Het InternetPlusBellen/Experiabox Forum

Deel je ervaringen over Internetplusbellen met andere gebruikers en meld je gratis aan.
Het is nu za 19 apr 2025 05:06

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 30 maart 2008 19:23 

Omdat ik al jaren lang van isdn naar analoog wil migreren werd mij geadviseerd (in de primafoon-winkel) ipb te nemen, m'n isdn wordt dan automatisch omgezet naar analoog. Vorige week m'n experia-box gekregen : het is een isdn-versie !! (780i). Is dit omdat ik tijdelijk nog parallel via isdn bel en kan ik daarna een analoog modem gebruiken ?????

bumke

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 30 maart 2008 20:02 
Site Admin

Kunt u mij mischien uitleggen waarom speciaal analoog? met ipb maakt het niks uit of je analoog hebt of vanaf isdn komt, na de portatie draait het onder hetzelfde protocol.

Dus graag uw uitleg hierover.

Groet Mracel.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 30 maart 2008 21:22 

Een logische reden zou volgens mij de prijs van ISDN zijn wat ik lees zeggen de meeste het om die reden op.
En omdat hij er al jaren van af wil lijkt me dat de reden.

Maar beter kan @bumke het zelf even verklaren. :?

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 30 maart 2008 21:31 
Site Admin

Qua prijs maakt dit niks uit, ipb is voor isdnèrs of analoge klanten presies hetzelfde.

Groet Marcel.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 30 maart 2008 21:40 

prijs is wel een reden, maar de hoofdreden was eigenlijk dat een kpn-er me vertelde dat via analoog ik hogere snlheden kan halen. Ik betaalde bij direct-adsl (kpn) voor 3 Mb maar haalde maar net iets meer dan de helft. Ik woon ongeveer 4 km van de centrale.......

bumke

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 31 maart 2008 06:48 

bumke schreef:
prijs is wel een reden, maar de hoofdreden was eigenlijk dat een kpn-er me vertelde dat via analoog ik hogere snlheden kan halen. Ik betaalde bij direct-adsl (kpn) voor 3 Mb maar haalde maar net iets meer dan de helft. Ik woon ongeveer 4 km van de centrale.......

bumke
Dat is dan ook de enige reden. Je had dan tegen het advies van KPN in eerst moeten remigreren van ISDN naar PSTN en daarna IPB aanvragen. Wel is als je al ADSL had, je een aantal weken zonder zit. Snelheid IPB via ISDN t.o.v. PSTN maakt niet zoveel uit, zeker niet na de portering als het ISDN signaal weg is en ook de daarbij behorende bandbreedte.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 31 maart 2008 09:47 
Site Admin

bumke[/quote]Snelheid IPB via ISDN t.o.v. PSTN maakt niet zoveel uit, zeker niet na de portering als het ISDN signaal weg is en ook de daarbij behorende bandbreedte.[/quote]

Dat is presies wat ik bedoelde :wink:

Groet Marcel.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 31 maart 2008 11:01 

Is het niet zo dat ADSL over ISDN langzamer is (was?) dan ADSL over POTS?

Komt daar deze gedachte over de snelheid vandaan?

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 31 maart 2008 21:22 

Ik weet dat "in de beginne" de aangeboden max snelheden bij isdn lager waren dan bij analoog. Ik heb te weinig inzicht om daarover mee te denken. Er is ongeveer een jaar geleden een monteur aan huis geweest nadat ik de dB-SNR-waardes doorgegeven had aan een echte kpn-techneut. Hij gaf aan dat deze wel erg laag (of hoog ?) waren.
Nadat de gestuurde monteur de lijn had gemeten (die deed het.......) vroeg hij waarom ik niet kon internetten... Ik gaf aan dat ik wel kon internetten, maar dat het verdories traag was. Hij kwam dus met het aloude verhaaltje dat de kpn geen garanties kan geven..... Maaaarrrr hij gaf ook aan dat ik via analoog wat winst kon halen. Okay, dus terug naar analoog !
Ik had liever eerst terug-gemigreerd van isdn naar analolog, maar ik zou er dan tussen de 6 en 8 weken "uit liggen" met m'n telefoon en internet. Dit vond ik (met drie msn-pubers) te gortig. Gelukkig kwam iemand op het lumineuze idee over te schakelen naar ipb. BIj de primafoon vertelde ze me dat er na overschakeling geen verschil meer was tussen analoog en isdn..... Ik vraag me nu dus af wat er (als de isdn-signaal over enkele dagen er niet meer is) wat dan nog de verschillen zijn kwa signaalsterkte/spanning etc.

