Het InternetPlusBellen/Experiabox Forum

Deel je ervaringen over Internetplusbellen met andere gebruikers en meld je gratis aan.
Het is nu za 19 apr 2025 05:16

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 110 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 01 okt 2008 09:33 

Is gelukt dieco?

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 01 okt 2008 09:45 

Internet

Connection status: Connected (0:12:49:37)
Connection mode: Always on
IP address:
MAC address: 00:01:E3:CD:78:87
Default gateway:
Preferred DNS server:
Alternate DNS server:
Downstream rate: 6112 kbps
Upstream rate: 800 kbps
PPPoE pass-through: Enabled
UPnP: Disabled
ADSL Line

Status: Cable connected
Line mode: G.992.1 (G.DMT)
Maximum line rate: 6112 kbps (downstream) / 800 kbps (upstream)
Noise margin: 6 dB (downstream) / 6 dB (upstream)
Line attenuation: 35 dB (downstream) / 32 dB (upstream)
Output power: 19 dBm (downstream) / 11 dBm (upstream)

Zoals je kunt zien is de Line Attenuation upstream met 2 dB lager geworden, maar de snelheid is niet veranderd ...
Er is me verzekerd dat de kabels nu liggen zoals ze horen te liggen. Het is in elk geval een heeeeeeeeeeeeeeeeeeel stuk netter en overzichtelijker geworden.
En daar ben ik, op zich, al heel blij mee ...

Wat ook wat vreemd is, is dat de intrainingswaarde van de EB steeds veranderen.
Bij elke herstart/reset kan ik ervan uit gaan dat de maximum line rate is veranderd ... en volgens mij horen die getallen in elk geval steeds gelijk te blijven.

Laatst bijgewerkt door dieco op wo 01 okt 2008 11:53, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 01 okt 2008 09:50 

Helaas heeft het in ieder geval geen effect gehad op de haalbare bitrate. die is nog steeds het zelfde dus dan kom ik automatisch al weer op het monteur verhaal (als je dat natuurlijk wil)

misschien kun je nog een keer een foto laten maken of een schema tekenen, zodat meerdere mensen hun mening kunnen uiten.

mvg.
E. Weis
KPN Webcare Team.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 01 okt 2008 11:06 

@Dieco: het is niet echt verstanding om je IP-adres hier te plaatsen.... :wink:

Kan je beter even weghalen, je weet maar nooit.
Maar heeft Voederbietel alle bekabeling nu netjes op orde gemaakt?

Kunnen we hem al voordragen tot forum-lid van de maand?
Of misschien wel tot die van het jaar?

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 01 okt 2008 11:57 

Nou, Robèrt wat mij betreft heeft ie fantastisch werk geleverd!!
Het ziet er nu echt ontzettend netjes en overzichtelijk uit ...
Een grote opluchting ...
Oh ja ... ghehehe ... 'k was vergeten om m'n IP weg te halen ... nu even gecorrigeerd.
Dank je voor de waarschuwing ...

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 01 okt 2008 13:18 

Foto's van voor en na de aanpassing ...
http://home.kpn.nl/emmel076/IPB.htm
Zijn met gsm gemaakt dus niet heel erg scherp, maar denk wel dat het zo duidelijk is.

Nogmaals: ik ben erg blij met de aanleg zoals ie nu is.
Zoals het eerst was was het me een doorn in het oog ;-)

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 01 okt 2008 18:36 

Ten eerste wil ik ff melden dat het voor mij ook een leuk klusje was, ik kom op beroerdere plekken om te werken. Dus Dieco, jij ook bedankt voor de prettige samenwerking.

Het ISRA punt bleek zich, zoals oook eweiss al geconcludeerd had, inderdaad in de kamer te bevinden, vanaf hier lag een Norm 88 kabel (ong. 12 m Ronde PTT Kabel) naar de slaapkamer beneden. Vanaf de slaapkamer beneden liepen 2 Cat 5e kabels naar de meterkast, 1 kabel was/is afgewerkt met RJ45 connectoren en dient als netwerkverbinding voor de PC. De andere kabel was in gebruik voor het verplaatsen van het ISRA via Tel. Slk naar de meterkast, 1 aderpaar was gebruikt om de tel2 in de slaapkamer aan te sluiten, het 3e aderpaar was gebruikt om de hoofdaansluiting(tel1) weer van signaal te voorzien.
Ook lag er nog een Cat5e kabel vanaf de meterkast naar boven voor een 2e aansluiting van tel1. Diverse verbindingen waren in elkaar getwist en geïsoleerd dmv cellotape.

