Sinds begin december heb ik glasvezel via Tweak (die het weer bij kpn inkoopt). Ik ontkwam in eerste instantie helaas ook niet aan de Experiabox... Na wat zoeken en met de vriendelijke medewerking van de Tweak helpdesk heb ik de experiabox gelukkig kunnen uitbannen.
De oplossing:
de Genexis (het modem) bridged 3 vlans op poort 1:
vlan 4 televisie
vlan 6 internet
vlan 7 telefonie
Dit houdt in dat er bij elk pakketje wat ontvangen of verzondern wordt er nog een extra tag zit voor welk vlan het pakket bestemd is. Hier ligt ook meteen het probleem waarom je niet direct een router op de Genexis aan kunt sluiten... De meeste routers kunnen niet met vlans overweg.
Om het werkend te krijgen moet deze tag dus uit de pakketjes verwijderd worden wat met een managed switch (ikzelf heb een linksys slm2008) gedaan kan worden.
Je zet dan tagged vlan 4,6 en 7 op een poort (bv nr 1). sluit hier poort 1 van de genexis op aan.
Vervolgens zet je vlan 4 untagged op een andere poort (bv nr 4) waarna je hier de STB op aan kunt sluiten.
Voor internet zet je vlan 6 untagged op weer aan andere poort (bv nr 6) waarna je de wan poort van een router er op aan kunt sluiten. A
ls laatste zet je voor de telefoon vlan 7 tagged weer op een andere poort (bv nr 7). hier kun je de wan van de experiabox op aansluiten.
Voor internet stel je WAN in op PPoE met als gebruiker:
KPN:
xxx@direct-adsl.nlTweak:
xxx@cambrium-access.nl(voor andere providers die via het kpn netwerk glasvezel leveren weet ik het stuk achter de @ niet, maar dat is makkelijk terug te vinden in de experiabox)
xxx mag alles zijn, maar het gebruik van het mac adres van de experiabox is aan te raden.
Het wachtwoord is altijd 'kpn'
Verder blijkt het niet altijd te kukken om de experiabox voor de telefoon te gebruiken. Bij mij wilde die geen verbinding maken, maar van sommige mensen heb ik wel gehoord dat het werkte. In mijn geval is het niet erg omdat Tweak een eigen SIP dienst heeft.