bumke
p,s, alvast bedankt voor jullie reacties !!

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 01 apr 2008 12:23 

De maximaal te halen snelheid met ISDN is idd een stukje lager dan met analoog.Als ik me goed herinner is de grens bij 8Mb.Verder is met de overgang van ISDN naar IPB je ISDN-functie niet meer actief maar je start is daar wel op gebaseerd geweest (vandaar dat je ook een ISDN-modem hebt gekregen) Tot voor enige tijd was het zo dat KPN in de Dslam de kaarten niet meer ging vervangen,maar wat nu de strategie is weet ik niet.
Verder is 4km van de centrale een behoorlijk eindje.

http://m.blog.hu/pi/pilu/image/internode-adsl2-distance.jpg

In de tabel zie je dan wat er met je snelheid gaat gebeuren.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 03 apr 2008 08:13 

Heren, duidelijk verhaal. Mooi grafiekje ook !
Mag ik concluderen, dat -stel- ik wil overschakelen naar Tele2 o.i.d. dat ik dan niks meer hoef op te geven kwa analoog/isdn ? D.w.z. nu ik éenmaal ben overgeschakeld er geen verschil meer is ? Dan heb ik toch bereikt wat ik eigenlijk wilde met een uitval van een paar minuutjes. Nadeel is dat ik er een jaar aan vast zit.

Grafiekje geeft trouwens mooi aan dat 6 Mb (wat wél aangeboden wordt nooit gaat werken). En ovestappen naar iets anders hoef ik dus niet voor de snelheid te doen , maar alleen voor de prijs ?

Bumke

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 03 apr 2008 10:33 

Volgens mij hoef je nu niet meer op te geven dat je van ISDN komt.
Ik heb zelf die stap niet meer genomen maar overwoog het wel.
Na IPB is ISDN verdwenen op jouw lijn.

Als je inderdaad ver van de centrale afwoont zal je nooit die mooie hoge snelheden halen....
Dan is het bij Telfort bijvoorbeeld alleen maar "goedkoop" en heb je niet de hoge snelheid.
Maar goed, dezelfde snelheid voor "veel" minder geld is ook nooit weg.... :wink:

Telfort met 20Mb, ik heb hier nog niemand gehoord die dat ook daadwerkelijk haalt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 09 apr 2008 20:32 

Robèrt schreef:
Telfort met 20Mb, ik heb hier nog niemand gehoord die dat ook daadwerkelijk haalt.

Ik ook niet (ik haal 15-16), op het Tweakers forum zijn wel enkelen voorbij gekomen waarbij het modem intraint op op waarden tussen 19 en 20 Mb. Meestal wonen ze dan op 100-200 meter van de centrale.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 10 apr 2008 08:36 

Het geeft niet bij welke provider je zit als je ver van de centrale zit zal niemand met adsl de hoge snelheden halen.
En het schijnt dat als je over gezet ben naar adsl2 plus dat de afstanden zelfs nog langer kunnen zijn, de kabels kunnen via een andere route lopen. :wink:

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 14 apr 2008 08:54 

snowmiss schreef:
Robèrt schreef:

Ik ook niet (ik haal 15-16), op het Tweakers forum zijn wel enkelen voorbij gekomen waarbij het modem intraint op op waarden tussen 19 en 20 Mb. Meestal wonen ze dan op 100-200 meter van de centrale.

En dan nog je kunt van deze theoretische waarden altijd +/- 10 afhalen dus scoor je 18 Mb dan ben je een spekkoper :)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]