Gisteravond is er een nieuwe Cat5e kabel getrokken tussen het ISRA punt en de meterkast, van deze kabel is 1 aderpaar dmv snijklemmen op de bestaande PTT kabel aangesloten, een 2e aderpaar is gebruikt om de telefoonaansluiting (tel1) bij de ISRA weer van telefoonsignaal te voorzien. (Er paste geen 3e kabel in de buis, dus dit is gecombineerd) Het ander uiteinde van deze kabel is aangesloten op een Cat5e Mod.Jack (ISRA) en RJ11 aansluitdoosje (Tel1).
Vanaf deze Mod.Jack loopt het bij de modem geleverde kabeltje naar de DSL aansluiting op de Experiabox. Het RJ11 aansluitdoosje is dmv platte kabel aangesloten op tel1 van de box, tevens loopt er vanaf dit doosje een kabel naar boven voor de 2e aansl. op tel1. (Kabel was te kort, is dus via een doosje boven in de meterkast verlengd)
De netwerkkabel is gebleven zoals het was, deze gaf geen problemen en was netjes afgewerkt.
De telefoonkabel naar de slaapkamer beneden (tel2) loopt via de 2e Cat5e Mod. Jack.

Bij deze ook nog even het schema zoals het nu aangesloten is.
Afbeelding

Sorry, het is een heel verhaal geworden, maar hoop dat de situatie nu voor iedereen wat duidelijker is.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 01 okt 2008 23:23 

Maar even voor de duidelijkheid.... :wink:

Bekabeling lijkt nu helemaal op orde en toch is de internetsnelheid nog niet daar waar het zou moeten zijn?

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 02 okt 2008 08:23 

Robèrt schreef:
Maar even voor de duidelijkheid.... :wink:

Bekabeling lijkt nu helemaal op orde en toch is de internetsnelheid nog niet daar waar het zou moeten zijn?

Hahahaha, inderdaad ... de snelheid is niet veranderd, maar de lijndemping (line attenuation) upstream wel.
Die was eerst 34 dB en is nu 32 dB ...
En ik vraag me nog steeds af: hoort het zo te zijn dat bij elke reset/opstart van de EB de maximale lijnsnelheid (up- èn downstream) veranderd?

eweis schreef:
Helaas heeft het in ieder geval geen effect gehad op de haalbare bitrate. die is nog steeds het zelfde dus dan kom ik automatisch al weer op het monteur verhaal (als je dat natuurlijk wil)

misschien kun je nog een keer een foto laten maken of een schema tekenen, zodat meerdere mensen hun mening kunnen uiten.

Foto's zijn geplaatst en ook nog een uitgebreide omschrijving van Voederbietel himself. :wink:
Geen bericht is goed bericht?
Ik bedoel: er worden geen meningen en dergelijke geplaatst ... dus ik kan er van uit gaan dat ook volgens de forumleden alles goed is aangesloten?!?

Laatst bijgewerkt door dieco op zo 05 okt 2008 19:41, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 18:35 

Weer een update:

Kreeg vandaag een mailtje van KPN: excuses voor de opgelopen vertraging blablabla ......
De vraag die ik had gesteld was simpel: wil KPN in dit specifieke geval de monteurskosten hoe dan ook op zich nemen? (let wel: mail van een paar weken geleden) ;-)
Het antwoord was grappig. ('k Heb er een klein stukje tussen weg gehaald dat minder interessant was ... even voor de duidelijkheid.)
Citaat:
Voor het door u ondervonden probleem is een aantal oorzaken en oplossingen mogelijk. Telefonisch kunnen wij een betere en snellere analyse maken en direct op uw vervolgvragen reageren. Uw vraag betreffende uw internetverbinding is daarom doorgestuurd naar de afdeling die dit gaat behandelen onder registratienummer: XXX-XXXXXXXX Er wordt zo spoedig mogelijk contact met u opgenomen. Wanneer het probleem betreffende uw internetverbinding is verholpen, kunnen wij u eventueel tegemoetkomen in de kosten. Wij vertrouwen erop u met deze informatie van dienst te zijn geweest.

