door en verwijder het direct
Gebruik nooit een link uit het bericht, type zelf het 'bekende' adres of gebruik de snelkoppeling die u zelf eerder heeft opgeslagen
Geef nooit persoonlijke gegevens prijs, zelfs niet als u zeker denkt te weten dat u op de originele web site van het aan u bekende bedrijf bent aangeland.
Mvg