Heel mooi hoor, dat ze mijn probleem gaan behandelen ... maarre ... ik vroeg toch alleen maar of zij de rekening zouden betalen? Waarom moet dat telefonisch met mij nog geanalyseerd worden? Er heeft trouwens inmiddels ook al iemand gebeld maar ik was niet thuis ... en m'n moeder begreep niet waar die man het over had :lol: Wat is er nou zo moeilijk te begrijpen aan het feit dat ze niets aan me hebben ... telefonisch gesproken? En ik had dat feit nog wel in hoofdletters en meerdere malen in de mail gezet. Dus aan de ene kant blij dat er blijkbaar nog steeds beweging in zit maar aan de andere kant toch een beetje geïrriteerd omdat het, ondanks alles, tòch telefonisch moet gaan gebeuren. Is ja of nee typen zo ontzettend moeilijk? Zucht, ik word hier zo moe van ... 8)

Sorry maar ik moest dit even kwijt ...

EDIT
Update in een update: net gebeld door technische helpdesk.
Hij: ja, uw lijn is helemaal okee
Ik: Oh, maar iemand van Webcare zei dat de kwaliteit niet goed was
Hij: hm, dat was toen maar nu is de lijn helemaal goed hoor.
Ik: beetje vreemd maar okee ... waar belt u nu eigenlijk voor?
Hij: ik heb een storing door gekregen (klinkt net als Jomanda) en die probeer ik op te lossen
Ik: maar mijn mail ging maar om één vraag en die was of KPN me wilde matsen met de kosten
Hij: hahaha daar kan ik geen uitspraken over doen want ik ben van de technische helpdesk. Ik kan een monteur sturen die eventueel een andere EB gaat proberen maar verder niets. Wat u wel kunt doen is (let op!) even een mail sturen naar de klantenservice.
Ik: hahahaha da's grappig ... 4 keer al gemailt en nevernooit antwoord ... nee dank u ... been there, done that
Hij: nou dan kan ik helaas niets voor u betekenen

Daar laat ik het even bij. Er is natuurlijk meer besproken maar eigenlijk was het hele gesprek zo ...
Hij behandelde me alsof ik een of ander achterlijk wezen ben maar ik heb een probleem met m'n spraak. Dat maakt me nog niet achterlijk!! (dieco is een beetje boos)
Het gesprek heeft me heel erg veel energie gekost dus ik ben nu kapot :(

Het spijt me als ik een beetje ongenuanceerd overkom, maar dit is duidelijk niet mijn dag ... qua gezondheid dan, maar daar zal ik jullie verder niet mee vervelen. :?

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 20:14 

Kortom je schiet er weer niks mee op. Zonde van ieders tijd en van de tijd die verstreken is voordat er daadwerkelijk iets gebeurd.

Het KPN Webcare Team heeft toch wel een ingang die als coulance z.s.m. een bekwame KPN service-monteur kan aansturen?

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 20:34 

eweis heeft me ook al een monteur aangeboden ...
Ik weet dat Voederbietel het goed heeft aangelegd (keurig zelfs) maar zoals het daarvoor was heeft me danig doen schrikken.
Vandaar dat ik nu toch nog steeds een beetje terughoudend ben met die monteur (qua kosten dan).
Oorzaak: puur mijn eigen schrik ... niks meer en niks minder.
Ik denk dat ik het maar verder zo laat ...

Hij zei dat een nieuwe Experiabox MISSCHIEN kon zorgen dat het toch nog ietsjes sneller wordt, maar voor hetzelfde geld gaat de snelheid omlaag ... 50/50
Tsja, u kunt de ene keer 6000 kbps halen en bij een reset 6464 kbps en bij weer een reset weer minder ... hahaha ... of juist meer!
Ik zeg: dus de snelheid waarmee de EB intraint kan eigenlijk best veel verschillen?
Hij: ja, zo kan het gebeuren dat u vandaag 6000 kbps haalt en morgen misschien wel 7000 ... of minder ... wie weet?

Kijk, die uitleg doet mij denken aan een instabiele lijn maar goed ... wie ben ik?
De intrainsnelheid verschilt bij mij namelijk elke keer ... hoe vaak ik ook reset ... elke keer iets anders ... 't is bijna de lotto!
Maar wat me het meest irriteerde was de manier waarop hij tegen me sprak ... erkomennuallemaallelijkewoordeninmeopdieikhiermaarnietzalneerzetten :wink:

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 22:49 

Ik bedoelde dat een KPN monteur met een meetinstrument(Argus 145) de lijn moet controleren vanaf de KPN-centrale naar de kabelverdeler in de wijk en tussen de kabelverdeler en het ISRA-punt.
Door uittesten kan een aderpaar gevonden worden die veel beter is dan het huidige. De kwaliteit kan minder worden als er b.v. een ISDN of andere storende signalen er langs lopen of kortsluitingen(met een lagere weerstandswaarde dan 10Mohm) tussen a-b, b-a, a-aarde, b-aarde enz.

Geloof me je zal niet de eerste en zeker niet de laatste zijn die op deze manier een betere lijnkwaliteit gekregen hebt. Er zijn enkele KPN helpdeskmedewerkers op dit forum aanwezig die eventueel een ticket aan kunnen maken voor het aansturen van een service monteur met de opmerking "kosteloos i.v.m. herhaalde klacht".

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 10 okt 2008 00:11 

Marcel schreef:
Er zijn enkele KPN helpdeskmedewerkers op dit forum aanwezig die eventueel een ticket aan kunnen maken voor het aansturen van een service monteur met de opmerking "kosteloos i.v.m. herhaalde klacht".

Weet je dat wel zeker?

Ik las toch echt ergens dat ze dit beslist niet konden aangeven bij het sturen van een service monteur.
Een van de webcare leden schreef het nog in dit draadje meen ik.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 10 okt 2008 09:08 

eweis schreef:
Uiteraard komt er nog steeds naar voren dat de lijn van slechte kwaliteit is...

dieco schreef:
Kan het nou niet zo geregeld worden dat de KPN als gebaar van goede wil sowieso die rekening op zich neemt, ongeacht waar het probleem zich bevindt? Dan hoef ik me dààr in elk geval geen zorgen meer om te maken. En die belofte zou ik dan natuurlijk wel zwart-op-wit willen hebben ;-)

eweis schreef:
ik zou het je graag willen toezeggen maar helaas laat "het systeem" dat niet toe.

eweis schreef:
Zoals ik net ook "zei", kunnen we dit niet toezeggen omdat het ook onzeker is wat de monteur allemaal moet gaan doormeten en waar uiteindelijk het probleem moet liggen.

Volgens mij heb je gelijk, Robèrt ... eweis gaf al aan dat dat niet kon (als Marcel die KPN-medewerker tenminste bedoelde).
Er werd gisteravond trouwens ook nog wat gemompeld over een te lange afstand naar de centrale enz. maar volgens mijn informatie kunnen ze je in de centrale in bepaalde gevallen op een kortere lus o.i.d. zetten zodat de afstand nogal wat scheelt. En inderdaad, er kan onderweg nogal wat storing optreden door kabels die ernaast lopen ...
Het enige dat mij werd aangeboden was een monteur die een nieuwe EB zou uitproberen en toen ik opperde om de lijn vanaf centrale eens goed door te meten gaf hij aan dat dat niet nodig was omdat de lijn duidelijk goed was. Tsja, en dan ben je uitgekletst ...

Het enige waarin ik hem gelijk moest geven was de afstand naar de centrale, maar ik dacht dat dat door bovenstaande oplossing wel gedeeltelijk opgelost had kunnen worden.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 110 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]